شريك تجاري مهم ايران در سازمان همكاري اقتصادي كدام كشور است؟

جزييات تجارت ۱۰ ميليارد دلاري ايران و اكو

۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۰۱:۵۵:۰۵
کد خبر: ۳۰۰۸۷۵

تركيه با خريد ۲ ميليارد و ۷۴۹ ميليون و ۴۹۸ هزار دلار و كاهش ۱۰ درصدي، پاكستان با يك ميليارد و ۱۴۰ ميليون و ۱۴۸ هزار دلار و رشد ۶۲ درصدي و افغانستان با ۹۷۵ ميليون و ۵۲۸ هزار دلار و رشد چهار درصدي، سه مقصد نخست صادرات كالاهاي ايراني در اين مدت در بين اعضاي اكو بودند.

تركيه با خريد ۲ ميليارد و ۷۴۹ ميليون و ۴۹۸ هزار دلار و كاهش ۱۰ درصدي، پاكستان با يك ميليارد و ۱۴۰ ميليون و ۱۴۸ هزار دلار و رشد ۶۲ درصدي و افغانستان با ۹۷۵ ميليون و ۵۲۸ هزار دلار و رشد چهار درصدي، سه مقصد نخست صادرات كالاهاي ايراني در اين مدت در بين اعضاي اكو بودند. همزمان با سفر ابراهيم رييسي به تاجيكستان و شركت در اجلاس اكو، بررسي آخرين وضعيت تجارت ايران با اعضاي اكو قابل تامل باشد. در اين باره سخنگوي كميسيون توسعه تجارت خانه صمت اظهار داشت: در هفت ماهه امسال ۱۴ ميليون و ۹۳۹ هزار و ۴۸۳ تن كالا به ارزش ۱۰ ميليارد و ۱۸۹ ميليون و ۹۲۳ هزار و ۱۳ دلار بين ايران و ۹ عضو سازمان اكو تبادل شد كه اين ميزان با رشد ۱۸ درصدي در وزن و ۴.۵ درصدي در ارزش همراه بوده است.
وي افزود: صادرات ايران به اعضاي اكو در اين مدت ۱۲ ميليون و ۳۴۵ هزار و ۷۴۳ تن كالاي غيرنفتي به ارزش پنج ميليارد و ۸۸۶ ميليون و ۳۴۰ هزار و ۳۴۴ دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه، ۲۳ درصد در وزن و ۲.۵ درصد در ارزش افزايش داشته است و واردات كشورمان نيز با ۲ ميليون و ۵۹۳ هزار و ۷۴۱ تن به ارزش چهار ميليارد و ۳۰۳ ميليون و ۵۸۲ هزار و ۶۶۹ دلار، رشد ۱.۲ درصدي در وزن و ۷.۳ درصدي در ارزش داشته است. لطيفي خاطرنشان‌كرد: بر اساس آمارهاي رسمي، تراز تجاري كشورمان با ۹ كشور عضو اكو با پيشي گرفتن صادرات به مثبت ۱.۶ ميليارد دلار رسيد. سخنگوي كميسيون توسعه تجارت خانه صمت درباره ميزان صادرات به اعضاي اكو، گفت: تركيه با خريد ۲ ميليارد و ۷۴۹ ميليون و ۴۹۸ هزار دلار و كاهش ۱۰ درصدي، پاكستان با يك ميليارد و ۱۴۰ ميليون و ۱۴۸ هزار دلار و رشد ۶۲ درصدي و افغانستان با ۹۷۵ ميليون و ۵۲۸ هزار دلار و رشد چهار درصدي، سه مقصد نخست صادرات كالاهاي ايراني در اين مدت در بين اعضاي اكو بودند.
وي افزود: جمهوري آذربايجان با خريد ۳۰۳ ميليون و ۳۱۵ هزار دلار (كاهش ۲۸ درصدي)، تركمنستان با ۲۵۱ ميليون و ۱۳۴ هزار دلار (بدون تغيير)، ازبكستان با ۱۸۸ ميليون و ۷۱۶ هزار دلار (رشد ۲۶ درصدي)، تاجيكستان با ۱۳۳ ميليون و ۲۴۵ هزار دلار (رشد ۷۷ درصدي)، قزاقستان با ۱۰۴ ميليون و ۴۱۲ هزار دلار (رشد ۱۲ درصدي) و قرقيزستان با ۴۰ ميليون و ۳۴۵ هزار دلار (رشد ۲۰ درصدي)، در رتبه‌هاي بعدي صادرات كالاهاي ايراني در بين اعضاي سازمان اكو قرار دارند.
لطيفي درباره شركاي تجاري ايران در اكو براي تامين كالاهاي مورد نياز كشورمان، توضيح داد: تركيه به عنوان عضو اكو بيشترين ميزان فروش كالا را با سه ميليارد و ۷۵۹ ميليون و ۲۷۴ هزار دلار و رشد ۱۷ درصدي داشته است و پس از آن پاكستان با ۳۵۲ ميليون و ۶۴۰ هزار دلار (كاهش ۳۹ درصدي) و ازبكستان با ۵۱ ميليون و ۳۳۸ هزار دلار (رشد ۱۶ درصدي) سه مبدا نخست واردات كالا به ايران در بين اعضاي اكو بودند.
وي افزود: قزاقستان با فروش ۴۲ ميليون و ۸۸۲ هزار دلار (كاهش ۵۱ درصدي)، تاجيكستان با ۳۵ ميليون و ۲۹۷ هزار دلار (كاهش ۶ درصدي)، جمهوري آذربايجان با ۳۰ ميليون و ۳۹۴ هزار دلار (رشد ۳۵ درصدي)، تركمنستان با ۲۱ ميليون و ۲۶۱ هزار دلار (رشد ۲۴ درصدي)، افغانستان با ۱۵ ميليون و ۹۲۸ هزار دلار (رشد ۳سه درصدي) و قرقيزستان با سه ميليون و ۹۹۷ هزار دلار (رشد ۲۲ درصدي)، در جايگاه‌هاي بعدي خريد كالا از بين كشورهاي عضو اكو براي ايران در هفت ماهه امسال به شمار مي‌آيند.

ارسال نظر