اجراي فاز جديد طرح كالابرگ الكترونيك

۱۴۰۲/۰۸/۲۸ - ۰۳:۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۰۱۳۸۲
اجراي فاز جديد طرح كالابرگ الكترونيك

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ضمن تشريح جزييات فاز جديد طرح كالابرگ الكترونيك با محوريت امنيت غذايي كودكان، گفت: از روز يكشنبه ۱۲۳ هزار خانوار تحت پوشش قرار مي‌گيرند و اعتبارشان شارژ مي‌شود.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ضمن تشريح جزييات فاز جديد طرح كالابرگ الكترونيك با محوريت امنيت غذايي كودكان، گفت: از روز يكشنبه ۱۲۳ هزار خانوار تحت پوشش قرار مي‌گيرند و اعتبارشان شارژ مي‌شود. عليرضا عسگريان در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به طرح كالابرگ الكترونيك اظهار كرد: ابعاد اين طرح كاملا راهبردي و داراي برش‌هاي مختلفي است كه از امروز به بعد مي‌توانيد تاثير آن را در سفره غذايي مردم به راحتي مشاهده كنيد. وي با اشاره به اينكه كالابرگ الكترونيك طرحي بود كه سال گذشته قوام جدي پيدا كرد، گفت: ارز ترجيحي حذف شد و ميزان يارانه مردم از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۸ تا ۹ برابر افزايش پيدا كرد و به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان (۳ دهك اول درآمدي) و ۳۰۰ هزار تومان (دهك‌هاي بعدي) رسيد. قرار بود با اين طرح امنيت غذايي تامين شود و به دليل اينكه زيرساخت آن وجود نداشت، مردم آن را در جاهاي مختلفي مصرف كردند. معاون وزير كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: امروز در طرح كالابرگ، دولت قدرت تشويقي قابل قبولي را روي آن مستقر كرده است؛ به‌گونه‌اي كه خانوارهاي دهك يك تا سه درآمدي، اگر ۲۰۰ هزار تومان از يارانه خود را مصرف كنند، ۱۲۰ هزار تومان به آنها داده مي‌شود، مشروط بر اينكه از ۱۱ قلم تعريف شده خريداري كنند؛ اين ۱۱ قلم توسط سند امنيت عذايي وزارت بهداشت، حوزه‌هاي پژوهشي كميته امداد و انستيتو تغذيه ايران تعيين شده و اگر اين اقلام را مصرف كنند به فقر غذايي مبتلا نخواهند شد. عسگريان تصريح كرد: دولت براي اطمينان از مصرف اين اقلام، آن را به يارانه‌ها متصل كرده و يك امتياز تشويقي نيز براي آن در نظر گرفته و قيمت‌ها را نيز در سال ۱۴۰۱ متوقف كرده است و هرچقدر به آن تورم بخورد، دولت پرداخت مي‌كند. اما طبق آنچه كه معاون وزير رفاه گفت، امنيت غذايي به همين خلاصه نمي‌شود و مسيرهاي مختلفي را طي مي‌كند كه مهم‌ترين آن رفع مشكلات تغذيه‌اي كودكان است. به كودكان بايد توجه ويژه‌اي شود كه به فقر غذايي مبتلا نشوند. وي با طرح اين پرسش كه چه كسي تشخيص مي‌دهد كه كودكي داراي فقر غذايي و نيازمند تغذيه بهتر است؟ توضيح داد: قاعده امر اين است كه وزارت بهداشت اين تكليف را برعهده دارد. همه ما با كارت سلامت آشنا هستيم و زماني كه كودكي متولد مي‌شود مكلف هستيم كودك را به مركز بهداشت و خانه‌هاي بهداشت ببريم. خانه‌هاي بهداشت در تمام مناطق دور افتاده مستقر است.
 در آنجا وزن، قد و دورسر نوزادان معاينه و ثبت مي‌شود كه اگر پايين‌تر از خط سلامت بيفتد، يك نقيصه وجود دارد و به مادر اعلام مي‌شود كه احتمالا كودك نيازمند تغذيه ويژه است. عسگريان خاطرنشان كرد: اين گزارش به دستگاه‌هاي مختلف داده مي‌شود و يكي از مهم‌ترين دستگاه‌ها وزارت كار و رفاه اجتماعي است. دولت متمركز شده و به كودكاني كه زير نمودار سلامت قرار دارند توجه ويژه‌اي مي‌كند. وي با بيان اينكه دولت بايد كاري كند اين كودك از تغذيه سالم برخوردار و وارد فضاي امنيتي تغذيه شود تا در آينده با مخاطراتي مواجه نشود، ادامه داد: نقطه شروع، تشخيص اين كودكان از بازه ۶ ماه تا ۵۹ ماه است. علت انتخاب اين بازه اين است كه در اين دوره زماني مغز كودك رشد مي‌كند. براي اين كار بايد خانواده را وادار كنيم اقلام غذايي را خريداري كنند كه كودك با مصرف آن رشد كند و به خط تعادل برسد. دولت خارج از بحث كالابرگ، اين منابع بسيار خوب را تامين كرده است و يك ميليون تومان به ازاي هر كودكي كه وزارت بهداشت آن را تشخيص داده، در نظر گرفته است؛ به عبارتي بين دهك يك تا پنج، يك ميليون تومان و دهك ۶ و ۷، ۶۰۰ هزار تومان دريافت مي‌كنند و اطمينان دارم كه كودك با اين مبلغ وارد حوزه امنيت غذايي خواهد شد. عسگريان با ذكر مثال افزود: در يك خانواده‌اي كه داراي جهار فرزند هستند، دو فرزند مشمول امنيت غذايي هستند و آن خانواده دو ميليون تومان دريافت مي‌كند. امكان دارد خانواده‌اي داراي سه فرزند باشد و وزارت بهداشت تشخيص لزوم تقويت سفره آنها را داده است اين خانواده سه ميليون تومان (يك ميليون تومان به ازاي هر فرد) دريافت مي‌كنند. وي درخصوص خانواده‌هايي كه از اين طرح استفاده نكرده‌اند نيز توضيح داد: اين مبلغ همچون كالابرگ به حساب سرپرست خانوار واريز مي‌شود. معاون وزير رفاه در پاسخ به اين پرسش كه آيا سرپرست خانوار مي‌تواند اين مبلغ را در همه جا مصرف كند؟ گفت: خير. در گذشته اين ۱۱ قلم استاندارد بود و به دليل اينكه موضوع كودكان مطرح است به ۱۶ قلم رسيده است و سبزيجات، ميوه‌جات و يكسري از دانه‌هاي مغذي به آن اضافه شده‌اند. معاون وزير رفاه گفت: حال اگر خانواده‌اي استفاده نكند، چند مرحله براي چك وجود دارد. ما در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به صورت ميداني چك مي‌كنيم تا خانواده حتما از بسته غذايي استفاده كند. دوم، وزارت بهداشت است كه نمودار سلامتي كودك را به صورت دوره‌اي چك مي‌كند. چه بخواهيم و چه نخواهيم اين نمودار به صورت دوره‌اي چك مي‌شود، اما اين‌بار تفاوتي كه دارد اين است كه اگر گزارش داده شود كه علي‌رغم اينكه پرداخت پول و خريد صورت گرفته است، اما نمودار پايين است. در اين ميان مكانيزم‌هايي تعريف شده است؛ با خانواده‌ تماس مي‌گيرند و مشاوره مي‌دهند.

ارسال نظر