تایید استعفای وزیر نفت از سوی نماینده مجلس/ چرا جواد اوجی چند روزی خانه‌نشین شد؟

۱۴۰۲/۰۸/۱۵ - ۱۹:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۰۵۷۵
تایید استعفای وزیر نفت از سوی نماینده مجلس/ چرا جواد اوجی چند روزی خانه‌نشین شد؟

اوایل مهرماه بود که شایعاتی مبنی بر استعفای وزیر نفت منتشر شد. گرچه وزارت نفت این موضوع را تکذیب کرد، اما امروز مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مجلس، از استعفا و خانه‌نشینی چند روزه جواد اوجی خبر داد.

ماه پیش بود که انتصابات وزارت نفت چالش‌برانگیز شد؛ اما این چالش نه برای افرادی که بدون سابقه علمی و تجربی پست و سمت گرفته‌اند، بلکه به دلیل افرادی که از دولت قبل در وزارتخانه باقی مانده‌اند به وجود آمد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اتفاقی که در همان زمان شایعه استعفای وزیر نفت را بر سر زبان‌ها انداخت که البته وزارت نفت موضوع استعفا را تکذیب کرد. حال پس از گذشت بیش از یک ماه از این ماجرا، مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مجلس، در صحن علنی امروز، دوشنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۲، اعلام کرد که  «یک ماه قبل وزیر نفت استعفا داد و چند روز در خانه نشست.»

ماجرای استعفای وزیر نفت چه بود؟

گرچه استعفا معمولاً برای دولتمردان ایران عبارتی گمنام است و طی چهار دهه اخیر جز چند استعفای مصلحتی که بیشتر شبیه برکناری محترمانه بوده، کمتر وزیری را می‌توان به یاد آورد که به دلایلی نظیر ناکارآمدی یا سوءمدیریت از دولت به شکل خودخواسته کنار رفته باشد.

در ماجرای استعفای جواد اوجی نیز دلایلی نظیر ناکارآمدی دخیل نیست؛ بلکه به نظر می‌رسد اختلاف نظر او در رابطه با دفتر رئیس دولت در رابطه با به‌کارگیری محمدصادق عظیمی‌فر به‌عنوان دستیار وزیر و هوشنگ فلاحتیان در سمت معاونت وزارتخانه برای چند روز خانه‌نشینش کرده است.

ماجرا از این قرار است که ماه پیش برخی رسانه‌ها، ازجمله دیده‌بان ایران تصویر نامه‌ای منتسب به غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌ دولت، را منتشر کردند که در آن خطاب به وزیر نفت خواستار برکناری یا جابه‌جایی هوشنگ فلاحتیان از معاونت وزارت نفت و محمدصادق عظیمی‌فر، دستیار وزیر، شده است. در این نامه که به تاریخ هشتم مهر ماه از سوی دفتر ابراهیم رئیسی به وزیر نفت ارسال شده با قید «فوریت» خواستار جابه‌جایی و برکناری این افراد شده‌اند.

البته در نامه دفتر رئیسی هم به علت این درخواست اشاره نشده است. اما به نظر می‌رسد انتساب این دو فرد به دولت قبلی ناخشنودی دفتر رئیس کابینه را به همراه داشته است. اکنون در حالی دولت سیزدهم خواستار برکناری فلاحتیان و عظیمی‌فر شده که بسیاری از انتصابات وزارت نفت بدون توجه به سوابق علمی و اجرایی افراد صورت گرفته است و حتی افرادی که هیچ پیشینه‌ای در صنعت نفت نداشته‌اند در این وزارتخانه صاحب کرسی‌های حساس و تصمیم‌گیر شده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد مبنای و ملاک دولت سیزدهم صرفاً استفاده از افراد «خودی» در دولت است و طبیعتاً هر شخصی که کوچک‌ترین نسبتی با دولت قبل داشته باشد جایی در این دولت نخواهد داشت و بدین شکل نامه عزل، برکناری یا جابه‌جایی او را می‌زنند.

گلایه نسبت به استفاده از غیرخودی‌ها

امروز نیز اظهارات شریعتی‌نیاسر در مجلس نیز رنگ و بوی گلایه از استفاده از مدیران «غیر خودی» را در دولت داشت. گویا افرادی که تعلقی به گروه «امام صادقی»ها و «آستان قدس»ها نداشته باشند نباید کوچک‌ترین منصبی در این دولت داشته باشند. البته مشخص هم نیست که چرا اوجی برای نگه داشتن این دو مدیر در وزاتخانه تا استعفا و خانه‌نشینی پیش رفته است؟

به‌ویژه آنکه دیده‌بان ایران در گزارش خود به موضوع تهدید وزارت نفت به افشاگری توسط عظیمی‌فر اشاره کرده است. حال چه رازی در سینه دستیار وزیر نفت وجود دارد که منجر به حفظ او در این سمت شده است و اگر احیاناً قصد او مبارزه با فساد است، چرا از آن به‌عنوان برگ برنده‌ای برای گروکشی و نگه داشتن صندلی‌اش در وزارت نفت استفاده می‌کند؟

شریعتی‌نیاسر خطاب به رئیس دولت گفت: آقای رئیسی به درستی گشت ارشاد مدیران را آغاز کردید تا مدیران غیرتحول‌خواه را کنار بگذارید و در مواردی اقدامات خوبی نیز انجام شد، اما ظاهراً در وزارت نفت کارتان گره خورده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس متذکر شد: سال گذشته درباره یک معاون وزیر نفت گفتید پسر رفت، پدر هم برود، اما پدر همچنان پیگیر اعزام پسر است.

 

ارسال نظر