«تعادل» گزارش مي‌دهد

جدال بورس با تلخي‌ها

۱۴۰۲/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۱:۲۸
کد خبر: ۳۰۰۳۹۱
جدال بورس با تلخي‌ها

بورس تهران در هفته اخير بازدهي منفي داشت و باز هم شاهد سقوط شاخص بوديم؛ از سوي ديگر ارزش معاملات بازار كاهش قابل توجهي داشت. در اصل تابلوي معاملات جاني براي تكان خوردن ندارد و تنها با پمپاژ اخبار متعدد كه اغلب منفي هستند قرمزتر از روز قبل مي‌شود.

بورس تهران در هفته اخير بازدهي منفي داشت و باز هم شاهد سقوط شاخص بوديم؛ از سوي ديگر ارزش معاملات بازار كاهش قابل توجهي داشت. در اصل تابلوي معاملات جاني براي تكان خوردن ندارد و تنها با پمپاژ اخبار متعدد كه اغلب منفي هستند قرمزتر از روز قبل مي‌شود.
برخي از كارشناسان عقيده دارند كه تنش‌هاي منطقه باعث شده بورس روند منفي داشته باشد؛ اما اغلب كارشناسان مي‌گويند كه كمبود نقدينگي و اعتماد شرايط را وخيم كرده و هرگونه اخبار منفي باعث وخيم شدن شرايط مي‌شود. نكته قابل توجه اينجاست كه تنش‌هاي منطقه‌اي با توجه به دور بودن منطقه جنگي از كشور نمي‌تواند اينگونه به صورت مستقيم شرايط را وخيم كند.
از سال 99 تا به امروز بورس روزهاي تلخي را سپري كرده و چيزي از زيان براي سهامداران به يادگار نداشته است. اكنون پس از سه سال بازار نيازمند بيش از پيش نقدينگي است تا دوباره سرپا شود؛ اما نكته قابل توجه اينجاست كه اين نقدينگي در كنار افزايش اعتماد مي‌تواند شرايط را تغيير دهد.
بازار دوباره اسير جريان فروش و منفي‌ها شده هر چند اين جو با كمك حقوقي‌ها و توسعه كمي بهبود داشت ولي بازهم شائبه واقعي نبودن حركت بازار به گوش مي‌رسد. حمايت‌هاي صندوق‌ تثبيت و توسعه يا حقوقي‌‌ها در بازار موثر است در واقع هرچند جريان پول به تنهايي نمي‌تواند عاملي براي جلوگيري از ريزش و بهبود فضاي فعلي باشد اما بي‌تاثير هم نيست به نظر مي‌رسد كه جريان پول مي‌تواند حداقل سرعت ريزش بازار و تحولات را كندتر كرده زيرا زمان براي بازار مي‌تواند ناجي خوبي شود و در مقطعي با تغيير متغيرها فضاي متفاوتي را به وجود آورد
بازار در حال حاضر گرفتار ريسك‌‌هاي متعددي شده كه ريشه آن بي‌اعتمادي و اقدامات دولت است؛ از فشار براي كاهش تورم با سياست‌هاي ناقص انقباضي، همه بازارها را به ركود فرو برده تا سياست نرخ‌گذاري دستوري و دخالت در بازارها تبعاتش نمايان شده است.
به گفته محمود مرادي سال‌هاي اخير دولت اين كسري را از طريق افزايش نرخ گاز، خوراك و ... از شركت‌هاي بزرگ جبران مي‌كند، به همين دليل امسال هم طبق گفته‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد اعتبار بودجه كسري وجود خواهد داشت و احتمالا يا از طريق تغيير نرخ‌ها يا با اوراق جبران مي‌شود
در مقطع آبان سال قبل تحولات ارزي و اخبار ريز و درشت اقتصادي بود كه منجر به تحرك جريان پول و حركت آن در بازار شد به نظر در مقطع فعلي نيز كسري بودجه كه بين ۱۸۰ هزار ميليارد تومان تا ۳۸۰ هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده مي‌تواند محرك جديد بازار باشد.
محمود مرادي كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه بازار در محدوده حمايتي قرار دارد اما ريسك توسعه جنگ روي بورس تاثير منفي گذاشته است، گفت: همچنين ريسك كسري بودجه روي بورس تاثير گذاشته، زيرا در سال‌هاي اخير دولت اين كسري را از طريق افزايش نرخ گاز، خوراك و ... از شركت‌هاي بزرگ جبران مي‌كند، به همين دليل امسال هم طبق گفته‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد اعتبار بودجه كسري وجود خواهد داشت و احتمالا يا از طريق تغيير نرخ‌ها يا با اوراق جبران مي‌شود.
او با تاكيد بر اينكه در شش ماهه نخست سال اوراق كمي منتشر شده است، افزود: به همين دليل احتمالا در نيمه دوم سال اوراق بيشتري منتشر خواهد شد كه روي جريان نقدينگي بازار تاثير منفي بگذارد.
كسري بودجه حتي با وجود فروش نفت و با توجه به عدم سرمايه‌گذاري طي ساليان گذشته و تورم فعلي اجتناب‌ناپذير بوده و دولت در جهت رفع يا جبران بخشي از آن گام برمي‌دارد و آن چيزي نيست جز بالا بردن نرخ تسعير از ۳۷ به نقاطي در نزديكي نرخ آزاد و البته احتمالاً دوباره نرخ ۳۷ براي مواد غذايي و دارو باقي خواهد ماند در همين گيرودار احتمالاً دوباره دلار در بازار آزاد با شيبي كم روندي صعودي را خواهد داشت.
كسري شديد تراز تجاري نشان مي‌دهد به زودي سياست‌هاي دولت از مسير امتياز دادن به واردكننده به سمت برابري هر دو طرف پيش خواهد رفت. اين بدان معني است كه احتمالاً خيلي زود صف دريافت ارز ۳۷ و ۵۰۰ محدود شده و دوباره نرخ بالاتر يا تابلوي بالاتر شكل خواهد گرفت اينها مواردي است كه به نظر در شش ماه آتي مي‌تواند در بازار به وقوع بپيوندد و البته عدم وقوع آن نيز به اين معني نيست كه در ميان‌مدت و بلندمدت چنين اتفاقاتي را نخواهيم داشت بلكه نشان خواهد داد جمع شدن و فشرده شدن اين رويدادها جايي حالت انفجاري به خود خواهد گرفت با در نظر ‌گرفتن اين شرايط رشد بورس قطعي است، اما احتمالاً در يك بازه سهام در كف بازار توسط حقوقي‌ها جمع خواهد شد.

 بورس تهران در هفته اخير

شاخص كل در آخرين روز كاري هفته به رقم يك ميليون و 970 هزار و 506 واحد رسيد و نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته قبل 31 هزار و 567 واحد پايين‌تر ايستاد و بازدهي هفته شاخص بورس منفي 1.6 درصد شد. شاخص هم وزن نيز در پايان هفته نسبت به هفته پيشين 16 هزار و 474 واحد پايينتر ايستاد و بازدهي منفي 2.4 درصدي را ثبت كرد.
در هفته اخير، شاخص كل بورس تهران در روز شنبه ريزش 50 هزار و 856 واحدي داشت اما روز يكشنبه شاخص 10 هزار و 101 واحد صعود كرد. روز دوشنبه نيز شاخص 20 هزار و 262 واحد بالا آمد ولي روز سه‌شنبه بار ديگر نزول كرد و 206 واحد ريزش كرد. در آخرين روز معاملاتي هفته نيز شاخص كل 10 هزار و 698 سقوط كرد.
در اين هفته، ميانگين ارزش معاملات بازار سهام 53 هزار و 352 ميليارد تومان بود كه نسبت به هفته پيشين 3 درصد كاهش يافته است. ميانگين ارزش معاملات خرد بورس نيز 3 هزار و 755 ميليارد تومان بود كه نسبت به رقم 3 هزار و 531 ميلياردي هفته پيشين، افزايش 6 درصدي داشته است. ميانگين ارزش صف‌هاي فروش در هفته اخير 698 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته‌ پيشين 333 ميليارد تومان بيشتر بود و رشد 91 درصدي داشته است. بالاترين رقم هفته هزار و 168 ميليارد تومان بود كه در روز ‌‌‌شنبه ثبت شد و كمترين رقم 503 ميليارد تومان بود كه در روز دو‌شنبه ثبت شد. 
ميانگين ارزش صف‌هاي خريد در هفته اخير 199 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته گذشته 48 ميليارد تومان بيشتر بود. در اين هفته، ميانگين ارزش صف‌هاي خريد 32 درصد افزايش يافته است. بالاترين رقم هفته 541 ميليارد تومان بود و در روز دو‌شنبه ثبت شد. پايين‌ترين رقم به روز شنبه برمي‌گردد كه 20 ميليارد تومان بود. در اولين روز معاملاتي هفته، براي هشتمين روز متوالي، پول حقيقي از بازار خارج شد كه ارزش آن هزار و 164 ميليارد تومان بود. روز يكشنبه نيز 270 ميليارد تومان خارج شد. روز دوشنبه 84 ميليارد تومان وارد شد و در روز سه‌شنبه 415 ميليون تومان خارج شد.
در آخرين روز معاملاتي هفته نيز 776 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد. در مجموع كل هفته 2 هزار و 541 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد و ميانگين روزانه خروج پول حقيقي 508 ميليارد تومان بود كه نسبت به هفته پيشين افزايش 100 درصدي داشته است.

ارسال نظر