رييسي پيام رسمي ايران را در رياض اعلام كرد

وحدت جهان اسلام براي غزه

۱۴۰۲/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۵:۳۱
کد خبر: ۳۰۰۹۰۷
وحدت جهان اسلام براي غزه

روز گذشته (شنبه) رييس‌جمهوري ايران براي اولين‌بار پس از 11 سال به عربستان سعودي سفر كرد تا در ميان رهبران كشورهاي اسلامي، پيام ايران را در دوران حساس جنگ ميان اسراييل و فلسطين انتقال دهد. اين ديدار با استقبال رسمي وليعهد عربستان سعودي رسما روابط ميان دو كشور را پس از دوراني نسبتا طولاني به سطح رهبران ارتقا داد. در حاشيه اجلاس اضطراري سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي درباره جنگ غزه در «رياض»، عصر ديروز (شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲) سيد ابراهيم رييسي و «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان سعودي با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. رييسي در بدو ورود به رياض هم با «شيخ تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر ديدار و گفت‌وگو كرد.

روز گذشته (شنبه) رييس‌جمهوري ايران براي اولين‌بار پس از 11 سال به عربستان سعودي سفر كرد تا در ميان رهبران كشورهاي اسلامي، پيام ايران را در دوران حساس جنگ ميان اسراييل و فلسطين انتقال دهد. اين ديدار با استقبال رسمي وليعهد عربستان سعودي رسما روابط ميان دو كشور را پس از دوراني نسبتا طولاني به سطح رهبران ارتقا داد. در حاشيه اجلاس اضطراري سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي درباره جنگ غزه در «رياض»، عصر ديروز (شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲) سيد ابراهيم رييسي و «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان سعودي با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. رييسي در بدو ورود به رياض هم با «شيخ تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر ديدار و گفت‌وگو كرد.
ابراهيم رييسي در ديدار شيخ «تميم بن حمد بن خليفه آل ثاني» امير قطر، با اشاره به اينكه مديريت صحنه در جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم بي‌دفاع و بي‌گناه غزه در دست امريكايي‌هاست، بر اجرايي شدن هر چه سريع‌تر آتش‌بس فوري در غزه و جلوگيري از وقت‌كشي و تعلل امريكا و رژيم صهيونيستي در اين زمينه تاكيد كرد. وي با بيان اينكه ساز و كار نظامي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي در همان روزهاي نخست جنگ فروريخت، اما امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند آنها را سرپا نگاه دارند، افزود: صهيونيست‌ها ناتوان از مقابله با نيروهاي مقاومت، فقط به قتل‌عام زنان و كودكان بي‌دفاع و بي‌گناه غزه روي آورده‌اند.
رييسي با اشاره به سكوت مرگبار دولت‌هاي مدعي دفاع از حقوق بشر و بي‌عملي سازمان‌هاي بين‌المللي در مقابل جنايات وحشيانه صهيونيست‌ها در كشتار مردم مظلوم و بي‌دفاع غزه، از جمله قتل‌عام بيش از پنج هزار كودك بي‌گناه فلسطيني، هشدار داد: اگر ملت‌ها از بي‌عملي دولت‌ها نااميد شوند، تاب‌آوري آنها طاق شده و احتمال وقوع هر اتفاقي در منطقه هست و ديگر هيچ‌كس نخواهد توانست جلوي خروش ملت‌ها را بگيرد. رييس دولت سيزدهم همچنين اظهار كرد: مرور زمان نه اشغالگري را مشروع مي‌كند و نه حقي براي اشغالگر ايجاد مي‌كند؛ هر راه‌حلي براي مساله فلسطين بايد اين نكته كليدي را لحاظ كند كه رژيم صهيونيستي غاصب و اشغالگر بوده و صاحب هيچ حقي در سرزمين فلسطين نيست.
شيخ «تميم بن حمد بن خليفه آل ثاني» امير قطر هم در اين ديدار نقش جمهوري اسلامي ايران و رييسي را در جهان اسلام پيشگامانه و تعيين‌كننده توصيف كرد و از فشار افكار عمومي در مجبور كردن دولت‌هاي حامي رژيم صهيونيستي براي تغيير مواضع گفت و افزود: اميدوارم نشست امروز در كمك عيني و عملي به فلسطينيان غزه مفيد واقع شود. امير قطر با بيان اينكه رژيم صهيونيستي توان تداوم درگيري و جنگ فرسايشي را ندارد، تاب‌آوري نيروهاي مقاومت را در نتيجه معادله جنگ تعيين‌كننده دانست. اين ديدار از اين جهت اهميت داشت كه ايران در روزهاي گذشته بارها اعلام كرده بود كه براي كاهش فشارها بر مردم غزه، جهان اسلام بايد در بالاترين سطح با اتحاد برسد و با يك برنامه مدون و مشخص به مصاف اسراييل برود. هرچند در هفته‌هاي گذشته بسياري از رهبران كشورهاي اسلامي، مستقيم و غير مستقيم آنچه كه از سوي اسراييل در غزه رقم خورده را محكوم كرده‌اند اما به نظر مي‌رسد كه در سطح راهبردهاي اجرايي هنوز جمع‌بندي مشخصي وجود ندارد.
با اين وجود اما گردهمايي رهبران كشورهاي اسلامي در رياض مي‌تواند يك پيام مهم براي غرب داشته باشد و آن امكان جمع شدن اين كشورها زير يك چتر واحد براي حمايت از غزه و فلسطين است. بخش اصلي برنامه سفر ديروز رييس‌جمهور به رياض به سخنراني رييسي در مجمع كشورهاي اسلامي باز مي‌گشت، جايي كه او رسما پيام ايران به اين كشورها براي آينده منطقه را اعلام كرد.
او در بخشي از صحبت‌هاي خود گفت: در ابتدا مايلم از دولت عربستان سعودي به عنوان چهاردهمين رييس سرانِ سازمانِ همكاري اسلامي براي ميزباني و برگزاري اين نشست مهم و مشترك سازمان همكاري اسلامي و اتحاديه عرب در اين مقطع حساس از تحولات منطقه‌اي و شرايط خطير كنوني، تشكر نمايم. امروز، در اين اجلاس فوق‌العاده، گرد هم آمديم تا درباره اصلي‌ترين مساله جهان اسلام يعني موضوع فلسطين و يكي از فجيع‌ترين جنايات تاريخ كه در اين سرزمين و غزّه قهرمان در جريان است، تصميمي تاريخي و سرنوشت‌ساز بگيريم. همه مشكلات جهان اسلام در پرتو وحدت كلمه و انسجام قابل حل است. اتكال به خداوند و قدرت لايزال او و اعتماد به داشته‌هاي جهان اسلام، راه نجات امت اسلامي است؛ نه اعتماد به قدرت‌هاي سلطه گر. اين سازمان مي‌تواند با نقش‌آفريني صحيح، يكي از مظاهر وحدت و همگرايي امت اسلامي باشد. دولت جمهوري اسلامي ايران با درك اين واقعيت، سياست همسايگي و همگرايي را در پيش گرفته و آغوش دوستي و برادري براي كشورهاي اسلامي گشوده است. امروز ما به نمايندگي از امت رسول‌الله (ص) گردهم آمديم تا به فرياد «يا للمسلمين» كه از حنجره مسلمانان مظلوم بلند است پاسخ دهيم. امروز رسول‌الله (ص) عزادار و داغدار فلسطين است «عزيزٌ عليه ما عنتّم حريصٌ عليكم بالمومنين رئوفٌ رحيمٌ». امروز نبي مكرّم اسلام از امت خود چه انتظاري دارد؟ امروز امت اسلامي از سران و دولت‌هاي خود، چه مي‌خواهد؟ يا إخواني في الدّين، امروز، روز اقدام است. امروز روزي تاريخي در دفاع قهرمانانه از مسجدالاقصي است.
رييس‌جمهور در ادامه به بخشي از اتفاقات رخ داده در صحنه جنگ پرداخت و افزود: امروز روز نبرد حق عليه باطل است. امروز رژيم جعلي اسراييل، فرعونِ زمان است و نمادِ اِفساد في‌الارض و عامل ريختن خون بي‌گناهان. تظاهرات ميليوني در سراسر جهان نشان مي‌دهد كه مساله دفاع از فلسطين امروزدر قلب ملت‌ها جاي گرفته است. بنابراين امروز روز پيروزي خون بر شمشير است. آنچه در ۵ هفته اخير بر سر غزه و بخش‌هايي از كرانه باختري آمد، باعث شرم تاريخي براي اخلاق و قانون و انسانيت است. غزه مظلوم اما قهرمان؛ غزه خونين اما سربلند؛ كه در دو دهه گذشته به دليل حصر كامل دريايي، زميني و هوايي، به عنوان بزرگ‌ترين زندان روباز در جهان شناخته شده، دژ فرعونيان را درهم شكست و با دستان خالي ايستادگي كرد و خوش درخشيد. آري «كم مِن فئه قليله غلبت فِئه كثيره باذن‌الله و‌الله مع الصابرين». اما رژيم اشغالگر با نقض قواعد به حقوق بين‌الملل، حمله تمام عياري عليه كل باريكه غزه به راه انداخت. بمباران‌هاي كور و گسترده، از جمله با استفاده از بمب‌هاي فسفري و ديگر تسليحات ممنوعه، با هدف نسل‌كشي، نيمي از غزه را تبديل به تلي از خاك كرده و تاكنون بيش از ۱۱ هزار نفر از افراد بي‌گناه را قتل عام كرده ‌است ضمن اينكه بيش از ۳ هزار تن هنوز زير آوار هستند. اكثر قربانيان حملات اسراييل غاصب، زنان و كودكان معصوم غزه هستند. كشتار امدادگران و كادر درمان و خبرنگاران و بمباران بيمارستان‌ها بخش ديگري از اين جنايت هولناك است. فاجعه‌بارتر آنكه تعداد كساني كه به خاطر نرسيدن دارو و شيوع بيماري‌ها ناشي از محاصره رژيم صهيونيستي، جان خود را از دست خواهند داد.
بخش ديگري از صحبت‌هاي رييسي به حضور امريكا در منطقه اختصاص يافت. او گفت: ‌بي‌ترديد، دولت امريكا، آمر و شريك اصلي اين جنايت است. اسراييل فرزند نامشروع امريكا است. اين امريكا است كه حمايت از آن را به حيات مبارك هزاران كودك مظلوم فلسطيني ترجيح داده است. امريكا با تشكيل فوري كابينه امنيتي خود در سرزمين‌هاي اشغالي، رژيم صهيونيستي را به عمليات جنايتكارانه عليه مردم بي‌پناه غزه تشويق كرد و آن را دفاع مشروع خواند؛ ادعاي دفاع مشروع از سوي نيروي اشغالگر كه دايماً در حال تعدي و تجاوز به فلسطيني‌ هستند، يكي از طنزهاي تلخ تاريخ است كه با هيچ يك از قواعد مسلم حقوقي و موازين بين‌المللي سازگاري ندارد. همزمان، ناوگان جنگي امريكا به منطقه اعزام شد و بدين‌ترتيب، ايالات متحده عملاً وارد جنگ به نفع اسراييل شد. حمايت همه‌جانبه از رژيم صهيونيستي در شوراي امنيت سازمان ملل و ممانعت از تصويب قطعنامه‌اي كه جلوي نسل‌كشي فلسطيني‌ها در غزه را بگيرد خدمت ديگر امريكا به متجاوزان بود كه دست آنها را براي جنايت جنگي بيش از هر زمان ديگر باز بگذارد. اقدام ديگر امريكا، تسليح و حمايت از رژيم صهيونيستي با انواع سلاح‌هاي كشنده و پركردن ذخاير تسليحاتي اسراييل غاصب در كنار تامين ميلياردها دلار كمك به بودجه نظامي اين رژيم است. هم ماشين جنگي رژيم صهيونيستي هم سوخت آن متعلق به امريكايي‌ها است. ارسال محموله‌هاي سنگين سلاح به صورت روزانه در جريان است و دشمن صهيونيستي تاكنون معادل هفت بمب اتم در مقياس جنايت هيروشيما، بر سر مردم غزه بمب ريخته است. اين جنايت به معناي مشاركت در جرم محسوب مي‌شود و بايد در مراجع بين‌المللي مورد پيگيري قاطع قرار گيرد. مخرّب‌ترين نقش، نقش امريكاست. همه مفاسد زير سر امريكايي‌هاست. كشتار ميليون‌ها تن از انسان‌ها در دنيا از جمله در افغانستان، عراق، سوريه و ساير بلاد اسلامي زير سر امريكا است. امريكا با سرگرم كردن دنيا به قراردادها، از خاصيت انداختن همه سازمان‌هاي بين‌المللي، آتش‌افروز اين معركه است.
رييسي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از پيشنهادات 10 گانه ايران براي شرايط فعلي رونمايي كرد و توضيح داد: من از ابتداي اين تجاوزات، در گفت‌وگو با سران كشورهاي اسلامي تأكيد كردم كه اين نشست اضطراري سريع‌تر برگزار شود.‌اي كاش اين نشست كه فلسفه تأسيس سازمان همكاري اسلامي را نيز شكل مي‌دهد يك ماه پيش برگزار مي‌شد. اينك كه با تأخير برگزار شده لازم است حتما منجر به تصميم قاطع و سريع به نفع فلسطينيان شود.
اولين و فوري‌ترين اقدام، توقف كشتار مردم غزه و پايان حملات كور عليه غيرنظاميان به ويژه حمله به بيمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها و مراكز امدادرساني است. نبايد اجازه داد كه رژيم صهيونيستي و حاميان آن، با طرح مفاهيم انحرافي همچون «وقفه بشر دوستانه» صرفاً به دنبال فرار از فشار افكار عمومي و ايجاد وقفه‌هاي تاكتيكي براي ارتكاب جنايات بيشتر باشند. بايد همه ابزارها براي وادارسازي امريكا و دشمن صهيونيستي به پذيرش توقف فوري ماشين كشتار مردم فعال شود. ما كشورهاي اسلامي بايد بدانيم كه اگر مقاومت مردم غزه و كرانه باختري در برابر تجاوزات و توسعه‌طلبي صهيونيست‌ها نبود، اگر مقاومت لبنان در مقابل اشغالگري و تجاوزات رژيم نبود، ‌امروز بسياري از كشورهاي عربي و اسلامي، درگير چنين جنگي با صهيونيست‌ها بودند.
 دوم، رفع كامل محاصره انساني غزه و بازگشايي فوري و بدون قيد و شرط گذرگاه رفح با همكاري برادران مصري براي امدادرساني و ورود غذا و دارو به غزه. ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه بايد مورد اتفاق سران محترم كشورهاي اسلامي در اين اجلاس قرار گيرد و براي عملياتي كردن آن كميته اجرايي تشكيل شود. عبور قطره چكاني كمك‌ها به هيچ‌وجه قابل قبول نيست. گذرگاه‌هاي منتهي به غزه بايد باز شوند. اِعمال فشار امريكا و غربي‌ها هيچ حجتي براي بستن مرزها نيست.
سوم، خروج فوري نظامي رژيم صهيونيستي از غزه. زمين و حكومت غزه متعلق به فلسطينيان و حاكميت منتخب مردم فلسطين بوده و هست؛ نه گمارده‌هايي كه تحت اشراف امريكا و صهيونيسم عمل كنند. در اينجا لازم مي‌دانم كه همه كشورها از جمله كشورهاي اسلامي براي عدم توجه به هر گونه طرح امريكايي- صهيونيستي با عنوان مشاركت در تأمين امنيت مرزي مناطق اشغالي و فلسطيني كه نهايتاً كمك يا دفاع يا توجيه اشغالگري است، هوشيار باشند. چهارم؛ قطع هرگونه ارتباط سياسي و اقتصادي با رژيم صهيونيستي توسط كشورهاي اسلامي. در اين راستا، تحريم تجاري عليه رژيم صهيونيستي خصوصاً در حوزه انرژي بايد در اولويت قرار گيرد. همچنين از جنبش‌هاي مردمي در تحريم كالاهاي اسراييلي حمايت و پشتيباني شود.
پنجم، دولت‌هاي اسلامي بايد ارتش رژيم متجاوز و اشغالگر را به عنوان يك سازمان تروريستي شناسايي كنند.
ششم، تشكيل يك دادگاه بين‌المللي براي تعقيب و مجازات سران جنايتكار صهيونيست و امريكا با اولويت مقامات دست‌اندركار در نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت در جنگ اخير.
هفتم، تأسيس يك صندوق ويژه براي بازسازي فوري غزه با تقبل كشورهاي اسلامي در اين اجلاس.
هشتم، اعزام كاروان‌هاي حامل كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم فلسطين از كشورهاي مختلف اسلامي.
نهم، نامگذاري روز جنايت صهيونيست‌ها و بمباران بيمارستان المعمداني به عنوان روز نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت. و اما دهمين اقدام، در صورت تداوم جنايات جنگي رژيم صهيونيستي و تداوم مديريت امريكايي در اين جنگ نابرابر، كشورهاي اسلامي با تسليح مردم فلسطين، آنها را در مبارزه با اشغالگرِ جنگ‌افروز، كمك نمايند.
اينها همه راهكارهاي فوري و كوتاه‌مدت است. اما راه‌حل پايدار، آنچه امام خامنه‌اي رهبر حكيم انقلاب باسلامي مطرح كردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده است، تشكيل دولت واحد فلسطيني از بحر تا نهر بر مبناي اصل دموكراتيك «هر فلسطيني يك رأي اعم از مسلمان، مسيحي و يهودي» است كه جمهوري اسلامي قاطعانه از اين نگاه حمايت خواهد كرد.
در كنار رييس‌جمهور ايران، سران ديگر كشورهاي منطقه نيز جنايات اسراييل در غزه را محكوم كردند. محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي در آغاز اين نشست اظهار كرد: ما بر محكوميت جنگ وحشيانه‌اي كه ملت فلسطين در غزه با آن مواجه هستند، تاكيد مي‌كنيم و تلاش‌هايي براي محافظت از غيرنظاميان در غزه و توقف جنگ انجام داده‌ايم. ما كوچاندن اجباري ساكنان غزه را رد مي‌كنيم و خواهان رفع محاصره اين منطقه هستيم. وليعهد سعودي جنگ جاري در غزه را شكست شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواند و گفت: اعطاي حقوق قانوني به فلسطيني‌ها تنها راه دستيابي به صلح در منطقه است. محمد بن سلمان گفت: پايان دادن به وضعيت ناگوار غزه نيازمند تلاش جمعي و اقدام موثر ما است. ما خواستار توقف فوري جنگ و ايجاد گذرگاه‌هاي انساني به غزه هستيم.
احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب در اين نشست تأييد كرد كه يك ماه تمام گذشته و ما از شوراي امنيت درخواست آتش بس كرده‌ايم. وي خاطرنشان كرد: آوارگي اجباري اهالي غزه يك جنايت بين‌المللي جديد است كه ناقض قوانين بين‌المللي است و از سوي اعراب و جهان مردود است. وي با بيان اينكه در صورت جدايي غزه از كرانه باختري صحبتي درباره آينده غزه وجود ندارد، گفت: آتش بس در اولويت است و اسراييل بايد آتش بس را بپذيرد. محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز در اين باره گفت: نيروهاي رژيم اشغالگر جنگ نسل كشي بي‌سابقه‌اي را عليه مردم ما آغاز كرده‌اند و از تمام خطوط قرمز عبور كردند. وي گفت: رژيم اشغالگر بيش از ۴۰ هزار نفر از مردم ما را كه بيشتر آنها زن و كودك هستند در غزه كشته و زخمي كرده است. محمود عباس افزود: ملت ما در كرانه باختري مورد حملات تروريستي نيروهاي رژيم اشغالگر و شهرك نشينان تروريست هستند.
عبدالله دوم، پادشاه اردن نيز در اين نشست گفت: مردم غزه در معرض يك جنگ زشت هستند كه بايد فورا متوقف شود. بي‌عدالتي كه فلسطينيان در معرض آن هستند از ۷ اكتبر آغاز نشد، بلكه از ۷ دهه پيش آغاز شد. وي گفت: نيروهاي اشغالگر پزشكان، تيم‌هاي امدادي، كودكان، زنان و حتي افراد مسن را در غزه مي‌كشند. راه‌حل دو دولتي تنها راه پايان دادن به رنج ملت فلسطين و حل بحران چند دهه‌اي آنها است. پادشاه اردن تاكيد كرد: نمي‌توانيم در قبال شرايط فاجعه‌بار و خفقان‌آور نوار غزه سكوت كنيم. گذرگاه‌هاي انساني در غزه بايد امن و براي ارسال دايمي كمك‌ها باز بماند. عبدالفتاح السيسي، رييس‌جمهوري مصر نيز در اين نشست اظهار كرد: مردم غزه در معرض كشتار، محاصره و اقدامات غيرانساني هستند كه نيازمند موضع جدي جامعه جهاني است. امروز ما بار ديگر بر محكوميت كشتار غيرنظاميان تاكيد مي‌كنيم و اعلام مي‌كنيم كه سياست مجازات دسته جمعي مردم غزه غيرقابل قبول است. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه نيز گفت: كلمات نمي‌توانند آنچه را كه در غزه اتفاق مي‌افتد و هدف قرار دادن وحشيانه بيمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و مدارس را توصيف كنند. مادراني را ديديم كه فرزندان مرده خود را در آغوش گرفته بودند و پدراني كه در ميان آوار به دنبال اعضاي خانواده خود بودند. اسراييل با كشتن مردم، كودكان و زنان بي‌گناه در تلاش است انتقام حوادث هفتم اكتبر را بگيرد. ۷۳ درصد از كساني كه در غزه و كرانه باختري جان خود را از دست دادند زن و كودك بودند و اين جنون غيرقابل درك است. كشورهاي غربي حتي خواستار آتش بس هم نشدند.
با در كنار قم قرار دادن اين اظهارات به نظر مي‌رسد كه كشورهاي اسلامي به وحدتي بزرگ در قبال اسراييل رسيده و يك صدا خواهان برخورد جامعه جهاني و نهادهاي بين‌المللي با اين دولت شده‌اند موضوعي كه بايد ديد در روزهاي آينده چه تغييري در فضاي جنگ ايجاد مي‌كند. 

ارسال نظر