«صلح و پايداري سبز» پيام روز جهاني علم براي زمينيان

۱۴۰۲/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۷:۰۱
کد خبر: ۳۰۰۷۶۷

روز جمعه، ۱۹ آبان مصادف با روز جهاني علم در خدمت صلح و دوستي است و در اين راستا در ايران برنامه‌هاي هفته ترويج نيز آغاز خواهد شد تا اثرات ايجاد بستر و فضاي مناسب گفتمان پيرامون تأثير علم، فناوري و نوآوري بر زندگي روزمره مردم و زندگي بهتر بر روي سياره شكننده زمين را بار ديگر براي مردم تبيين كند.

روز جمعه، ۱۹ آبان مصادف با روز جهاني علم در خدمت صلح و دوستي است و در اين راستا در ايران برنامه‌هاي هفته ترويج نيز آغاز خواهد شد تا اثرات ايجاد بستر و فضاي مناسب گفتمان پيرامون تأثير علم، فناوري و نوآوري بر زندگي روزمره مردم و زندگي بهتر بر روي سياره شكننده زمين را بار ديگر براي مردم تبيين كند.
پس از كنفرانس جهاني علوم در سال ۱۹۹۹ ميلادي، سازمان فرهنگي، علمي و آموزشي ملل متحد (يونسكو) و شوراي بين‌المللي علوم از سال ۲۰۰۱ مصادف با ۱۳۸۰، روز دهم نوامبر برابر با ۱۹ آبان را به عنوان «روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاري كرد. مهم‌ترين هدف يونسكو از اين نامگذاري بهره‌مندي آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوري و نوآوري، ايجاد بستر و فضاي مناسب گفتمان درباره تاثير علم، فناوري بر زندگي مردم و صلح و توسعه است. نامگذاري يك روز جهاني براي به خدمت گرفتن علم در جهت صلح و توسعه، به كاربردن فناوري‌ درجهت بهبود كيفيت زندگي‌ مردم و كاهش تهديدات اقليمي ناشي از توسعه تكنولوژي است. بر اين اساس بسياري از كشورها از اين نامگذاري استقبال كردند و اين نامگذاري در تقويم رسمي كشورها از جمله ايران وارد شد. «بهره‌مندي آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوري و نوآوري»، «ايجاد بستر و فضاي مناسب گفتمان پيرامون تأثير علم، فناوري و نوآوري بر زندگي روزمره مردم»، «ايجاد تمهيدات لازم براي بازديدهاي عمومي از موزه‌هاي علمي كشور»، «معرفي پيشكسوتان و شخصيت‌هاي علمي برجسته كشور»، «ايجاد زمينه مناسب براي آشنايي دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمي» و «بازديد عمومي از مراكز و موسسات موثر در ايجاد تعامل بين علم، صلح و توسعه» از اهدافي است كه دنيا در سايه يك هفته جهاني به دنبال آن هستند. سازمان جهاني يونسكو انتظار دارد، كشورها در يك برنامه بلندمدت ۱۰ ساله، به مهم‌ترين اهداف تعريف‌ شده در اين زمينه دست يابند. براي تحقق چنين امري، سازمان يونسكو همه‌ساله، روي يكي از اهداف تعريف‌ شده تأكيد دارد و با نامگذاري آن سال، به‌ نحوي كشورها را تشويق مي‌كند تا برنامه‌هاي آموزشي خود را در راستاي تحقق آن اهداف، سوق دهند.پزمين هر چند با سخاوت هوا، غذا و طبيعت را به ما ارزاني داشت، ولي زمين سياره‌اي شكننده‌ است و اگر توسعه ما بر اساس توسعه پايدار نباشد، ديگر قادر نيستيم از مواهب آن برخوردار شويم. شرط برخورداري ما از مواهب زمين منوط به باور علم از سوي جوامع انساني است؛ چراكه در اين صورت است كه جامعه در خصوص بحران‌هايي مانند نابودي جنگل‌ها، افزايش آلودگي هوا و اثرات آن در نابودي بشر و كره زمين و تغيير رنگ آبي كره زمين بيشتر در زمينه نگهداري از اين منابع براي نسل‌هاي آينده همكاري خواهند كرد. دكتر اكرم قديمي، رييس انجمن ترويج علم ايران در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به آغاز هفته ترويج علم، آغاز اين هفته را از جمعه ۱۹ آبان ماه ذكر كرد و گفت: روز جمعه ۱۹ آبان مصادف با ۱۰ نوامبر روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه و همچنين آغاز هفته ترويج علم و بزرگداشت اين مناسبت جهاني است. افتتاحيه اين رويداد در آسمان‌نماي گنبد مينا برگزار خواهد شد. او با بيان اينكه در طي اين هفته برنامه‌هاي جانبي مختلفي برگزار خواهد شد، اظهار كرد: برگزاري نمايشگاه فعاليت‌هاي ترويجي در آسمان‌نماي گنبد مينا از جمله برنامه‌هاي اين هفته است. قديمي، زمان برگزاري اين نمايشگاه را از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰عصر روز جمعه ۱۹ آبان دانست و يادآور شد: مراسم افتتاحيه روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه روز جمعه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن سپهر آسمان‌نماي گنبد مينا برگزار خواهد شد.

ارسال نظر