شوراي شهر: حريم تهران گوشت قرباني است؛ فرماندار: دست‌اندازي نشده است

تعرض به حريم پايتخت؛ ترافيك در حريم نمايشگاه

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۰۱:۲۶:۲۵
کد خبر: ۳۰۰۶۸۶

رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به طلب 31 هزار ميليارد توماني شهرداري تهران از نمايشگاه بين‌المللي و عدم تلاش شهرداري براي وصول اين مطالبه، از وضعيت «اسفناك» حريم تهران خبر داد و گفت: دو روز قبل در منطقه ۱۸ تابلوهاي شهر تهران را كنده‌اند.

گروه راه و شهرسازي |

رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به طلب 31 هزار ميليارد توماني شهرداري تهران از نمايشگاه بين‌المللي و عدم تلاش شهرداري براي وصول اين مطالبه، از وضعيت «اسفناك» حريم تهران خبر داد و گفت: دو روز قبل در منطقه ۱۸ تابلوهاي شهر تهران را كنده‌اند. فرمانداراني همچون فرماندار اسلامشهر پاي كار خود ايستادند و حكم غيرقانوني از قاضي گرفتند. مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران در حاشيه يكصد و نودمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه رسانه‌ها به مساله نمايشگاه به اندازه ديگر مسائلي كه بزرگ‌نمايي مي‌شود، نمي‌پردازند، يادآور شد: ارتباط مردم با رسانه‌ها و صدا و سيما با مردم بايد قوي‌تر از اين باشد. رسانه وقتي مي‌بيند مردم در چنين راه‌بندان‌هايي ساعت‌ها گرفتار مي‌شوند بايد با آن بپردازند. ما مسائل را پيگيري مي‌كنيم و فرمانداري و استانداري نيز بايد به ميدان بيايند. استاندار موضوع را با مديرعامل نمايشگاه در ميان گذاشته اما منافع مالي اجازه نمي‌دهد كه مديران نمايشگاه سر عقل بيايند. رييس شوراي اسلامي شهر تهران ضمن گلايه مندي از شهرداري تهران در خصوص پيگيري طلب ۳۱ هزار ميليارد توماني از نمايشگاه بين‌المللي، گفت: سوال من اين است كه چرا شهرداري نمي‌جنبد؟ در فضاي نمايشگاه مي‌توان شركت‌هاي دانش‌بنيان را مستقر كرد.

حريم تهران وضعيت اسفناكي دارد

رييس شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اينكه حريم تهران وضعيت اسفناكي دارد، گفت: نمايشگاه بين‌المللي سلامت مردم را از بين مي‌برد. بايد چه چيزي بگوييم كه بدانند اين نمايشگاه مردم را مي‌كشد و به بيمارستان و تيمارستان مي‌فرستد؟ دليلي بالاتر از اين؟ ما انتظار نداريم كه فرمانداري مقابل ما بايستد. ما به تنهايي به جنگ مي‌رويم، اما بايد بگوييم كه سازمان نمايشگاه‌ها دكان است و دلال‌بازي مي‌كند. چمران در يكصد و نودمين جلسه شورا و در واكنش به سخنان احمد قيومي، فرماندار تهران اظهار داشت: تمام تلاش ما اين است كه مردم در شهر در آسايش و آرامش باشند. هرچه مخل اين آسايش بود، بايد حذف شود. براي مثال وقتي مي‌بينيم كه كسي با بلندگويي در وانت مزاحم مردم مي‌شود، بايد از پليس درخواست كنيم كه برخوردهاي لازم را انجام دهد. وي ادامه داد: در فضايي وسيله‌اي ايجاد مي‌كنيم كه آسايش و آرامش مردم را از بين مي‌برد؛ اين فضا، نمايشگاه بين‌المللي در خيابان سئول است. اين اظهر من‌الشمس است و بايد چه چيزي بگوييم كه بدانند اين نمايشگاه مردم را مي‌كشد و به بيمارستان و تيمارستان مي‌فرستد؟ دليلي بالاتر از اين؟ ما انتظار نداريم كه فرمانداري مقابل ما بايستد. ما به‌تنهايي به جنگ مي‌رويم. سازمان نمايشگاه‌ها دكان است و دلال‌بازي مي‌كند. چمران تاكيد كرد: نمايشگاه سلامت مردم را از بين مي‌برد. اين كار يعني چه و چه معنايي دارد؟ به جاي اينكه بگوييم نمايشگاه مخل آسايش مردم است، مي‌گوييم اين مخالفت چه دليلي دارد؟ چطور دودي كه از مغازه سنگكي بالا مي‌رود مخل آسايش است، اما نمايشگاهي كه نقاط مختلف شهر را درگير مي‌كند، مخل آسايش نيست؟ ما به كمك نياز نداريم، اما به چوب لاي چرخ گذاشتن هم نياز نداريم. وي افزود: حتي اگر زنجير انساني هم مقابل نمايشگاه ايجاد كنيم، اين كار را انجام مي‌دهيم، اما انتظار مقابله نداريم. ما اجازه نمي‌دهيم تابلوهاي شهرداري و شهر، تبليغات نمايشگاه را انجام دهد و هركسي مي‌خواهد اين اجازه را بدهد، بدهد. بايد مصوبات شورا به اجرا گذاشته شود نه اينكه جلوي آن را بگيرند. رييس شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: در ديگر حوزه‌ها همچون پسماند مشكلات حل نشده است؛ هرچند دستگاه زباله‌سوز پنج هزار تني در چين تفاهم شده و در تهران نصب خواهد شد تا مشكل پسماند رفع شود. چمران با بيان اينكه دولت تورم سال قبل را ۴۷ درصد اعلام كرده است، يادآور شد: ما مي‌توانستيم افزايش نرخ‌ها را به همين ميزان قرار دهيم، اما نرخ حمل و نقل عمومي را ۲۲ درصد و ۱۵ درصد افزايش داديم. هر روز ماست و ديگر اقلام گران مي‌شود و آن وقت يك سازمان مي‌گويد كه چرا نرخ اتوبوس اينگونه است؟ اين موارد دردآور است. بايد چشمان خود را باز كنند و درست بنگرند. چمران در پايان تاكيد كرد: حريم تهران وضعيت اسفناكي دارد. دو روز قبل در منطقه ۱۸ تابلوهاي شهر تهران را كنده‌اند. فرمانداراني همچون فرماندار اسلامشهر پاي كار خود ايستادند و حكم غيرقانوني از قاضي گرفتند. مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي قانوني است و يك بند و سه تبصره آن مشكل دارد كه بايد ريشه‌اي حل شود. اين مشكل به جز تهران در مشهد، اصفهان، سنندج و ديگر شهرها نيز وجود دارد.

فرماندار تهران:  دست‌اندازي به حريم تهران نشده است

فرماندار تهران اما گفت: حريم شهر تهران در دو سال اخير به معناي واقعي نگهداري شده است؛ حريم شهر تهران متعلق به آينده است و اگر آن را رها كنيم در كمترين زمان ساخت و ساز صورت مي‌گيرد. حفظ حريم تلاش و زمان گذاشتن شهرداري را نشان مي‌دهد كه قابل تقدير است. احمد قيومي فرماندار تهران در يكصد و نودمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران اظهار كرد: مسائل حريم پايتخت از عدم تطابق مصوبات شوراي عالي معماري و شهرسازي با قانون تقسيمات كشوري ريشه مي‌گيرد. 

ارسال نظر