ابتلاي بيش از يك ميليون نفر به آلزايمر در كشور

۱۴۰۲/۰۸/۱۴ - ۰۱:۲۵:۳۳
کد خبر: ۳۰۰۵۰۲
ابتلاي بيش از يك ميليون نفر به آلزايمر در كشور

ابتلا به آلزايمر براي هر انساني مي‌تواند دردناك باشد اينكه فرد ديگر خاطرات خوب گذشته را به ياد نمي‌آورد و نمي‌تواند اطرافيان خود را بشناسد مساله‌اي نيست كه بتوان به راحتي با آن كنار آمد.

ابتلا به آلزايمر براي هر انساني مي‌تواند دردناك باشد اينكه فرد ديگر خاطرات خوب گذشته را به ياد نمي‌آورد و نمي‌تواند اطرافيان خود را بشناسد مساله‌اي نيست كه بتوان به راحتي با آن كنار آمد. در بسياري از موارد افراد دوست دارند ديگر خاطرات تلخ زندگي خود را به ياد نياورند اما اين اتفاق رخ نمي‌دهد و اگر قرار باشد خاطره‌ها از ذهن آدمي پاك شوند به‌طور كامل از بين مي‌روند. اما خبر بد اين است كه به گفته متخصصان سن ابتلا به آلزايمر در كشور پايين آمده است و اين يعني در حالي كه جمعيت كشور رو به ميانسالي مي‌رود تعداد افرادي كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند هم افزايش پيدا مي‌كند. اما دليل بروز اين بيماري مي‌تواند در افراد متفاوت باشد ولي بر أساس تحقيقات انجام شده تا امروز استرس و اضطراب از جمله دلايل مهم ابتلا به اين بيماري تلقي مي‌شوند ضمن اينكه ابتلا به كرونا نيز در برخي افراد باعث بروز اين بيماري به‌طور زود هنگام مي‌شود. 

 ابتدا حافظه كوتاه‌مدت درگير مي‌شود

رييس انجمن آلزايمر ايران با بيان اينكه بيش از يك ميليون نفر در كشور به آلزايمر مبتلا هستند، گفت: سن ابتلا به آلزايمر (دمانس و زوال عقل) در كشور بسيار پايين آمده و تشخيص زودهنگام و انجام تست مي‌تواند روند پيشروي ابتلا به اين بيماري را كاهش دهد. معصومه صالحي افزود: روند آسيب مغزي به علت استرس، اضطراب و همه‌گيري بيماري كرونا در سنين پايين‌تر بيشتر شده كه باعث بروز زوال عقل و آلزايمر شده و حافظه كوتاه‌مدت را مختل كرده و سپس با درگير شدن قسمت‌هاي مختلف مغز، طيف وسيعي از علائم متفاوت ايجاد مي‌شود. او اظهار داشت: زوال عقل يك نوع اختلال عملكردي مغز است كه به تدريج توانايي‌هاي ذهني بيمار تحليل مي‌رود، بارزترين تظاهر زوال عقل اختلال حافظه بوده كه به وقايع و آموخته‌هاي اخير محدود مي‌شود ولي به تدريج خاطرات قديمي نيز آسيب مي‌بينند.

 در بيش از دو سوم افراد مبتلا به آلزايمر  بيماري تشخيص داده نمي‌شود

صالحي ادامه داد: در عين حال در بيش از دو سوم افراد مبتلا به آلزايمر، بيماري تشخيص داده نمي‌شود و تشخيص ندادن بيماري موجب تقويت باورهاي غلط مانند نسبت دادن فراموشي به سالمندي و كهولت سن شده و اين باور موجب مي‌شود كه اين تصور غلط كه كاري نمي‌توان انجام داد پا برجا بماند. رييس انجمن آلزايمر ايران با تاكيد بر برنامه‌ريزي دقيق براي پيشگيري از ابتلا به دمانس در سيستم نظام سلامت كشور، اظهار داشت: ضرورت دارد تمهيدات ويژه‌اي در جهت انجام اقدامات پيشگيرانه براي بروز دمانس انديشيده و سطح آگاهي، دانش خانواده و جامعه را با آموزش‌ها و اطلاع‌رساني‌هاي به موقع و متناسب ارتقا يابد. به گفته صالحي، مداخلات درماني و مراقبتي مانند دارو و روانشناسي حتي در مراحل اوليه بروز بيماري مي‌تواند موثر و كارساز باشد و موجب بهبود اختلال شناختي، حفظ استقلال فردي و كيفيت زندگي بيمار مي‌شود و برگزاري جلسات مشاوره براي مراقبان و سالمندان مي‌تواند موجب بهبود خلق و خو و كاهش فشار رواني ناشي از بيماري آلزايمر شود.

 ۵۵  ميليون نفر در جهان مبتلا به زوال عقلند

بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت نشان مي‌دهد در حال حاضر در جهان ۵۵ ميليون نفر با زوال عقل زندگي مي‌كنند و بحراني در راه است و دولت‌ها در سراسر جهان بايد به فكر باشند. انجمن جهاني آلزايمر نيز تخمين مي‌زند كه در جهان ۷۵درصد افرادي كه با زوال عقل زندگي مي‌كنند هنوز تشخيص داده نشدند و اين رقم، در كشور‌هاي كم درآمد و با درآمد متوسط به ۹۰ درصد هم مي‌رسد. بايد توجه داشت كه موانع جدي بر سر راه تشخيص وجود دارد مانند عدم آگاهي از اين بيماري و شرم از ابراز بيماري. پيش بيني مي‌شود كه تا سال ۲۰۳۰ تعداد مبتلايان به زوال عقل به ۷۸ ميليون نفر برسد، در دوران كوويد ۱۹، سال‌هاي ۲۰۲۱- ۲۰۲۰، مقرارت سخت جلوگيري از شيوع بيماري باعث عدم دسترسي افراد با علائم دمانس به خدمات درماني شده است. طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت، در حال حاضر زوال عقل هفتمين علت مرگ و مير در سراسر جهان است و اين بيماري بروز ناتواني قابل توجه در افراد مسن را كه هزينه‌هاي مرتبط با آن در سطح جهان به يك تريليون دلار در سال ۲۰۱۹ رسيد، سرعت مي‌بخشد.

سه برابر شدن موارد ابتلا به آلزايمر تا سال ۲۰۵۰

نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد اگر كشورها براي رسيدگي و جلوگيري از خطر زوال عقل جوامع خود به موقع اقدام نكنند، موارد جهاني ابتلا به اين بيماري تا سال ۲۰۵۰ سه برابر مي‌شود. مطالعه پژوهشگران افزايش‌هايي را براي موارد ابتلا به زوال عقل در مقياس جهاني و نيز در سطح كشور پيش بيني مي‌كنند و به سياست‌گذاران و كارشناسان بهداشت عمومي بينش‌هاي جديدي را براي درك عوامل اين افزايش‌ها بر اساس بهترين داده‌هاي موجود ارايه مي‌دهند. بر اساس يك مدل رياضي جديد كه براي اين مطالعه استفاده شد، تخمين زده مي‌شود كه شيوع جهاني موارد ابتلا به زوال عقل مي‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تقريباً سه برابر شود و از ۵۷ ميليون مورد ابتلا به ۱۵۳ ميليون برسد و در امريكا نيز از ۵.۲ ميليون مورد ابتلا به ۱۰.۵ ميليون افزايش يابد.

ارسال نظر