سي و هفتمين روز عمليات توفان الاقصي

محاصره بيمارستان‌هاي القدس و الشفا در غزه

۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۰۱:۱۷:۱۸
کد خبر: ۳۰۰۹۷۱

در سي و هفتمين روز جنگ غزه منابعي در نوار غزه گزارش دادند كه ارتش رژيم صهيونيستي در بحبوحه درگيري‌هاي بسيار شديد در چهار محور، بمباران نوار غزه را تشديد كرده‌ و علاوه بر بيمارستان الشفا، بيمارستان القدس را هم محاصره كرد. نيروهاي مقاومت نيز در مقابله با نفوذ صهيونيست‌ها باز هم تانك‌ها و نفربر صهيونيست‌ها را منهدم كردند.

در سي و هفتمين روز جنگ غزه منابعي در نوار غزه گزارش دادند كه ارتش رژيم صهيونيستي در بحبوحه درگيري‌هاي بسيار شديد در چهار محور، بمباران نوار غزه را تشديد كرده‌ و علاوه بر بيمارستان الشفا، بيمارستان القدس را هم محاصره كرد. نيروهاي مقاومت نيز در مقابله با نفوذ صهيونيست‌ها باز هم تانك‌ها و نفربر صهيونيست‌ها را منهدم كردند.
مديركل بيمارستان‌هاي غزه اظهار كرد: از برادران‌مان در مصر مي‌خواهيم كاروان امدادي را براي انتقال ۶۵۰ بيمار بدون اجراي سازوكار كنوني بفرستند.
وي افزود: از ساعت نه روز جمعه به دليل شدت 
آتش سوزي هيچ آمبولانسي وارد مجتمع پزشكي الشفا نشده است.
دفتر رسانه‌اي دولتي در غزه هم اعلام كرد: ما اشغالگران و جامعه بين‌المللي به‌ويژه ايالات متحده امريكا را مسوول كامل جنايت مستمر در مجتمع پزشكي الشفا و به خطر انداختن جان و امنيت همه كادر پزشكي، مجروحان، بيماران و آواره‌هاي داخل آن مي‌دانيم.
اين دفتر افزود: از همه نهادهاي بين‌المللي در نوار غزه مي‌خواهيم، ​​بدون استثنا، فوراً به مجتمع پزشكي الشفا توجه كنند تا از آن و از كادر پزشكي و همه افراد داخل مجتمع پزشكي محافظت كنند. به همه تيم‌هاي پزشكي به دليل نقش قهرمانانه، شجاعانه و ايفاي نقش ملي تاريخي خود در قبال مردم بزرگ فلسطين درود مي‌فرستيم. مدير اورژانش غزه نيز در گفت‌وگو با الجزيره تاكيد كرد: سكوت جهاني نيروهاي اشغالگر را به ادامه هدف قرار دادن گروه‌هاي امدادي ترغيب مي‌كند.
اين مسوول تصريح كرد: ما در آستانه قحطي و گرسنگي هستيم زيرا اشغالگران تمام مولفه‌هاي لازم براي زندگي و حيات را از بين مي‌برند. شايد اين آخرين پيام ما باشد چراكه تقريبا هيچ ارتباطي با جهان خارج نداريم.
مدير اورژانس تاكيد كرد: مدارس و مقرهايي كه آوارگان در آنها پناه گرفته‌اند هدف قرار مي‌گيرند كه اين مساله شاخص خطرناك و نگران‌كننده است. بيمارستان القدس از دو روز پيش به دليل نبود سوخت عملا از كار افتاده است.
مدير آمبولانس و اورژانس غزه گفت: بيمارستان القدس يك هفته است كه در محاصره است و تانك‌هاي صهيونيست حدود ۲۰ متر با آن فاصله دارند و دو روز است كه به دليل تمام شدن سوخت از كار افتاده است.
بيمارستان اندونزي غزه: يك كودك زخمي به دليل كمبود تجهيزات پزشكي بر روي زمين تحت عمل جراحي قرار گرفته است.
همچنين اشرف القدره، سخنگوي وزارت بهداشت غزه به الجزيره گفت: اشغالگران صهيونيست مجتمع پزشكي الشفا را به منطقه جنگي باز تبديل كرده‌اند. ما تمام تلاش‌ها را براي ارايه خدمات بهداشتي كرديم، اما همه توانايي خود را از دست داده‌ايم. ما قادر به ارايه خدماتي نيستيم كه جان مجروحان و بيماران مجتمع شفا را نجات دهد. وزارت بهداشت غزه اعلام كرد كه به دليل قطع ارتباط و اينترنت نمي‌توانند تلفات در نوار غزه را شمارش كنند. اشرف القدره، سخنگوي اين وزارتخانه در بيانيه‌اي درباره حملات پي در پي به بيمارستان الشفا گفت كه وضعيت اين بيمارستان «فراتر از فاجعه» است.
وي گفت كه اين بيمارستان از هر طرف مورد حمله است و افراد كشته و مجروح مقابل در بيمارستان روي زمين افتاده‌اند.
وي گفت: محوطه بيمارستان به ميداني باز براي 
تك تيراندازها و هواپيماهاي بدون سرنشين اسراييلي تبديل شده است. ارتش اسراييل هر كسي را كه حركت مي‌كند هدف قرار مي‌دهد.
اين سخنگو گفت كه حدود ۲۰۰ هزار نفر از جمله خانواده‌هاي آواره، پرسنل پزشكي و مجروحان در داخل بيمارستان هستند.
او با بيان اينكه سه نوزاد نارس امروز در بخش مراقبت‌هاي ويژه به دليل كمبود اكسيژن و تجهيزات حمايتي جان خود را از دست دادند، بر نياز فوري به لوازم پزشكي تاكيد كرد.
اشغالگران عمليات تك تيراندازي را عليه كساني كه در مجتمع شفا به دام افتاده‌اند، انجام مي‌دهند شاهدان عيني در مجتمع الشفا گفتند: شرايط بيمارستان بسيار خطرناك است و حالت وحشت در بين بيماران و آوارگان وجود دارد. اجساد شهدا در حياط بيمارستان روي زمين افتاده و دست كسي به آنها نمي‌رسد.
يك مقام وزارت بهداشت غزه روز يكشنبه تاييد كرد كه با تشديد درگيري‌ها در اطراف بيمارستان‌هاي نوار غزه، يك حمله صهيونيستي ساختمان بخش قلب و عروق در مجتمع پزشكي الشفا را ويران كرد.
يوسف ابوالريش، معاون وزير بهداشت غزه، به خبرگزاري فرانسه گفت: «ساختمان بخش قلب در بيمارستان الشفا به‌طور كامل ويران شد. شاهدان عيني تاييد كردند كه اين حمله صورت گرفته است. ارتش هنوز به درخواست خبرگزاري فرانسه براي اظهارنظر در اين مورد پاسخ نداده است.
اين در حالي است كه تدروس آدهانوم گبريسوس، مديركل سازمان جهاني بهداشت، اوايل امروز نگراني خود را در مورد «از دست دادن تماس» با همكاران خود در بيمارستان الشفا ابراز كرد.
محمد ابوسلميه، مدير مجتمع الشفا هشدار داد كه «تيم‌هاي پزشكي قادر به كار نيستند و اجساد ده‌ها تن قابل دفن نيستند». وي تاكيد كرد كه بيمارستان به‌طور كامل محاصره شده و بمباران در مجاورت آن ادامه دارد.
برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام كرد كه «تعداد زيادي» از مردم در نتيجه بمباراني كه مقر آن در شهر غزه را هدف قرار داد، جايي كه فلسطيني‌ها براي فرار از جنگ پناه گرفته بودند، شهيد و زخمي شدند. اين برنامه در بيانيه‌اي تاكيد كرد: با توجه به اينكه «تراژدي مداوم كشتار و زخمي شدن غيرنظامياني كه در اين درگيري رنج مي‌برند غيرقابل قبول است، اين درگيري بايد متوقف شود.»
اين سازمان افزود: رنج‌هاي مستمر در كشتار و زخمي كردن آوارگان ادامه دارد در حالي كه بايد به حفاظت از جان غيرنظاميان و زيرساخت‌هاي مدني احترام گذاشته شود.
هلال احمر فلسطين نيز گفت: تعداد زيادي از جنازه‌ها در مسيرها افتاده‌اند و نمي‌توان به آنها دست يافت. فاجعه انساني شهر غزه و شمال غزه همزمان با حملات به بيمارستان‌ها فراي يك تراژدي است.
صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) درخواستي از جامعه بين‌المللي مطرح كرد و خواستار آتش‌بس فوري در نوار غزه به دلايل بشردوستانه شد.
اين سازمان در پستي در پلتفرم «ايكس» گفت: «بيمارستان‌ها بايد محافظت شوند. كودكان بايد محافظت شوند. ما به دلايل بشردوستانه خواستار
 آتش بس فوري هستيم.»
كاترين راسل، مدير اجرايي سازمان ملل نيز شب گذشته در پلتفرم ايكس نوشت: بيمارستان الشفا در غزه از قطعي برق رنج مي‌برد. وي افزود: ما شاهد گزارش‌هاي بسيار نگران‌كنندهاي از مرگ نوزادان نارس در انكوباتور هستيم. مدير بيمارستان دوستي تركيه و فلسطين در غزه به الجزيره گفت: ما هيچ كمكي دريافت نكرديم كه بتوانيم به درمان بيماران سرطاني ادامه دهيم. وي افزود: روزانه تعدادي از بيماران سرطاني را به دليل عدم درمان از دست مي‌دهيم. يك منبع پزشكي در اين باره به الجزيره گفت تعدادي از بيماران سرطاني در غزه به دليل عدم دريافت درمان لازم جان خود را از دست دادند.
پيش از اين، ديده بان حقوق بشر اروپايي-مديترانه‌اي اعلام كرد كه هزاران بيمار در نوار غزه با مرگ تدريجي در غياب حداقل سطح مراقبت‌هاي پزشكي مواجه هستند، زيرا اشغالگران براي دومين ماه متوالي به جنگ خود در نوار غزه ادامه مي‌دهند.
اين نهاد نسبت به خطر ثبت مرگ و مير در ميان صدها بيمار سرطاني و بيماري‌هاي مزمن، زنان باردار و كودكان تازه متولد شده در نتيجه غيرمستقيم حملات و هدف قرار دادن بيمارستان‌ها و قطع كمك‌هاي بشردوستانه هشدار داد.
گردان‌هاي القسام سه تانك رژيم صهيونيستي را در جنوب غربي غزه با موشك «ياسين ۱۰۵» و نيز يك نفربر اشغالگران را در محور شمال غرب غزه با موشك مذكور منهدم كرد. اين گروه تاكيد كرد: نيروهاي پياده نظام صهيونيست را با بمب‌هايي در منطقه خزاعه در شرق خان يونس هدف قرار داد كه موجب تلفاتي در بين آنها شد. همچنين گردان‌هاي القدس اعلام كرد، دروازه السناطي را با چندين خمپاره هدف قرار داد. از طرفي آژيرهاي خطر در ناحل عوز، ساعد، كفار عزه در غلاف غزه به صدا درآمد.
الجزيره گزارش داد كه پس از اصابت يك موشك ضد تانك در پايگاه صهيونيستي آويويم، شش مجروح كه حال يكي از آنها وخيم است، به بيمارستان منتقل شدند.
از ساعات اوليه صبح امروز، يكشنبه حملات صهيونيست‌ها به مناطق مختلف غزه ادامه يافت به‌طوري كه خبرنگار الجزيره گزارش داد، در حمله هوايي صهيونيست‌ها به شهر دير البلح در مركز غزه چهار تن شهيد شدند. همچنين نيروهاي رژيم صهيونيستي مدرسه آنروا را كه آوارگان شمال غزه در آنجا پناه گرفته بودند، بمباران كردند. از سوي ديگر، يك منزل در جباليا در شمال غزه هدف حملات صهيونيست‌ها قرار گرفت كه سه شهيد و چند زخمي برجاي گذاشت. در حمله ديگر به خانه‌اي در شرق خان يونس در جنوب غزه ۱۳ تن از جمله يك كودك شهيد و دو تن ديگر مجروح شدند.

ارسال نظر