هشدار نارنجي؛ برف و كولاك در ۸ استان كشور

۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ۰۱:۲۷:۵۵
کد خبر: ۳۰۱۴۹۸

سازمان هواشناسي با انتشار هشدار سطح نارنجي از كاهش محسوس دما و بارش برف و كولاك در نقاط سردسير و بلندي‌هاي ۸ استان كشور خبر داد. به گزارش ايرنا، اين شرايط جوي خطراتي از جمله اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌اي، ريلي و هوايي، لغزندگي گردنه‌هاي كوهستاني و نقاط سردسير به سبب بارش برف را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسي با انتشار هشدار سطح نارنجي از كاهش محسوس دما و بارش برف و كولاك در نقاط سردسير و بلندي‌هاي ۸ استان كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا، اين شرايط جوي خطراتي از جمله اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌اي، ريلي و هوايي، لغزندگي گردنه‌هاي كوهستاني و نقاط سردسير به سبب بارش برف را به دنبال دارد. همچنين تشديد فعاليت سامانه بارشي و وزش باد شديد مي‌تواند موجب سقوط سنگ از ارتفاعات، سيلابي شدن مسيل‌ها، طغيان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگي معابر، وزش باد شديد موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌هاي موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهاي تبليغاتي و شكستن درختان كهنسال شود. پرهيز از سفرهاي غير ضروري، عدم توقف در بستر و حاشيه رودخانه‌ها، احتياط در عبور از حاشيه رودخانه‌ها و مسيل‌ها و خودداري از فعاليت‌هاي كوهنوردي و جابه‌جايي عشاير در اين شرايط ضروري است. در اين حال، مديركل پيش بيني و هشدار سازمان هواشناسي گفت: روز سه شنبه در 10 مركز استان كمينه دما صفر و زير صفر درجه خواهد بود كه شامل اراك، تبريز، زنجان، سنندج، شهركرد، قزوين، اروميه، كرمانشاه، همدان و ياسوج است. صادق ضياييان در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرين وضعيت جوي كشور اظهار كرد: سامانه بارشي جديد در نيمه غربي كشور، همچنين جنوب و نواحي مركزي كشور فعال است. اين سامانه در استان‌هاي ساحلي خزر، اردبيل، خراسان شمالي، خراسان رضوي و برخي نقاط يزد و كرمان هم فعاليت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز كرده و موجب بارش باران، وزش باد شديد، در برخي نقاط بارش تگرگ شده است. وي افزود: سامانه بارشي روز سه شنبه در غرب و شمال غرب كشور، سواحل شمالي، شمال شرق، برخي نقاط جنوب غرب، استان‌هاي واقع در دامنه‌هاي جنوبي البرز، هرمزگان، جنوب فارس و بوشهر، شمال خراسان جنوبي، غرب كرمان و غرب سيستان و بلوچستان سبب بارش خواهد شد. مديركل پيش بيني و هشدار سازمان هواشناسي اظهار كرد: روز چهارشنبه سامانه بارشي در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالي و شمال خراسان رضوي فعال است و سپس از كشور خارج مي‌شود. ضياييان اضافه كرد: شدت فعاليت سامانه بارشي در غرب و جنوب غرب كشور، همچنين جنوب كشور و روز آينده در شرق مازندران، خراسان شمالي و گلستان خواهد بود. وي افزود: از بعدازظهر سه‌شنبه و روز چهارشنبه با نفوذ توده هواي سرد، كاهش محسوس دما در اغلب نقاط كشور خواهيم داشت. مديركل پيش بيني و هشدار سازمان هواشناسي درباره وضعيت جوي پايتخت گفت: پيش بيني مي‌شود آسمان تهران در روز سه‌شنبه ابري، در برخي ساعات همراه با باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شديد باشد بيشينه و كمينه دما روز سه‌شنبه در پايتخت 14 و 3 درجه خواهد بود. ضياييان گفت: روز سه‌شنبه بندرعباس با بيشينه دماي 31 درجه بالاي صفر گرمترين مركز استان و شهركرد با كمينه دماي 8 درجه زير صفر سردترين مركز استان خواهد بود.
وي اضافه كرد: امروز در 10 مركز استان كمينه دما صفر و زير صفر درجه خواهد بود كه شامل اراك، تبريز، زنجان، سنندج، شهركرد، قزوين، اروميه، كرمانشاه، همدان و ياسوج است.

ارسال نظر