استاندار تهران دستگاه‌هاي متولي را براي جديت بيشتر در انجام وظايف خود فراخواند

تذكر درباره مقابله با آلودگي هوا

۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ۰۱:۲۶:۴۸
کد خبر: ۳۰۱۴۹۷

آن‌گونه كه يكي از اعضاي كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران گفته، مقابله «رفع تكليفي» با آلودگي هوا از دستگاه‌هاي و سازمان‌هاي مسوول به يك «قصه پر غصه» بدل شده است.

گروه راه و شهرسازي |

آن‌گونه كه يكي از اعضاي كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران گفته، مقابله «رفع تكليفي» با آلودگي هوا از دستگاه‌هاي و سازمان‌هاي مسوول به يك «قصه پر غصه» بدل شده است. در چنين شرايطي است كه استاندار تهران از«دستگاه‌هاي متولي و مسوول» خواسته است، «با جديت بيشتر و اولويت قرار دادن موضوع آلودگي، نسبت به انجام وظايف ذاتي و قانوني خود در اين مورد اقدام كنند». در اين زمينه مشوق‌هايي نيز براي دستگاه‌ها درنظر گرفته شده است. عليرضا فخاري استاندار تهران در جلسه كارگروه كاهش آلودگي هوا ضمن انتقاد از عدم پيگيري جدي موارد مربوط به آلودگي هوا در طول سال، اظهار كرد: همواره فصل سرما توأم با پديده وارونگي دما و افزايش غلظت آلاينده‌ها بوده است و مسوولان بايد در طول سال برنامه‌هاي موثر در راستاي كاهش ميزان آلاينده‌ها را تدوين و در فصل سرما آن را اجرا كنند. وي تعطيلي واحدهاي آموزشي، صنعتي و توليدي را همراه با چالش‌هاي جبران‌ناپذيري عنوان كرد و با بيان اينكه تعطيلي واحدها بايد در آخرين مرحله صورت گيرد، افزود: دستگاه‌هاي متولي و مسوول با جديت بيشتر و اولويت قرار دادن موضوع آلودگي، نسبت به انجام وظايف ذاتي و قانوني خود در اين مورد اقدام كنند. به گزارش ايسنا، استاندار تهران با اشاره به مطالعات صورت گرفته در گذشته، احصاي عناصر مهم، تاثيرگذار و مشخص شدن سهم هر كدام در ميزان آلايندگي، تمركز بر روي عواملي كه بيشترين سهم در آلايندگي دارند را ضروري دانست و بيان كرد: اساس برنامه‌ريزي بايد بر پايه اين سهم بندي‌ها باشد. اگر در حوزه وسايل نقليه بيشترين سهم آلايندگي متعلق به وسايل نقليه سنگين است، تمهيداتي اتخاذ شود تا تردد آنها در شهر تا حد امكان محدود شود. فخاري با اشاره به گزارش اداره محيط زيست در مورد سهم آلايندگي واحدهاي ثابت و سيار در آلودگي هواي تهران، انتقال كارخانه‌هاي شن و ماسه به خارج از شهر را ضرروي خواند و با تاكيد بر فراهم آوردن مقدمات آن توسط دستگاه‌هاي مرتبط عنوان كرد: بيشتر اين كارخانه‌ها زماني كه فعاليت خود را شروع كردند در حاشيه شهر بودند كه با افزايش جمعيت و گسترش شهرها، درون بافت مسكوني قرار گرفته و موجب سلب آسايش مردم شده‌اند.

 

امتياز ويژه براي مقابله  با كاهش آلودگي هوا

وي ضمن ملزم كردن دستگاه‌هاي متولي به ارايه برنامه راهبردي در زمينه آلودگي هوا به قيد فوريت، از تخصيص امتيازات ويژه براي واحدهايي كه اقدام مثبتي در راستاي كاهش آلودگي هوا انجام مي‌دهند، به عنوان عنصر تشويقي بسيار موثر ياد كرد و افزود: در اين زمينه مي‌توان با در نظر گرفتن امتيازات خاص بخش خصوصي را دخيل كرده و وظايف دولت را در اين خصوص كاهش داد. استاندار تهران با بيان اينكه اگر زحمات ما تبديل به برنامه نشوند به كار نخواهند آمد بار ديگر بر اهميت نقش برنامه‌ريزي و جديت پيگيري امور در جهت كاهش آلودگي هوا تاكيد كرد.

بر اساس گزارش پايگاه اطلاع‌رساني استانداري تهران، فخاري همچنين با اشاره به سهم قابل توجه مدارس در افزايش بار ترافيكي، از آموزش و پرورش خواست تا با در نظر گرفتن همه جوانب نسبت به ارايه راهكار راهبردي و مناسب در اين زمينه اقدام كند.

 

بي‌اعتنايي به «قصه پرغصه» آلودگي هواي تهران

در اين حال، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران گفت: آلودگي هوا به يك قصه پرغصه‌اي تبديل شده كه همه رفع تكليفي با آن برخورد مي‌كنند.

علي‌اصغر قائمي با اشاره به ارسال نامه‌اي با امضاي ۲۱ عضو شورا به سران قوا در خصوص آلودگي هواي تهران در دي ماه سال گذشته و در پاسخ به اين پرسش كه «پاسخي به نامه ارسالي داده شد يا خير؟»، اظهار كرد: بنده كه هيچ پاسخي نديدم. وي با تأكيد بر اينكه آلودگي هوا به يك قصه پر غصه‌اي تبديل شده كه همه رفع تكليفي با آن برخورد مي‌كنند، يادآور شد: اگر اتفاقي افتاده بود ما با چنين وضعيتي در پايتخت روبرو نبوديم. قائمي همچنين تصريح كرد: آلودگي هوا راهكار دارد؛ كمااينكه شهرهاي بزرگ دنيا راهكارها را يافتند و مشكل آلودگي هوا را برطرف كردند. لذا مساله اصلي در اين خصوص، عزم ملي است. وي با بيان اينكه پس از ورود و همه‌گيري كرونا در كشور عزم ملي شكل گرفت، خاطرنشان كرد: تصميمات با دقت نظر در اين خصوص اتخاذ، اعمال و نظارت مي‌شد و پس از مدتي، به دنبال اقدامات انجام شده و مديريت تمام شؤون، كرونا به پايان رسيد؛ اگر با آلودگي هوا نيز به اين شكل برخورد شود، مشكلات حل خواهد شد.

عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اينكه مدام جلسه برگزار كنيم و دستگاه‌ها به يكديگر نامه ارسال كنند، هيچ نتيجه‌اي ندارد؛ راهكارهاي اصولي رفع آلودگي هوا، اصلاح وضعيت خودروها و سوخت است كه پر هزينه، زمان‌بر، سخت، سنگين و نيازمند اراده قوي و مديريت منسجم است. وي با بيان اينكه مديريت شهري بخشي از اقدامات را انجام داده است، اظهار كرد: در سفر تيم مديريت شهري به چين تفاهم‌نامه‌هايي براي خريد اتوبوس‌ها و تاكسي‌هاي برقي صورت گرفت، اما در تهراني كه صحبت از چند ميليون خودرو در ميان است، هزار اتوبوس برقي و ۱۰ هزار تاكسي سهم ناچيزي را به خود اختصاص مي‌دهد. لذا اگر از چهار ميليون خودرو، سه ميليون دستگاه برقي شود، مي‌توان به رفع مشكل آلودگي هوا اميدوار بود.

 

سهم اندك تهران  در اسقاط خودروهاي فرسوده

در اين حال، مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران با اشاره به برگزاري كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران در عصر روز يكشنبه هفته جاري گفت: بر اساس گزارش وزارت صمت پيشنهاد شد سهم استان تهران از اسقاط خودروهاي فرسوده در مقايسه با حجم شماره‌گذاري خودروها اصلاح شود. عليرضا مزيناني درباره چهارمين جلسه كارگروه كاهش آلودگي هواي استان تهران كه روز يكشنبه (۲۸ آبان ماه) به رياست استاندار تهران به منظور هماهنگي و برنامه‌‌ريزي دستگاه‌ها با توجه شرايط آلودگي هوا همچنين بررسي وظايف محوله دستگاه‌ها به منظور اجراي قانون هواي پاك تشكيل شد، گفت: ارايه گزارش بررسي سهم منابع آلاينده در افزايش آلودگي هوا و اقدامات تاثيرگذار بر كاهش آلودگي هواي استان نخستين دستور كار اين نشست بود. با توجه به گزارش محيط زيست در خصوص اقدامات اولويت‌دار كنترلي براي آلودگي هوا مقرر شد كليه دستگاه‌هاي عضو كارگروه برنامه‌ريزي لازم براي اجرايي شدن اولويت‌هاي اقدامات كنترلي آلودگي هواي تهران را بر مبناي محورهاي تعريف شده و به منظور تاثيرگذاري در اسرع وقت ارايه و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان مكلف به هماهنگي در اين خصوص به منظور نحوه تامين اعتبارات و برنامه‌ريزي لازم شد.‌

وي با بيان اينكه گزارش معاينه فني موتورخانه‌ها و سامانه‌هاي احتراقي به تفكيك بخش دولتي و خصوصي وفق ماده ۱۷ قانون هواي پاك و چالش‌هاي موجود در شش ماهه نخست سال جاري توسط اداره كل استاندارد در اين نشست ارايه و بررسي شد، اظهاركرد: با توجه به گزارش ارايه شده در خصوص تامين اعتبار مورد نياز براي معاينه فني موتورخانه‌هاي سازمان‌ها و نهادهاي دولتي، مقرر شد در جهت اجراي قانون هواي پاك كليه دستگاه‌ها با همكاري سازمان ملي استاندارد نسبت به پيش‌بيني و برآورد اعتبار مورد نياز اقدام لازم را به انجام رسانند و متعاقبا جمع‌بندي براي تصويب به شوراي برنامه‌ريزي منعكس شود.

مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران بررسي اعمال تغييرات در زمان بازگشايي مدارس در فصل تابستان به منظور كاهش مشكلات ناشي از تعطيلي مدارس به دليل آلودگي هوا در فصول سرد سال را از ديگر موضوعات مطرح شده در اين نشست عنوان كرد و گفت: در اين خصوص مقرر شد پس از بررسي موضوع با در نظر گرفتن جميع جهات پيشنهاد مرتبط با قابليت اجرا در جلسات آتي ارايه شود.

مزيناني ارايه گزارش عملكرد در خصوص اسقاط خودرو‌هاي فرسوده در استان تهران از ابتداي سال جاري، برنامه‌ها، مشكلات و پيشنهادات توسط اداره كل صنعت، معدن و تجارت استان تهران را از ديگر موضوعات اين نشست برشمرد و گفت: بر اساس گزارش وزارت صمت در اين خصوص پيشنهاد شد سهم استان تهران در خصوص اسقاط خودروهاي فرسوده به ميزان اندك ۷۰۰۰ دستگاه خودرو در مقايسه با حجم شماره‌گذاري خودروها بر اساس قانون هواي پاك و دستورالعمل‌هاي موجود اصلاح شود و مقرر شد در اين خصوص بسته پيشنهادي تصدي‌گري كمتر دولت و واگذاري موضوع به بخش خصوصي همچنين در نظر گرفتن ابزار تشويقي تهيه و به كارگروه ارايه شود.

ارسال نظر