انتشار تصاوير خصوصي افراد در فضاي مجازي جرم است

۱۴۰۲/۰۸/۲۴ - ۰۱:۴۷:۱۵
کد خبر: ۳۰۱۱۳۵

رييس مركز تشخيص و پيشگري پليس فتا گفت: انتشار تصاوير خصوصي افراد در فضاي مجازي جرم است. سرهنگ علي محمد رجبي، در خصوص انتشار تصاوير خصوصي در فضاي مجازي و راهكارهايي در مواجهه با آن گفت: به‌طور كلي تصاويري كه ما اجازه دسترسي به آنها را به كسي نداده‌ايم، تصاوير خصوصي ما محسوب مي‌شوند.

رييس مركز تشخيص و پيشگري پليس فتا گفت: انتشار تصاوير خصوصي افراد در فضاي مجازي جرم است. سرهنگ علي محمد رجبي، در خصوص انتشار تصاوير خصوصي در فضاي مجازي و راهكارهايي در مواجهه با آن گفت: به‌طور كلي تصاويري كه ما اجازه دسترسي به آنها را به كسي نداده‌ايم، تصاوير خصوصي ما محسوب مي‌شوند. اين تصاوير مي‌تواند در يك گفت‌وگوي خصوصي براي كسي فرستاده شده باشد يا از طريق هك شدن تلفن همراه به دست آمده باشد. البته اين موضوعات حقوقي بوده و بهتر است از باب حقوقي به آنها پرداخته شود. ما بايد در نظر داشته باشيم كه در قبال تصاويري كه از ديگران دريافت مي‌كنيم، مسووليتي حقوقي داريم و بايد از آنها مراقبت كنيم. او افزود: يكي از دلايل اهميت مراقبت از تصاوير خصوصي اين است كه امروزه آنها بخشي از زندگي ما بوده و به صورت مداوم با آنها درگير هستيم.
 لو رفتن اين تصاوير باعث مي‌شود كه ديگران به نوعي وارد زندگي شخصي ما بشوند. در ادامه اين موضوع مي‌تواند چالش‌هايي از جمله مشكلات روحي و رواني و حتي طلاق را به دنبال داشته باشد. رجبي اظهار داشت: نكته قابل توجه اين است كه ممكن است تصاويري از ما منتشر شود كه ۱۰ سال بعد از آنها بر عليه ما استفاده شود. براي مثال انتشار عكس‌هاي قديمي يك شخص مي‌تواند تبعات اجتماعي مخربي را براي وي در پي داشته باشد. بايد در نظر داشته باشيم كه ما تنها مسوول عكس‌هاي خود نيستيم. براي مثال انتشار عكس‌هاي دسته جمعي بدون اجازه از افرادي كه در آن حاضر هستند، به نوعي نقض حريم خصوصي ديگران نيز تلقي مي‌شود. او در ادامه در رابطه با چگونگي انتشار عكس‌هاي خصوصي گفت: يكي از بارزترين دلايل سهل‌انگاري است. براي مثال زماني كه ما عكسي را اشتباهاً در گروهي مي‌فرستيم، يعني در اين خصوص دچار سهل انگاري شده‌ايم. همچنين بعضاً تصور ما از حريم خصوصي اشتباه است. براي مثال ما بر اين باوريم كه انتشار عكس در صفحه اينستاگرامي كه خصوصي است، يعني ما از خطر مورد سوءاستفاده قرار گرفتن به دور هستيم، در صورتي كه ما حتي به درستي دنبال‌كنندگان خود را نمي‌شناسيم. رجبي اظهار كرد: حس انتقام‌جويي و فشار گروه‌هاي هم‌سال از ديگر دلايل انتشار است. همچنين شهرت‌طلبي و اشتياق به ديده شدن از ديگر دلايلي است كه ما به خصوص در نوجوانان شاهد آن هستيم. طبق ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامي براي انتشار تصاوير خصوصي ديگران مجازاتي تعيين شده است. اگر اين انتشار موجب ضرر يا هتك حيثيت كسي شود، جريمه مالي و زندان را در پي خواهد داشت.

ارسال نظر