كارنامه فولاد در ۷ ماهه سال ۱۴۰۲ منتشر شد

رشد صادرات فولاد در هفت ماه

۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۰۱:۵۰:۳۸
کد خبر: ۳۰۰۸۷۴

بررسي آمار مربوط به واردات و صادرات فولاد در ۷ ماهه امسال حكايت از آن دارد كه هم واردات و هم صادرات با افزايش مواجه شده است. بررسي آخرين آمار مربوط به صنعت فولادسازي نشان مي‌دهد كه در بخش صادرات طي ۷ ماهه امسال يك ميليون و ۵۸۲ هزار تن مقاطع طويل فولادي به ارزش ۸۱۸ ميليون دلار صادر شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزني ۰.۱ افزايش يافته اما از نظر ارزشي ۱۰.۱ درصد كاهش را تجربه كرده است.

بررسي آمار مربوط به واردات و صادرات فولاد در ۷ ماهه امسال حكايت از آن دارد كه هم واردات و هم صادرات با افزايش مواجه شده است. بررسي آخرين آمار مربوط به صنعت فولادسازي نشان مي‌دهد كه در بخش صادرات طي ۷ ماهه امسال يك ميليون و ۵۸۲ هزار تن مقاطع طويل فولادي به ارزش ۸۱۸ ميليون دلار صادر شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزني ۰.۱ افزايش يافته اما از نظر ارزشي ۱۰.۱ درصد كاهش را تجربه كرده است. به گزارش مهر، در اين مدت ۲۷۱ هزار تن مقاطع تخت فولادي به به ارزش ۱۷۷ ميليون دلار صادر شده كه نشان از افزايش ۳۴.۸ درصدي حجمي صادرات اين مقاطع فولادي و رشد ۸.۶ درصدي به لحاظ ارزشي دارد. به اين ترتيب در ۷ ماهه امسال يك ميليون و ۸۵۳ هزار تن محصولات فولادي به ارزش ۹۹۵ ميليون دلار صادر شده كه نسبت به هفت ماهه پارسال، از نظر وزني ۴ درصد افزايش و از نظر ارزشي ۷ درصدي كاهش يافته است. در اين بازه زماني چهار ميليون و ۲۳۰ هزار تن شمش فولاد به ارزش صادراتي بالغ بر دو ميليارد دلار صادر شده كه بيشترين حجم صادراتي فولادي‌هاست. اين حجم صادرات شمش فولاد ۱۴.۹ درصد بيش از ميزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته است.
صادرات آهن اسفنجي، افزايش ۱۶۵.۴ درصدي را به خود اختصاص داده است؛ در حالي كه در هفت ماهه نخست سال گذشته حدود ۳۷۹ هزار آهن اسفنجي صادر شده بود، اين عدد در مجموع هفت ماهه ۱۴٠٢ به بالغ بر يك ميليون و ۶۰۰۰ تن به ارزش صادراتي ۲۵۴ ميليون دلار رسيده است. صادرات گندله سنگ‌آهن در مجموع هفت ماهه امسال پنج ميليون و ۴۶۹ هزار تن به ارزش ۵۴۴ ميليون دلار ثبت شده است كه نسبت به دو ميليون و ۴۲۷ هزار تن صادراتي به ارزش ۳۱۷ ميليون دلار به لحاظ وزني ۱۲۵ درصد و به لحاظ ارزش صادراتي ۷۲ درصد افزايش داشته است.
كنسانتره سنگ‌آهن نيز با رشد ۶۸۳.۳ درصدي از ۵۱۶ هزار تن به ارزش صادراتي ۶۱ ميليون دلار در هفت ماهه ۱۴۰۱ به چهار ميليون و ۴۲ هزار تن به ارزش صادراتي ۳۵۷ ميليون دلار در مدت مشابه سال جاري رسيده است.

 واردات فولاد چقدر بود؟

در ۷ ماهه امسال ۵۲ هزار تن مقاطع طويل فولادي وارد كشور شده كه نسبت به ۵۱ هزار تن وارد شده در مدت مشابه پارسال تغييري نكرده است. از اين ميزان ۸ هزار تن تيرآهن، ۲۱ هزار تن ميلگرد و ۲۳ هزار تن نبشي، ناوداني و ساير مقاطع سهم داشته‌اند كه به ترتيب واردات تيرآهن بدون تغيير بوده اما واردات ميلگرد ۹ درصد كاهش و واردات نبشي، ناوداني و ساير مقاطع ۱۵ درصد افزايش يافته است. همچنين در ۷ ماهه امسال ۷۴۵ هزار تن مقاطع تخت فولادي وارد شده كه از اين ميزان ۲۳۶ هزار تن سهم ورق‌هاي گرم، ۳۱۳ هزار تن سهم ورق‌هاي سرد و ۱۶۴ هزار تن سهم ورق‌هاي پوشش دار است كه در مجموع نسبت به ۴۳۴ هزار تن وارد شده در ۷ ماهه سال ۱۴۰۱ رشد ۷۱.۷ درصدي واردات اين مقاطع ديده مي‌شود. واردات ورق‌هاي سرد نسبت به ۱۰۱ هزار تن وارداتي در هفت ماهه پارسال نزديك به ۲۰۹.۹ درصد افزايش يافته است. همچنين واردات ورق گرم و ورق پوشش‌دار نيز به ترتيب رشد ۱۹.۲ درصدي و ۵۰.۵ درصدي را تجربه كرده است. به اين ترتيب در ۷ ماهه امسال واردات كل محصولات فولادي به ۷۹۷ هزار تن رسيده كه بيانگر رشد ۶۴.۳ درصدي نسبت به ۷ ماهه پارسال است.واردات شمش فولاد (فولاد مياني) در اين مدت ۲ هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه پارسال تغييري نكرده است. همچنين واردات آهن اسفنجي هم صفر بوده است.

ارسال نظر