بيت‌كوين همچنان بالاترين ارزش را در بازار دارد

فعاليت بيش از ۱۰ هزار رمز ارز در بازارهاي ديجيتال

۱۴۰۲/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۳:۴۳
کد خبر: ۳۰۰۷۶۴
فعاليت بيش از ۱۰ هزار رمز ارز در بازارهاي ديجيتال

 با افزايش محبوبيت ارزهاي ديجيتال و رمزارزها در دنيا و پيشرفت تكنولوژي، هر روز پروژه‌هاي رمزارزي جديدي به بازار مي‌آيند. هر كدام از اين پروژه‌ها تلاش مي‌كنند كه به يكي از نيازهاي كاربران و فعالان حوزه ارزهاي ديجيتال پاسخ بدهند. در حال حاضر چيزي بيشتر از 10000 رمزارز در بازار ارزهاي ديجيتال فعاليت دارند كه كاربران به صورت دقيق با آنها آشنا نيستند.

 با افزايش محبوبيت ارزهاي ديجيتال و رمزارزها در دنيا و پيشرفت تكنولوژي، هر روز پروژه‌هاي رمزارزي جديدي به بازار مي‌آيند. هر كدام از اين پروژه‌ها تلاش مي‌كنند كه به يكي از نيازهاي كاربران و فعالان حوزه ارزهاي ديجيتال پاسخ بدهند. در حال حاضر چيزي بيشتر از 10000 رمزارز در بازار ارزهاي ديجيتال فعاليت دارند كه كاربران به صورت دقيق با آنها آشنا نيستند. براي خريد رمز ارز بايد به صرافي‌هاي معتبر مراجعه كرد. در اين صفحه از وبسايت رمزارز نيوز، با توجه به نياز كاربران، اطلاعات مفيدي درباره رمزارزها گردآوري شده است. براي به دست آوردن اطلاعات مخصوص هر يك از اين رمزارزها، كافي است نام آن رمزارز را در اين صفحه جست‌وجو كنيد و وارد صفحه اختصاصي آن رمزارز شويد. در هر صفحه اطلاعاتي همچون قيمت ارز ديجيتال، معادل توماني آن، درصد تغييرات روزانه، حجم معاملات روزانه بازار و نمودار هفت روزه و نمودار عقربه‌اي هر رمزارز ارايه شده است. ليست رمزارزهاي ارايه‌شده در اين صفحه بر اساس حجم معاملات است و بر همين اساس بيت‌كوين به عنوان پرچمدار اين حوزه، در صدر ليست قرار گرفته است. با توجه به اطلاعات موجود، بيت‌كوين بيشترين ارزش بازار و تتر بيشترين معاملات روزانه را در بازار دارند.

 قيمت ارز ديجيتال بيت‌كوين (BTC) 

ارز ديجيتال بيت‌كوين در سال ۲۰۰۹ ميلادي به دست خالق افسانه‌اي و ناشناس خود، يعني ساتوشي ناكاموتو (Satoshi Nakamoto) راه‌اندازي شد. از آن زمان تاكنون، بيت‌كوين شاهد يك رشد چشمگير بوده و قيمت آن از حدود صفر دلار به ۶۹ هزار دلار در نوامبر سال ۲۰۲۱ افزايش پيدا كرده است. البته لازم به ذكر است كه سفر قيمتي بيت‌كوين چندان هم آرام نبوده و اين ارز ديجيتال در طول اين سال‌ها، فراز و فرودهاي زيادي را تجربه كرده است. بيت‌كوين در ابتدا تقريباً هيچ ارزشي نداشت. در واقع، در آن سال‌ها بيت‌كوين بيشتر به دنبال معرفي و شناساندن خود به فعالان بازار بود. در سال ۲۰۱۱، قيمت بيت‌كوين براي اولين‌بار به بالاي ۱۰ دلار رسيد. پس از آن، با گذشت زمان و با توجه به ماهيت تورمي بيت‌كوين، اين رمزارز به عنوان نوعي «طلاي ديجيتال» در بين سرمايه‌گذاران خرد و بزرگ محبوبيت پيدا كرد. روند افزايش قيمت بيت‌كوين ادامه داشت، تا جايي كه در سال ۲۰۱۲ توانست قله ۱۰۰ دلاري را فتح كند. در اين ميان، لازم به ذكر است كه رويدادهاي هاوينگ (نصف شدن پاداش استخراج) بيت‌كوين نيز تأثير قابل‌توجهي بر افزايش قيمت اين رمزارز داشته‌اند. اولين هاوينگ بيت‌كوين در نوامبر سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و در نتيجه آن، قيمت اين رمزارز از حدود ۱۲ دلار در نوامبر ۲۰۱۲ به بيش از 1.000 دلار در سال بعد افزايش يافت. دومين هاوينگ بيت‌كوين در جولاي سال ۲۰۱۶ رخ داد كه پس از آن، اين ارز ديجيتال اولين بازار صعودي بزرگ خود را در سال ۲۰۱۷ تجربه كرد. در نتيجه شور و هيجان فعالان بازار، قيمت اين رمزارز در دسامبر آن سال به ركورد ۲۰ هزار دلاري خود دست يافت. با اين حال، قيمت بيت‌كوين تا پايان سال ۲۰۱۸ و به دليل فشار فروش شديد در بازار، به ۳، ۱۲۸ دلار كاهش پيدا كرد و نزديك به سه سال طول كشيد تا به اوج خود در سال ۲۰۱۷ بازگردد.
بيت‌كوين سومين هاوينگ خود را در مه‌سال ۲۰۲۰ تجربه كرد. پس از آن و از طرفي، با شروع همه‌گيري كوويد-۱۹ و تزريق پول بيشتر به اقتصاد، بيت‌كوين دوباره يك روند صعودي در پيش گرفت. در دسامبر سال ۲۰۲۰، قيمت بيت‌كوين تا نزديكي سطح ۳۰ هزار دلار افزايش يافت و در آوريل آن سال به سطح ۶۴، ۸۹۹ دلار رسيد كه در نتيجه تقويت احساسات صعودي با افزايش پذيرش اين رمزارز در بين سرمايه‌گذاران سازماني و نرخ بهره بسيار پايين بود. قيمت بيت‌كوين براي مدت كوتاهي در ژوئن ۲۰۲۱ و در اثر ممنوعيت استخراج آن در كشور چين، به ۲۸، ۸۸۰ دلار سقوط كرد. با اين حال، برخي از سرمايه‌گذاران از اين فرصت استفاده كردند و در كف خريدند. تا اينكه در اوايل ماه نوامبر همان سال، قيمت بيت‌كوين به بالاترين ركورد تاريخي خود يعني ۶۹ هزار دلار رسيد، كه به دليل احساسات مطلوب در بازار پس از تصويب اولين صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) مربوط به بيت‌كوين در اكتبر ۲۰۲۱ بود. با اين حال، از ژوئيه ۲۰۲۲، قيمت بيت‌كوين يك روند نزولي را در پيش گرفت. حمله روسيه به اوكراين، افزايش هزينه‌هاي انرژي، سقوط اكوسيستم رمزارزي ترا، شرايط بد اقتصاد كلان ناشي از تورم بالا و شروع چرخه افزايش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ايالات متحده، نقش مهمي در بازار نزولي ارزهاي ديجيتال در سال ۲۰۲۲ ايفا كردند. در طول اين زمستان رمزارزي، بيت‌كوين بيش از ۷۰ درصد با اوج تاريخي خود فاصله گرفت و در اواخر سال ۲۰۲۲، تا كانال ۱۶ هزار دلار هم سقوط كرد. تا اينكه، از ابتداي سال ۲۰۲۳ و با ظهور بحران بانكي در ايالات متحده، بيت‌كوين بار ديگر وارد يك روند صعودي شد و در مقايسه با ساير سرمايه‌گذاري‌ها، عملكرد بسيار بهتري از خود به نمايش گذاشت. بر اساس داده‌هاي بازار، قيمت بيت‌كوين در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، بيش از ۷۰ درصد افزايش يافت. با پذيرش روزافزون بيت‌كوين در بين سرمايه‌گذاران، تداوم مشكلات بانكي در ايالات متحده و احتمال تغيير سياست‌هاي سخت‌گيرانه فدرال رزرو، و همچنين، نزديك شدن به هاوينگ چهارم بيت‌كوين كه قرار است در ماه مه‌يا آوريل سال ۲۰۲۴ اتفاق بيفتد، انتظار مي‌رود كه قيمت اين ارز ديجيتال همچنان به روند صعودي خود ادامه دهد.


 قيمت ارز ديجيتال اتريوم (ETH) 

مفهوم اتريوم ابتدا در سال ۲۰۱۳ از طرف يك برنامه‌نويس و با هدف ايجاد برنامه‌هاي غيرمتمركز در بستر يك شبكه بلاكچيني مطرح شد. از زمان راه‌اندازي آن در سال ۲۰۱۵، اتريوم موفقيت‌هاي زيادي را در بازار كريپتو به دست آورده و پس از بيت‌كوين، به دومين دارايي ديجيتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبديل شده است. قيمت اتريوم در نخستين روز‌‌‌هاي آغاز به كار آن، حدود ۳ دلار بود. همانند بيت‌كوين، قيمت اتريوم نيز در طول اين سال‌ها افت و خيزهاي زيادي را تجربه كرده است. اولين اوج قيمتي اتريوم در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد؛ زماني كه قيمت اين رمزارز حدود ۷، ۴۰۰ درصد افزايش يافت و از 18.62 دلار در مارس ۲۰۱۷ به بالاترين سطح خود در آن زمان، يعني ۱، ۳۹۶دلار در ژانويه ۲۰۱۸ رسيد. البته، اين اوج قيمتي مدت زيادي دوام نياورد و قيمت اتريوم تا پايان سال ۲۰۱۸ به كمتر از ۱۰۰ دلار كاهش پيدا كرد. پس از نزديك به دو سال معامله در يك روند تقريباً خنثي، قيمت اتريوم در اواسط سال ۲۰۲۰ و با گسترش و افزايش محبوبيت بخش ديفاي (امور مالي غيرمتمركز)، به سرعت افزايش يافت. تا ماه مه‌۲۰۲۱، اين ارز ديجيتال دومين رشد قابل‌توجه خود را تجربه كرد كه در نتيجه آن، قيمت اتريوم به ۴، ۱۶۸ دلار رسيد (يك رشد ۸۲۷ درصدي در عرض شش ماه) . پس از سقوط به حدود ۱، ۷۸۷ دلار در ژوئيه ۲۰۲۱، قيمت اين رمزارز دوباره حدود ۱۷۰ درصد افزايش يافت و به بالاترين قيمت تاريخي خود، يعني ۴، ۸۱۲ دلار در نوامبر ۲۰۲۱ رسيد. همانطور كه گفته شد، سال ۲۰۲۲، سال سختي براي ارزهاي ديجيتال، از جمله اتريوم بود. در طول زمستان رمزارزها و پس از ۱۰ هفته متوالي كاهش قيمت بين آوريل تا ژوئن ۲۰۲۲، اتريوم بيش از ۷۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و قيمت آن از ۳، ۵۰۰ دلار به ۹۹۰ دلار كاهش يافت. با اين حال، پس از انتقال موفقيت‌آميز شبكه اتريوم به مدل اثبات سهام در سپتامبر ۲۰۲۲ و رونق گرفتن دوباره بازار رمزارزها از ابتداي سال ۲۰۲۳، اتريوم هم توانست سطوح رواني و مهم خود را پس بگيرد. با توجه به تقاضاي بسيار بالا براي استفاده از شبكه بلاكچين اتريوم و از آنجايي كه اتريوم يك رمزارز ضدتورمي است و كارمزد پايه اين شبكه سوزانده مي‌شود، انتظار مي‌رود كه با گذشت زمان، قيمت اين ارز ديجيتال همچنان به روند روبه‌رشد خود ادامه دهد.

قيمت ارز ديجيتال تتر (USDT) 

ارز ديجيتال تتر يك استيبل كوين است كه ارزش آن به صورت يك به يك با دلار امريكا پشتيباني مي‌شود. به اين معني كه در تئوري، قيمت اين رمزارز هميشه بايد در حدود ۱ دلار باقي بماند. با اين حال، رويدادهاي غيرمنتظره در بازار (براي مثال، سقوط استيبل كوين شبكه ترا، ورشكستگي برخي از وام‌دهندگان رمزارزي در سال ۲۰۲۲ يا برخي از مشكلات نظارتي و ابهامات در مورد ذخاير پشتوانه تتر) باعث مي‌شوند كه تتر ارزش ثابت يك دلاري خود را از دست بدهد. با وجود اين، تتر در طول اين سال‌ها توانسته چنين مشكلاتي را با موفقيت پشت سر بگذارد و عنوان «استيبل كوين برتر بازار» را به خود اختصاص دهد.

قيمت ارز ديجيتال ريپل (XRP) 

اولين قيمت ثبت‌شده براي ارز ديجيتال ريپل به اوايل آگوست سال ۲۰۱۳ برمي‌گردد كه در محدوده 0.0058 دلار بود. به غير از چند جهش كوتاه، قيمت اين رمزارز تا سال ۲۰۱۷ تغيير چنداني نداشت و زير 0.01 دلار باقي ماند. اولين رالي صعودي بزرگ ريپل در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد. در آن زمان، شركت ريپل چندين موسسه مالي را به شبكه پرداخت خود افزود و دفتركل خود را غيرمتمركزتر كرد. در ماه مي‌همان سال، قيمت اين رمزارز به بيش از 0.4 دلار رسيد. در اواخر سال ۲۰۱۷ و با رونق گرفتن بازار كريپتو، XRP شاهد رشد بيشتري بود. به‌طوري كه در ژانويه سال ۲۰۱۸، قيمت اين ارز ديجيتال به 3.84 دلار رسيد كه همچنان بالاترين ركورد تاريخي آن است.

ارسال نظر