«تعادل» گزارش مي‌دهد

شبه دليل براي ريزش بورس

۱۴۰۲/۰۸/۲۸ - ۰۱:۳۵:۲۸
کد خبر: ۳۰۱۳۴۸
شبه دليل براي ريزش بورس

بازار سرمايه اولين روزكاري خود را با بهانه‌هاي مختلف همانند اختلال اينترنت و.. سرخ پوش شد. درست است اينترنت اختلال شديدي داشت اما قطعي اينترنت را نمي‌توان دليل ريزش بورس دانست چراكه از سال 99 بورس نزولي بوده و ريزش براي روز شنبه و ديروز نيست. از سوي ديگر نكته قابل توجه اينجاست كه اغلب شنبه‌ها بورس ريزشي است برخي علت اين موضوع را تعطيلي بازارهاي جهاني مي‌دانند و برخي ديگر عقيده دارند بورس جان رشد دارد و مثبت شدن آن در ميانه هفته به علت ورود سنگين پول است.

بازار سرمايه اولين روزكاري خود را با بهانه‌هاي مختلف همانند اختلال اينترنت و.. سرخ پوش شد. درست است اينترنت اختلال شديدي داشت اما قطعي اينترنت را نمي‌توان دليل ريزش بورس دانست چراكه از سال 99 بورس نزولي بوده و ريزش براي روز شنبه و ديروز نيست. از سوي ديگر نكته قابل توجه اينجاست كه اغلب شنبه‌ها بورس ريزشي است برخي علت اين موضوع را تعطيلي بازارهاي جهاني مي‌دانند و برخي ديگر عقيده دارند بورس جان رشد دارد و مثبت شدن آن در ميانه هفته به علت ورود سنگين پول است. درست است بازار سهام در احاطه اخبار مثبت است اما اخبار منفي و بي‌اعتمادي شرايط را وخيم مي‌كند و باعث مي‌شود كه سهامداران به كليت سرمايه‌گذاري بي‌اعتماد باشند. در سوي ديگر بازار ارزش معاملات خرد همچنان در ناحيه سه هزار ميليارد توماني است و با توجه به شرايط معاملات به نظر نمي‌رسد كه اين ارزش توان افزايش داشته باشد و همچنان وخامت در بازار ادامه‌دار باشد. نقدينگي ركن مهم بازارهاي مالي خصوصا بورس است و اگر اين نقدينگي نباشد شرايط وخيم‌تر خواهد شد.

 اينترنت قطع شد!

شركت ارتباطات زيرساخت بعد از اختلال شديد و سراسري اينترنت كه موجب قطع دسترسي‌ها به برخي سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي و حتي تشديد نزول حدود ۹ هزار واحدي شاخص بورس شد در اقدامي همراه با تاخير، اعلام كرد: به‌ دنبال ايجاد اختلال در شبكه انتقال استان تهران از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۰:۲۵ در ارايه ترافيك داخل و بين‌الملل اپراتورهاي كشور اختلالي رخ داد. ضمن عذرخواهي از مردم بابت اختلال ايجاد شده با تلاش همكاران وكارشناسان فني شركت، اقدامات لازم انجام و شبكه به حالت عادي بازگشت. اكنون هيچ گونه اختلالي در شبكه ارتباطات زيرساخت وجود ندارد. براساس اين گزارش، طبق اعلام نت‌بلاكس، اينترنت ايران با اختلال شديد روبرو و به ۵۷ درصد سطح عادي كاهش يافته بود.

 چشم‌انداز ضعيف رشد اقتصادي جهان

مديرعامل صندوق بين‌المللي پول (IMF)، كريستالينا جورجيوا اظهار كرد: در حالي كه اقتصاد جهاني در سال ۲۰۲۳ « به طرز شگفت‌آوري انعطاف‌پذير» بوده است؛ اما انتظار مي‌رود رشد جهاني براي سال‌هاي ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ميزان سه درصد شود و چشم‌انداز رشد ميان‌مدت تا حدودي ضعيف است.
وي در نشست سران همكاري اقتصادي آسيا و اقيانوسيه (APEC) گفت كه ما در جهاني مستعد شوك زندگي مي‌كنيم. مديرعامل صندوق بين‌المللي پول درگيري بين رژيم صهيونيستي و حماس را به فهرست منابع خطر اضافه كرد.
جورجيوا گفت كه پيش‌بيني‌هاي رشد صندوق بين‌المللي پول بيشتر به دليل بهره‌وري پايين مداوم است و افزود كه اصلاحات براي بهبود آن و مديريت ريسك‌هاي مرتبط مورد نياز است. وي افزود: مطالعات با استفاده از داده‌هاي خاص نشان مي‌دهد كه هوش مصنوعي مي‌تواند رشد سالانه بهره‌وري نيروي كار را دو تا سه درصد افزايش دهد. اين مورد قابل توجه است اما در همين حال، تحولي در بازار كار ايجاد مي‌كند؛ افراد شغل خود را از دست مي‌دهند و اگر به آن توجه نشود، مي‌تواند به ناآرامي‌هاي اجتماعي اضافه كند.

نرخ بهره كاهشي شد

بانك مركزي كه پايان هر هفته با انتشار گزارشي، نرخ‌هاي بهره بازار پول را بروزرساني مي‌كند، به‌تازگي آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترين نرخ‌هاي بهره اين بازار، يعني نرخ بهره بين بانكي و همچنين نرخ ريپو در هفت روز منتهي به 24 آبان‌ ماه را منتشر كرد.
مطابق آمار و ارقامي كه در گزارش بانك مركزي درج شده است، نرخ بهره بين بانكي پس از افت 0.04 واحد درصدي در هفته قبل، در هفته منتهي به 24 آبان‌ ماه سال 1402 رشد 0.07 واحد درصدي را ثبت كرد. به اين ترتيب ميانگين موزون نرخ سود بازار بين بانكي در پايان چهارمين هفته آبان‌ ماه به رقم 23.63 درصد افزايش يافت. رشد نرخ بهره بازار شبانه در اين هفته پس از آن رخ داد كه اين نرخ در چهار هفته پيش از آن در روندي نزولي قرار گرفته بود و طي اين مدت، از سقف تاريخي خود در 23.76 درصد، حدود 0.2 درصد افت كرده بود.

  بازار از دريچه معاملات

شاخص كل بورس در اولين روز كاري هفته يعني شنبه 27 آبان ماه روند نزولي داشت. شاخص كل بورس تهران 10 هزار و 316 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 28 هزار و 566 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 221 واحد در رقم 701 هزار و 913 واحدي ايستاد.
شاخص كل فرابورس با افت 29 واحدي به رقم 24 هزار و 947 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 51 واحد به سطح 126 هزار و 251 واحد رسيد. در اين روز 428 نماد معاملاتي معادل 60 درصد نمادهاي بازار قرمزپوش بودند.
روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 15 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد خساپا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 20 ميليارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهاي فملي، شپنا، وتجارت و خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند.
در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي سامان، ثفارس، فزر، پكوير و ثپرديس تعلق داشت. نماد بانك سامان علاوه بر بيشترين ورود پول، بيشترين ارزش و حجم معاملات بازار را نيز به خود اختصاص داد.
در معاملات در اين روز نماد سامان بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 115 ميليارد تومان بود. پس از سامان، فملي بيشترين ارزش معاملات را داشت و ثفارس رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد حفاري و وبملت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.
در حجم معاملات نيز سهام سامان با تعداد 349 ميليون و 440 هزار و 561 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد وبصادر و وبملت نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.
در معاملات اولين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 7 هزار و 643 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 73 ميليارد تومان بود كه يك درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 7 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 567 ميليارد تومان رسيد.  در معاملات شنبه، 61 نماد صف خريد داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 45 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 257 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 11 درصدي به 313 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر