«تعادل» گزارش مي‌دهد

پاييز سخت براي بورس

۱۴۰۲/۰۸/۲۴ - ۰۰:۴۷:۰۴
کد خبر: ۳۰۱۱۱۴
پاييز سخت براي بورس

بازار سرمايه در چهارمين روزكاري هفته توان صعود نداشت و سرخ پوش شد. برخلاف روزهاي اخير حركت شاخص كل و شاخص هم‌وزن باهم رخ داد و شاهد قرمز يكپارچه در بازار سرمايه بوديم. معاملات بورس روز اخير جاني براي صعود نداشت و سرخ‌پوش شد و اين شرايط درحالي است كه تمامي مديران كشوري از بي‌اعتمادي در بورس صحبت مي‌كنند اما برخي ديگر عقيده دارند كه اعتماد در بورس وجود دارد.

بازار سرمايه در چهارمين روزكاري هفته توان صعود نداشت و سرخ پوش شد. برخلاف روزهاي اخير حركت شاخص كل و شاخص هم‌وزن باهم رخ داد و شاهد قرمز يكپارچه در بازار سرمايه بوديم. معاملات بورس روز اخير جاني براي صعود نداشت و سرخ‌پوش شد و اين شرايط درحالي است كه تمامي مديران كشوري از بي‌اعتمادي در بورس صحبت مي‌كنند اما برخي ديگر عقيده دارند كه اعتماد در بورس وجود دارد. تابستان سال 99 نقدينگي سنگيني از بورس خارج شد و همين خروج نقدينگي بدون دليل باعث شد كه سهامداران و فعالان بازار سرمايه نسبت به بدنه بازار بي‌اعتماد شوند و ترجيح دهند سرمايه خود را در بازار ديگري سرمايه‌گذاري كنند. از سوي ديگر در زمان انتخابات رياست‌جمهوري، سيد ابراهيم رييسي به تالار بورس رفت و وعده ترميم اعتماد را داد اما پس از گذشت مدت‌ها هنوز اعتمادي در بازار ترميم نشده و بلكه شاهد افزايش بي‌اعتمادي در بازار هستيم. بي‌اعتمادي باعث شده كه نقدينگي از بازار رخت جمع كند و شرايط وخيم‌تر شود. نقدينگي مهم‌ترين ركن رشد بازار و تغيير شرايط است اما اين روز نقدينگي در تالار شيشه‌اي بسيار كم است و ارزش معاملات در برخي از روزها به چهار هزار ميليارد تومان مي‌رسد و با توجه به ابعاد بازار سرمايه اين رقم بسيار كم است و بايد منتظر رشد آن ماند. اخبار نسبتا خوبي در بازار وجود دارد و اگر شرايط خاصي پيش نيايد اين اخبار مي‌تواند تاثير مثبتي روي معاملات بگذارد.

 

نفت گران شد!

بهاي معاملات نفت برنت با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۶ درصد افزايش، به ۸۲ دلار و ۸۲ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۶ درصد افزايش، به ۷۸ دلار و ۵۴ سنت در هر بشكه رسيد. تحليلگران موسسه مالي‌اي ان جي در يادداشتي نوشتند: پس از ريزش سنگين بازار در سه هفته گذشته، نفت موفق شد اندكي حمايت پيدا كند. اگرچه عوامل بنيادين به اندازه قبل، مثبت نيستند اما همچنان حمايت‌كننده مانده‌اند و بازار احتمالا تا پايان امسال، دچار كمبود عرضه خواهد شد. اگر سعودي‌ها به كاهش توليد اضافي خود پس از دسامبر ادامه دهند، مازاد عرضه‌اي كه براي ابتداي سال ۲۰۲۴ پيش بيني مي‌شود، ممكن است اتفاق نيفتد. اوپك در جديدترين گزارش ماهانه خود كه روز دوشنبه منتشر شد، سفته بازان را مسوول كاهش اخير قيمت‌ها دانست. همچنين پيش بيني سال ۲۰۲۳ خود از ميزان رشد تقاضاي جهاني براي نفت را اندكي افزايش داد و پيش بيني نسبتا بالاي خود براي سال ۲۰۲۴ را تغيير نداد. هفته گذشته، قيمت نفت تحت تاثير نگراني‌ها از كاهش تقاضا در بزرگ‌ترين كشورهاي مصرف‌كننده نفت شامل امريكا و چين، به پايين‌ترين سطح خود از ژوئيه سقوط كرد. آمارها نشان دادند قيمت‌هاي مصرف‌كننده چين در اكتبر كاهش يافت و به سطوحي رسيد كه از زمان پاندمي كرونا مشاهده نشده بود و صادرات در اين ماه، بيش از پيش‌بيني، كاهش يافت. وزارت انرژي امريكا قصد دارد ۱.۲ ميليون بشكه نفت براي پر كردن ذخاير استراتژيك نفت خريداري كند. دولت امريكا پس از فروش كم سابقه نفت از ذخاير استراتژيك در سال ۲۰۲۲، اكنون قصد پر كردن مجدد آنها را دارد و اين موضوع ممكن است تقاضا براي نفت را به ميزان بيشتري تقويت كرده و از قيمت‌ها حمايت كند. مقابله امريكا با صادرات نفت روسيه ممكن است عرضه اين كشور را مختل كرده و از قيمت‌ها حمايت بيشتري به عمل آورد. وزارت خزانه‌داري امريكا با ارسال اخطاريه‌هايي به شركت‌هاي كشتيراني، اطلاعاتي درباره ۱۰۰ كشتي‌ مشكوك به نقض تحريم‌هاي غرب عليه نفت روسيه، درخواست كرده است كه بزرگ‌ترين اقدام واشنگتن از زمان اعمال محدوديت قيمت براي محدود كردن درآمدهاي نفتي مسكو، محسوب مي‌شود. تحليلگران ANZ و ING مي‌گويند كه مذاكرات مجدد در عراق براي راه‌اندازي مجدد يك خط لوله نفت، مي‌تواند يك مانع براي صعود قيمت در بازار باشد. وزير نفت عراق انتظار دارد با دولت اقليم كردستان و شركت‌هاي نفتي خارجي براي از سرگيري توليد نفت از ميادين نفتي اقليم كردستان و از سرگيري صادرات نفت شمال از طريق خط لوله عراق-تركيه به توافق برسد. بر اساس گزارش رويترز، از موضوعات اصلي مورد توجه بازار، انتشار گزارش ماهانه بازار نفت آژانس بين‌المللي انرژي در اواخر روز جاري است. همچنين آمار تورم امريكا روز سه شنبه و گزارش شاخص قيمت توليد‌كننده اين كشور در روز چهارشنبه منتشر مي‌شود.

بازار از دريچه معاملات

در معاملات چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه شاخص كل بورس تهران 9 هزار و 784 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 46 هزار و 175 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 3 هزار و 341 واحد در رقم 702 هزار و 287 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 90 واحدي به رقم 25 هزار و 40 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 361 واحد به سطح 126 هزار و 141 واحد رسيد.

روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 310 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 28 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهاي شستا، وسالت، خودرو و غمايه بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي حفاري، فزر، قنيشا، ثغرب و تپسي تعلق داشت. طي روز معاملاتي اخير فولاد، شستا و شپنا نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در مقابل حكشتي، سدشت و حفاري از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي زاگرس، خاور و آريا بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي تجلي، ودي و بپيوند بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نماد ثشاهد بيشترين تراكنش را داشت و شستا و خگستر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فزر، گدنا و كرمان بيشترين تراكنش را داشتند. در معاملات چهارمين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 8 هزار و 181 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 210 ميليارد تومان بود كه 3 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 7 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 906 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نماد فملي بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 207 ميليارد تومان بود. پس از فملي، غدشت بيشترين ارزش معاملات را داشت و حفاري رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثشاهد و خگستر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 325 ميليون و 831 هزار و 46 سهم در صدر قرار گرفته است. فملي در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به حفارس تعلق داشت. دو نماد كرمان و خودرو نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات سه‌شنبه، 50 نماد صف خريد داشتند و 44 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 44 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 83 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 16 درصدي به 318 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر