«تعادل» گزارش مي‌دهد

«كيش» شدن اوجي يا «مات» شدن مجلس‌نشينان!

۱۴۰۲/۰۸/۲۵ - ۰۱:۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۰۱۱۶۸
«كيش» شدن اوجي يا «مات» شدن مجلس‌نشينان!

چندوقتي است كه خبر استعفاي وزير نفت نقل محافل رسانه‌اي است و هر از چند گاهي اين خبر در رسانه‌ها و فضاي مجازي چنان منتشر مي‌شود كه به صحت و سقم آن نمي‌شود شك كرد ولي چنان بلافاصله خبر تكذيب آن، از خود خبر داغ‌تر مي‌شود! جواد اوجي روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت با تكذيب شايعه استعفايش گفت: اختلافي بين وزارت نفت و دولت وجود ندارد و مسائل مطرح شده شايعه‌اي بيش نيست.

گلناز پرتوي مهر|

چندوقتي است كه خبر استعفاي وزير نفت نقل محافل رسانه‌اي است و هر از چند گاهي اين خبر در رسانه‌ها و فضاي مجازي چنان منتشر مي‌شود كه به صحت و سقم آن نمي‌شود شك كرد ولي چنان بلافاصله خبر تكذيب آن، از خود خبر داغ‌تر مي‌شود! جواد اوجي روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت با تكذيب شايعه استعفايش گفت: اختلافي بين وزارت نفت و دولت وجود ندارد و مسائل مطرح شده شايعه‌اي بيش نيست.

به گزارش خبرنگار «تعادل»، زمزمه استعفاي جواد اوجي از مسووليت خود از حوالي غروب روز يكشنبه 9 مهرماه شنيده شد، با عجله‌اي كم سابقه هم برچسب فيك بودن خورد و كمي بعد، يعني يك ربع مانده به بامداد روز دوشنبه يكي، دو رسانه رسمي خبر استعفا را به نقل از منبعي آگاه و بي‌نام تكذيب كردند، خود وزارت نفت و چهره‌هاي شاخص آن اما سياست سكوت را در پيش گرفتند. هيچ يك از انبوه رسانه‌هاي وزارت نفت تا 12 ساعت بعد هم نسبت به اين خبر واكنشي نداشته‌اند.
ماجرا از آن قرار بود آنجا كه وزيرنفت برسر عدم تغيير چند تن از مديران زمان زنگنه چون فلاحتيان، بازرگاني و دهقان مقاومت مي‌كند و نهاد رياست‌جمهوري بارها و بارها نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهد. آخر هم زماني كه وزير درخواست ابقای يكي ازاين افراد را رسما از نهاد درخواست مي‌كند با مخالفت شديد مواجه مي‌شود و همين امر با خاموش شدن گوشي اوجي به گفته خودش به دليل مريضي و مشكلات قلبي همزمان مي‌شود؛ همين مساله شايعه استعفاي وي را تشديد كرد!
ماه پيش برخي رسانه‌ها، ازجمله ديده‌بان ايران تصوير نامه‌اي منتسب به غلامحسين اسماعيلي، رييس دفتر رييس‌ دولت، را منتشر كردند كه در آن خطاب به وزير نفت خواستار بركناري يا جابه‌جايي هوشنگ فلاحتيان از معاونت وزارت نفت و محمدصادق عظيمي‌فر، دستيار وزير، شده است. در اين نامه كه به تاريخ هشتم مهر ماه از سوي دفتر ابراهيم رييسي به وزير نفت ارسال شده با قيد «فوريت» خواستار جابه‌جايي و بركناري اين افراد شده‌اند.
به گفته برخي رسانه‌ها، پشت پرده اين اتفاقات را بايد در فاميل نزديك رييسي در وزارت نفت و تلاش وي جست‌وجو كرد و برخي ديگر از اين مي‌گويند كه اوجي واقعا در نفت تنهاست و تنها ياران زنگنه به وي وفادار مانده‌اند و ديگران هريك به او به نوعي تحميل شده‌اند! اين تمام شنيده‌هايي است كه منجر به شايعه استعفاي وزيرنفت شد. 
تقريبا حدود يك ماه اخير برخي از مجلس نشينان در مورد استعفاي وزير «طلاي سياه» اظهارنظرهايي كردند.هادي بيگي‌نژاد درباره انتشار اخباري مبني بر استعفاي وزير نفت اظهار داشته چند وقت پيش از دفتر رييس‌جمهور به آقاي اوجي براي بركناري دو نفر از مديران وزارتخانه پس از آنكه مكرر تذكر داده شده بود، كتبا نامه دادند كه اين دو نفر بركنار شوند و آقاي اوجي دلخور شد، اما فعلاً اتفاقي نيفتاده همه بر سركار خودشان هستند و نامه دفتر رييس‌جمهور هم اجرا نشده است.
اين عضو كميسيون انرژي مجلس خاطرنشان كرد: براي استعفا هم فشاري به آقاي اوجي آورده نشده و اين درخواست دفتر رييس‌جمهور است كه مي‌بايست تغيير به وجود بيايد.
در همين ارتباط رمضانعلي سنگدويني نيز گفته است جواد اوجي يكي از وزراي موفق دولت رييسي بوده و اقدامات خوبي در جهت توسعه كشور در داخل و خارج از كشور داشته است و اكنون در زمينه توليد نفت خام، تامين گاز و سوخت مورد نياز صنعت و نيروگاه‌ها به خوبي انجام مي‌شود و پرسنل نفت هم از ايشان رضايتمندي دارند.
به گفته وي اوجي يكي از نيروهاي انقلاب و ولايي و از جنس بدنه صنعت نفت و فارغ‌التحصيل دانشگاه صنعت نفت است و خدمات خوبي در بخش گازرساني داشته و البته اختلاف‌نظري هم كه پيش آمده بود رفع شد.
اين عضو كميسيون انرژي مجلس تاكيد كرد: در هر حال يك وزير استقلال دارد و بايد با هر كسي كه مي‌تواند كار كند، البته بايد تخصص و تجربه نيز در كنار هم قرار دارد، افرادي بايد در راس كار باشند كه هم با پرسنل تعامل داشته و هم پيگير كار مردم باشند و طبق فرمايش مقام معظم رهبري مسوولان بايد به گونه‌اي كار كنند كه مردم احساس مشكل نكنند و مشكلاتشان حل شود.
وي معتقد است: بايد به وزير اجازه دهيم افرادي را مشغول و وارد صحنه كند كه با تعامل و همگرايي و يكسويي كار كنند و اين حايز اهميت است.
در همين زمينه، مالك شريعتي عضو كميسيون انرژي مجلس عنوان كرده بود كه يك ماه پيش، دفتر رييسي خواستار بركناري دو مدير شد، اما وزير نفت استعفا كرد و خانه‌نشين شد.
مالك شريعتي، نماينده مردم تهران در مجلس در تذكري خطاب به رييس‌جمهور، گفته بود: يك ماه قبل دفتر شما به وزير نفت نامه نوشت و تاكيد كرد دو مدير ارشد نفتي ۲۴ ساعته كنار بروند اما وزيرتان استعفا داد و چند روز در خانه نشست، اين تعلل گشت ارشاد مديران را بي‌خاصيت خواهد كرد.
در همين زمينه، رضا پاكدامن، كارشناس حوزه انرژي، به خبرنگار «تعادل» گفت: خبر استعفاي وزير نفت را نماينده مجلس مطرح كرده و خود وزير هم تكذيب كرده است ولي بايد گفت فشار از داخل دولت براي سهم خواهي در وزارت نفت زياد است و آشفتگي و اختلاف درون دولت شديد است.
به گفته برخي تحليلگران نفتي، يك سر سكان انتصابات وزارت نفت در جايي غير از خيابان طالقاني است، در تمام دو سالي كه جواد اوجي ساكن طبقه پانزدهم ساختمان وزارتي بوده است كشمكشي ناپيدا ميان او و نيروهاي پرنفوذ بيرون از وزارتخانه مخصوصا مجلس براي نصب يا ممانعت از عزل افرادي وجود داشته است. حالا و در شرايطي كه دو سال از تصدي اين وزارتخانه توسط جواد اوجي مي‌گذرد آيا جواد اوجي توسط نمايندگان مجلس كيش مي‌شود يا با خبر تكذيب وي، آنها مات مي‌شوند؟!

ارسال نظر