تعادل حاشيه‌هاي بازديد رييس‌جمهور از ستاد وزارت نفت را بررسي مي‌كند

اما و اگرهاي رييسي در وزارت نفت

۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ۰۱:۰۰:۲۰
کد خبر: ۳۰۱۴۸۴
اما و اگرهاي رييسي در وزارت نفت

رييس‌جمهور در ادامه فرآيند «نظارت ستادي بر دستگاه‌هاي اجرايي» روز گذشته به ساختمان مركزي وزارت نفت رفت. درحالي كه برخي خبرگزاري‌ها از بازديد سيدابراهيم رييسي از وزارت نفت و برگزاري جلسه با مديران ارشد اين وزارتخانه خبر مي‌دهند، همزمان ايرنا در خبري كوتاه نوشت كه جواد اوجي وزير نفت در تهران نيست.

رييس‌جمهور در ادامه فرآيند «نظارت ستادي بر دستگاه‌هاي اجرايي» روز گذشته به ساختمان مركزي وزارت نفت رفت.
درحالي كه برخي خبرگزاري‌ها از بازديد سيدابراهيم رييسي از وزارت نفت و برگزاري جلسه با مديران ارشد اين وزارتخانه خبر مي‌دهند، همزمان ايرنا در خبري كوتاه نوشت كه جواد اوجي وزير نفت در تهران نيست.
خبرگزاري دولتي ايرنا ضمن اشاره به بازديد رييس‌جمهور نوشته است كه چون وزير نفت براي بازديد از وضعيت ميداني گازرساني به خراسان رضوي سفركرده است، رييسي از تهران با او به وسيله ويديو كنفرانس ارتباط برقرار كرده است. ايرنا بعد از ساعتي خبر خود را حذف كرد. برخي افراد مي‌گويند كه وزير نفت در جلسه با رييس‌جمهور حضور داشته است و آنچه پيشتر توسط ايرنا منتشر شده ناشي از اشتباه خبرنگار بوده است و گويا متوجه حضور آقاي اوجي نشده است.
«رييس‌جمهور» در حاشيه بازديد از ستاد وزارت نفت با تاكيد بر اينكه طرح‌هاي توسعه‌اي وزارت نفت نبايد به بهانه نظرات كارشناسي معطل بماند، خواستار فكري عاجل براي ناترازي بنزين و گاز در كشور از سوي مديران وزارت «اوجي» شد.
رييس‌جمهور بخش نفت و گاز را بهترين بخش براي سرمايه‌گذاري دانست و از مديران مجموعه وزارت نفت خواست با تلاش براي جذب بيشتر سرمايه داخلي و خارجي به رشد توليد و افزايش كسب درآمد شتاب بيشتري بدهند.
سيد ابراهيم رييسي در ادامه نظارت‌هاي ستادي بر دستگاه‌هاي اجرايي، به وزارت نفت رفت و پس از شنيدن گزارش وزير و مديران اين وزارتخانه از عملكرد دو ساله و همچنين طرح برخي موانع و مشكلات پيش رو، به بيان دستورات و خط مشي‌هاي مهمي در جهت ارتقاي كمي و كيفي عملكرد اين وزارتخانه پرداخت.
رييس‌جمهور با بيان اينكه سرمايه‌گذاري موتور محرك رشد اقتصادي است، بخش نفت و گاز را بهترين بخش براي سرمايه‌گذاري دانست و از مديران مجموعه وزارت نفت خواست با تلاش براي جذب بيشتر سرمايه داخلي و خارجي به رشد توليد و افزايش كسب درآمد شتاب بيشتري بدهند.
رييسي افزايش توليد و صادرات نفت به‌رغم تحريم‌ها و تهديدها را برگ زريني در كارنامه دو ساله دولت مردمي عنوان كرد و در ادامه جلوگيري از خام‌فروشي به عنوان يكي از مسائل مورد تأكيد رهبري معظم انقلاب را از جمله وظايف مهم وزارت نفت برشمرد و افزود: فرآوري نفت خام به افزايش توليد، اشتغال و بهره‌وري منجر خواهد شد. 
«تأكيد بر عدم معطل نگه‌داشتن طرح‌هاي توسعه‌اي وزارت نفت به بهانه نظرات كارشناسي»، «تسريع در تكميل طرح جمع‌آوري گازهاي مشعل با استفاده از ظرفيت شركت‌هاي دانش‌بنيان» و «توجه ويژه به مديريت مصرف در كنار مديريت توليد» از ديگر نكات مهم مطرح شده از سوي رييس‌جمهور بود.
رييسي در ادامه موضوع «قاچاق سوخت» را از معضلات جدي كشور و مقابله با آن را وظيفه همه دستگاه‌هاي مسوول با همكاري وزارت نفت دانست و گفت: اگر كشورهاي همسايه ما نيازمند سوخت هستند، بايد از مبادي رسمي و در قالب انعقاد قراردادهاي معين اقدام به خريد سوخت مورد نياز خود كنند تا هم از خسارات گسترده قاچاق جلوگيري شود و هم درآمد حاصل از آن صرف رفاه مردم منطقه شود.
رييس‌جمهور در ادامه بر ضرورت «نظارت و مراقبت جدي نسبت به حفظ پاكي و سلامت اقتصادي» وزارت نفت تأكيد و تصريح كرد: در مجموعه‌هاي ثروت‌سازي نظير وزارت نفت بايد به‌شدت مراقب ورود دست‌هاي ناپاك و روابط ناسالم اداري به‌ويژه در انعقاد قراردادها بود.
رييسي عمل به مسووليت‌هاي اجتماعي وزارت نفت را از جمله اقدامات خوب اين وزارتخانه توصيف كرد و با تأكيد بر اولويت‌دهي به هزينه‌كرد اين منابع در توسعه مناطق نزديك به مراكز توليد و همچنين مراقبت از چانه‌زني افراد، نهادها و سازمان‌ها در جذب اين منابع، وزير نفت را مكلف كرد با نظارت و كنترل هياتي متشكل از افراد مسوول نسبت به اجراي منضبط و نظام‌مند مسووليت‌هاي اجتماعي اقدام كند. «ضرورت ايجاد يكپارچگي در بخش‌هاي بالادستي، ميان‌دستي و پايين‌دستي پتروشيمي با هدف پيروي از سياست‌هاي كلي وزارت نفت»، «تأكيد بر رفع ناترازي‌ها به‌ويژه در بخش بنزين و گاز و تبديل اين فراورده‌ها به ثروت»، «برنامه‌ريزي براي جذب و حمايت سرمايه‌گذار از بخش خصوصي با تضمين سرمايه و سود»، «هوشمندسازي حوزه نفت و گاز با بهره‌گيري از ظرفيت شركت‌هاي دانش‌بنيان» و «عملياتي كردن مردمي‌سازي در مجموعه وزارت نفت از طريق سهيم كردن مردم» از ديگر تاكيدات مهم رييس‌جمهور به مديران ارشد وزارت نفت بود.
رييسي در ادامه يكي از اطمينان‌بخش‌ترين بخش‌ها براي جذب و هدايت نقدينگي مردم به سمت توليد را مشاركت و سرمايه‌گذاري در ميادين مشترك نفت و گاز كشور دانست و گفت: بهره‌برداري از ميادين مشترك از اولويت‌هاي جدي دولت براي جذب سرمايه‌گذاري است و نبايد از اين منابع خدادادي متعلق به مردم غفلت كرد.
رييس‌جمهور در ادامه كيفي‌سازي توليد و حركت به سمت توليد محصولات باكيفيت اعم از بنزين و گازوئيل را از ماموريت‌هاي مهم وزارت نفت دانست و تصريح كرد: وزارت نفت موظف است با نظارت جدي بر زنجيره توليد و توزيع، ميزان هدررفت انرژي را محاسبه و براي جلوگيري از آن در اين بخش و همچنين در عرصه مصرف به صورت توأمان برنامه‌ريزي كند. رييسي در بخش ديگري از سخنان خود ارتقاي كيفيت محصولات پالايشگاهي، توسعه عمودي زنجيره توليد نفت و گاز، برنامه‌ريزي جدي براي كنترل مصرف انرژي و اقدامات غيرقيمتي در راستاي انضباط‌بخشي به مصرف را مورد تأكيد قرار داد و خطاب به وزير و مديران ارشد وزارت نفت، تاكيد كرد كه براي رفع موانع موجود در اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در بخش نفت و گاز اقدام كنند.
رييس‌جمهور همچنين با اشاره به ضرورت بازنگري در نوع ارتباط وزارت نفت با شركت ملي نفت، بر تجديدنظر فوري نسبت به قوانين و مقررات دست و پاگير در اين بخش با حفظ نظارت‌هاي قانوني تأكيد كرد.
رييسي در بخش پاياني سخنان خود، ضمن دستور پيگيري رفع مسائل وزارت نفت با صندوق توسعه ملي، بر استمرار اقدامات و فعاليت‌هاي جهادي وزير و مديران در جهت ارتقاي اين وزارتخانه به جايگاه شايسته خود تأكيد كرد.
پيش از سخنان رييس‌جمهور، جواد اوجي وزير نفت در گزارشي به تشريح اقدامات و عملكرد دوساله اين وزارتخانه در «سرمايه‌گذاري جهت تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام و طرح‌هاي جديد با اولويت افزايش توليد»، «اجراي طرح‌هاي كلان نگهداشت و افزايش توليد گاز»، «اجرا و تكميل طرح جمع‌آوري گازهاي مشعل»، «اجراي طرح‌هاي توسعه ذخيره‌سازي گاز طبيعي»، «افزايش ظرفيت پالايش نفت و ميعانات گازي»، «تكميل و بهره‌برداري از طرح‌هاي خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌هاي نفتي»، «اجرا و تكميل طرح‌هاي صنعت پتروشيمي»، «تكميل و بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه گازرساني»، «توليد بار اول اقلام تحريمي و راهبردي با همكاري شركت‌هاي دانش‌بنيان»، «افزايش آمار رشد توليد نفت خام و گاز با تحقق سرمايه‌گذاري در ميادين مشترك و افزايش ظرفيت پالايشگاه‌ها»، «رشد صادرات نفت و گاز و پتروشيمي»، «اقدامات دولت در زمينه تأمين پايدار انرژي و سوخت مورد نياز كشور»، «اقدامات صورت گرفته در زمينه جلوگيري از قاچاق سوخت»، «شروع طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف سوخت»، «ركوردشكني بي‌سابقه در ذخيره‌سازي سوخت مايع»، «اجراي سياست‌هاي غيرقيمتي كاهش مصرف انرژي»، «اجراي طرح بهينه‌سازي مصرف گاز»، «دستاوردهاي توسعه ديپلماسي فعال و متوازن انرژي و ارتقاي سطح تعاملات بين‌المللي»، «صدور خدمات فني و مهندسي به ساير كشورها»، «توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان در وزارت نفت»، «عملكرد وزارت نفت در اجراي طرح‌هاي مسووليت اجتماعي» و «توجه ويژه به سرمايه‌هاي انساني صنعت نفت و گاز»، پرداخت.

ارسال نظر