«تعادل» گزارش مي‌دهد

ريسك نبود نقدينگي در بازار

۱۴۰۲/۰۸/۲۹ - ۰۰:۴۹:۰۷
کد خبر: ۳۰۱۴۲۲
ريسك نبود نقدينگي در  بازار

همانطور كه در گزارش روز اخير اشاره شده بود، در بيشتر موارد بورس روز شنبه قرمز و روز يكشنبه تاحدودي سبز است و اين سبزي و قرمزي باعث شده كه وضعيت اعتماد سهامداران در بازار سرمايه نيز نوساني شود. مساله اساسي اينجاست كه بيشترين نوسان بازار به علت نبود نقدينگي و اعتماد است و اگر اين دو مولفه در بازار ترميم شود روزهاي بهتر به خودي خود رقم خواهد خورد.

همانطور كه در گزارش روز اخير اشاره شده بود، در بيشتر موارد بورس روز شنبه قرمز و روز يكشنبه تاحدودي سبز است و اين سبزي و قرمزي باعث شده كه وضعيت اعتماد سهامداران در بازار سرمايه نيز نوساني شود. مساله اساسي اينجاست كه بيشترين نوسان بازار به علت نبود نقدينگي و اعتماد است و اگر اين دو مولفه در بازار ترميم شود روزهاي بهتر به خودي خود رقم خواهد خورد.

با اين حال تمامي مسوولان بلند رتبه كشوري عقيده دارند كه در بورس اعتمادي وجود ندارد؛ اما در مقابل مشاهده مي‌كنيم كه تلاش چنداني براي اعتمادسازي نيست و تنها با تكيه به تزريق نقدينگي سعي در تغيير شرايط دارند.

اعتماد يك ركن اصلي و بسيار مهم در بازارهاي مالي به حساب مي‌آيد و اگر اعتماد نباشد سرمايه‌گذاري به درستي انجام نمي‌شود و حتي نقدينگي وارد بازار مالي مذكور نخواهد شد. درنتيجه يكي از راه‌هاي رشد بورس افزايش اعتماد است كه افزايش مي‌تواند نقدينگي جديد و پر قدرت وارد بورس كند و در نتيجه شرايط را تغيير دهد. باز هم بايد تاكيد كرد كه تالار شيشه‌اي مي‌تواند با ورود پول پرقدرت و جديد مسير خود را مثبت سازد و باعث رشد واقعي شاخص كل بورس شود.

 

ريسك و نبود نقدينگي

محمد غفوري، كارشناس بازار سرمايه در رابطه با وضعيت بازار بورس اظهار داشت: شاخص در پي ريسك سيستماتيك و نيز ريسك سياسي كه به بازار متحمل شد، يك حركت رفت و برگشت داشت كه بعد از فروكش كردن اين قضايا، بازار در شرايط فعلي به نقطه‌اي برگشته است كه قبل از اين اتفاقات قرار داشت. غفوري در رابطه با چشم‌انداز بازار تشريح كرد: بسياري از سهام در چند ماه اخير افت سنگيني را تجربه كرده‌اند، بازار در حال حاضر در شرايط فعلي به غير از عوامل فاندامنتال مانند نسبت قيمت به سود و نيز نسبت قيمت به فروش شركت‌ها و ديگر عوامل ارزنده ديگر كه مي‌تواند وضعيت شركت‌ها را ارزيابي كرد به موتور محركي به نام نقدينگي نياز دارد، اين نقدينگي را بازارساز بايد وارد بازار نمايد كه به طبع آن حقيقي‌ها مي‌توانند دوباره وضعيت صعودي را در بازار رقم زنند و مجدد ورود نقدينگي به بازار داشته باشيم و شاهد رشد قيمت‌ها نيز باشيم. سياست‌هايي از قبيل تقسيم سود شركت‌هاي بورسي كه حقوقي‌ها حجم بزرگي از اين تقسيم سود را سهيم هستند، مي‌تواند يكي از عوامل ورود نقدينگي به بازار باشد و خريد مجدد سهام را در پي داشته باشد. اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه عواملي كه باعث ورود نقدينگي به بازار مي‌شود را عنوان كرد و گفت: سياست‌هايي از قبيل تقسيم سود شركت‌هاي بورسي كه حقوقي‌ها حجم بزرگي از اين تقسيم سود را سهيم هستند مي‌تواند يكي از عوامل ورود نقدينگي به بازار باشد و خريد مجدد سهام را در پي داشته باشد، بازار با توجه به افت چند سال اخير نسبت به بازارهاي موازي و نيز نسبت به تورم و نقدينگي در كشور رشدي نداشته است، چنانچه ريسك‌هايي مانند ريسك‌هاي سيستماتيك را كه نمي‌توان پيش بيني كرد در كنار بازار نداشته باشيم اين بازار مي‌تواند خيلي جذاب‌تر از وضعيت فعلي باشد كما اينكه قيمت سهام، قيمت‌هاي ارزاني است جهت سرمايه‌گذاري و مي‌توان ورود سرمايه‌گذار به بازار داشته باشيم. غفوري با تأكيد بر اينكه مهم‌ترين پارامتر در جهت ورود نقدينگي، اعتمادسازي است، بيان كرد: سياست‌گذار، بازارساز، حقوقي‌ها و نهاد ناظر بايد درصدد ايجاد اين اعتمادسازي برآيند، فرار سرمايه از بازار به ضرر اقتصاد كشور است و مي‌تواند باعث شوك‌هاي تورمي گردد، در صورتي كه بسياري از شركت‌ها در اين بازار مي‌توانند تأمين نقدينگي و مالي داشته باشند. افزايش تدريجي ارزش معاملات و همچنين افزايش تقاضا در محدوده مقاومتي دو ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مي‌تواند سيگنال ورود و سرمايه‌گذاري نسبت به بازار باشد. وي افزود: متأسفانه بازارساز در چند سال اخير عملكرد درستي را نسبت به بازار نداشته و رويكرد آنها به صورتي بوده است كه تصميمات جزيره‌اي گرفته شود و همين باعث شده كه اعتماد سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه از بين برود و نقدينگي به سمت بازارهاي غير مولد كوچ كند و باعث شوك‌هاي تورمي، افزايش نقدينگي و افزايش پايه پولي و در نهايت حركت به سمت سرمايه‌گذاري‌هاي غير مولد گردد. غفوري در نهايت ضمن بيان اينكه بازار سرمايه در وضعيت فعلي از لحاظ فاندامنتالي و تكنيكالي در وضعيت مناسبي قرار دارد، خاطرنشان كرد: سد مقاومتي دو ميليون و ۲۰۰ هزار واحدي پيش روي بازار است كه آماده مي‌شود اين سد را بشكند و به سمت اهداف بالاتر نيز حركت نمايد، پيشنهاد من به سرمايه‌گذاران اين است كه منتظر اين محدوده‌ها باشند، افزايش تدريجي ارزش معاملات و همچنين افزايش تقاضا در اين محدوده‌ها مي‌تواند سيگنال ورود و سرمايه‌گذاري نسبت به بازار باشد.

 

بازار از دريچه معاملات

شاخص كل بورس تهران در دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه روند نوساني داشت و ابتداي معاملات شاخص مثبت اما در انتهاي معاملات منفي بود. شاخص كل بورس روز اخير با كاهش دو هزار و 317 واحدي در محدوده دو ميليون و 62 واحدي ايستاد، همچنين شاخص هم وزن برخلاف شاخص كل صعودي بود و با رشد دو هزار و 19 واحدي در تراز 703 هزار واحدي ايستاد. در سوي ديگر بازار شاخص كل با رشد 0.56 در سطح 25 هزار واحدي توقف كرد.

در اين روز حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌هاي سهامي نسبت به روز گذشته افزايش يافت و به هفت ميليارد و 300 برگه سهم رسيد كه با ارزش چهار هزار و 408 ميليارد تومان انجام شد. در همين حال در اين روز خروج پول حقيقي به 22 ميليارد تومان رسيد و صندوق‌هاي درآمد ثابت هم شاهد خروج 147 ميليارد توماني پول حقيقي بودند.

روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي پنجمين روز متوالي منفي شد و 22 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد.نماد شستا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 13 ميليارد تومان بود. پس از شستا، نمادهاي وسالت، بپاس و قشرين بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند.در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي كفرا، ثفارس، فصبا، فزر و ولشرق تعلق داشت. در معاملات يكشنبه، 56 نماد صف خريد داشتند و 43 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 5 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 271 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 0.9 درصدي به 316 ميليارد تومان رسيد.

طي روز يكشنبه نمادهاي فارس، فولاد، اخابر، تاپيكو و وغدير، بيشترين تاثير منفي و نمادهاي خودرو و شاراك، بيشترين تاثير مثبت را در شاخص كل بورس داشتند. در همين حال خساپا، ثفارس، خگستر، ثشاهد، شستا، وبملت و حفارس، پرتراكنش‌ترين نمادهاي بورسي بودند. در آن سوي بازار سهام، شاخص كل بورس هم از نمادهاي فصبا، مارون و ماديرا، بيشترين تاثير مثبت و از نمادهاي وسپهر، فغدير، آريا و فزر بيشترين تاثير منفي را پذيرفت. در همين حال، فصبا، كروميت، ولشرق، فزر، كرمان، ثپرديس و گدنا، پرتراكنش‌ترين نمادهاي فرابورسي بودند.

ارسال نظر