رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و يونان خبر داد

خط جديد تجاري با آتن

۱۴۰۲/۰۸/۲۵ - ۰۲:۳۹:۱۵
کد خبر: ۳۰۱۱۹۴

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و يونان گفت: در برنامه‌هايي كه در اتاق بازرگاني دنبال كرديم اميدواريم به زودي زمينه برقراري خط هوايي بين تهران و آتن را فراهم كنيم. همچنين، راه‌اندازي دفتر تجاري ايران در يونان يكي از برنامه‌هاي مهمي است كه در دستور كار اتاق بازرگاني مشترك ايران و يونان قرار دارد.

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و يونان گفت: در برنامه‌هايي كه در اتاق بازرگاني دنبال كرديم اميدواريم به زودي زمينه برقراري خط هوايي بين تهران و آتن را فراهم كنيم. همچنين، راه‌اندازي دفتر تجاري ايران در يونان يكي از برنامه‌هاي مهمي است كه در دستور كار اتاق بازرگاني مشترك ايران و يونان قرار دارد.
نشست «ايران و يونان؛ معرفي فرصت‌هاي تجاري و اقتصادي بين دو تمدن بزرگ» با حضور هيات بزرگ تجاري و اقتصادي ايران در هتل گرند حيات آتن برگزار شد. مهدي جهانگيري، رييس اتاق مشترك بازگاني، صنايع و معادن ايران و يونان، در نشست «ايران - يونان؛ فرصت‌هاي كسب و كار» كه در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن آتن در پايتخت كشور يونان برگزار شد، با اشاره به ظرفيت‌هاي تجاري موجود بين دو كشور گفت: ايران و يونان پيشينه بسيار قوي، ظرفيت‌هاي قابل توجهي در حوزه فرهنگي و تمدني و جاذبه‌هاي زياد گردشگري دارند. تا جايي كه شباهت‌هاي فرهنگي اين دو كشور باعث شده مردم ايران و يونان هم به هم شبيه باشند.
جهانگيري با تاكيد بر اين مساله كه اقتصاد هر كشور نياز به جهش قابل توجهي دارد، تصريح كرد: در دهه گذشته روابط تجاري بين ايران و يونان به‌شدت كاهش پيدا كرده است. اين مبادلات تجاري بين دو كشور از ظرفيت ۴۳۰ ميليون دلار در سال، امروز به كمتر از ۴۰ ميليون دلار رسيده است.
رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و يونان ادامه داد: ما به عنوان فعالان بخش خصوصي مي‌توانيم زمينه‌ساز روابط تجاري بزرگ بين دو كشور باشيم. ما در اتاق مشترك بازرگاني ايران و يونان برنامه جدي براي جهش توسعه صادراتي بين دو كشور داريم و فكر مي‌كنم حضور اين هيات قوي از بخش‌هاي مختلف اقتصادي ايران در كشور يونان، زمينه يك عزم جدي براي اعتلاي روابط تجاري خواهد بود.
وي تاكيد كرد: در هياتي كه از ايران به يونان اعزام شده، فعالين صاحب برند در‌ حوزه‌هاي اقتصادي از بخش‌هاي مختلف بانكي، ساختماني، فني و مهندسي، كشتيراني، بازرگاني، گردشگري و... حضور دارند.
وي ادامه داد: مهم‌ترين ريل‌گذاري براي توسعه روابط تجاري بين دو كشور، ايجاد فضاي صلح، دوستي و محبت است. اين ريل‌گذاري جز با توسعه توريسم و صنعت گردشگري امكان‌پذير نيست زيرا توريست‌هاي هر كشور سفيران صلح و دوستي هستند. جهانگيري با اشاره به مهم‌ترين رويكرد اتاق مشترك بازرگاني ايران و يونان تصريح كرد: ما راه‌اندازي خط هوايي بين تهران و آتن را به جد دنبال خواهيم كرد و انتظار داريم اين موضوع از سوي طرف يوناني هم با جديت دنبال شود.
اين فعال اقتصادي افزود: كشور يونان با بيش از ۳۰ ميليون توريست در سال، يكي از پيشرو‌ترين كشورها در صنعت گردشگري است. از سوي ديگر ايران هم با سابقه بسيار ديرينه در تمدن و فرهنگ فارسي، جاذبه‌هاي گردشگري بسيار قوي و چهار فصل بودن يكي از كانون‌هاي توجه در حوزه صنعت گردشگري دنياست.
جهانگيري ادامه داد: اميدوارم در مدت زمان كوتاهي با كمك سفير محترم ايران در آتن، سفير محترم يونان در تهران و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن آتن بتوانيم موضوع راه‌اندازي خط هوايي بين دو پايتخت را نهادينه و اجرايي كنيم.
رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و يونان همچنين با اشاره به موضوع راه‌اندازي دفتر تجاري دو كشور در تهران و آتن گفت: راه‌اندازي اين دفاتر تجاري در پايتخت‌ها مي‌تواند در تقويت روابط تجاري دو كشور كمك كند. برگزاري تورهاي تجاري و دعوت از هيات‌هاي تجاري يونان براي سفر به ايران، مي‌تواند پاسخي به حضور هيات تجاري ايران در اتاق بازرگاني آتن باشد.
او ادامه داد: بعد از برجام يك هيات عاليرتبه از كشور يونان به تهران آمد و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري جدي در اين زمينه بررسي شد. ما امروز در فضاي بخش خصوصي در ايران علاقه‌مند هستيم بتوانيم روابط اقتصادي را در قالب ايجاد شركت‌هاي مشترك بين دو كشور را توسعه دهيم و در جهت افزايش روابط تجاري گام‌برداريم.
جهانگيري در پايان با ابراز اميدواري براي به دست آمدن نتايج مثبت در اين سفر تصريح كرد: من در همكارانم عزم و اراده جدي براي سرمايه‌گذاري در كشور يونان مي‌بينم و اميدوارم طرف‌هاي ايراني و يوناني با برگزار جلسات مختلف بتوانند به نقاط مشتركي دست پيدا كنند. مهدي جهانگيري در پايان صحبت‌هاي خود گفت: در برنامه‌هايي كه در اتاق بازرگاني دنبال كرديم اميدواريم به زودي زمينه برقراري خط هوايي بين تهران و آتن را فراهم كنيم. همچنين، راه‌اندازي دفتر تجاري ايران در يونان يكي از برنامه‌هاي مهمي است كه در دستور كار اتاق بازرگاني مشترك ايران و يونان قرار دارد.

ارسال نظر