کشاورزان همچنان بلاتکلیف/ ۴۰ روز از سال زراعی گذشت و قیمت محصولات کشاورزی اعلام نشد

۱۴۰۲/۰۸/۱۲ - ۰۸:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۰۳۵۷
کشاورزان همچنان بلاتکلیف/ ۴۰ روز از سال زراعی گذشت و قیمت محصولات کشاورزی اعلام نشد

دولت باید تیرماه هر سال، قیمت محصولات کشاورزی را برای خرید تضمینی در سال زراعی بعدی اعلام کند اما امسال بیش از ۴۰ روز از آغاز کشت پاییزه گذشته است و هنوز خبری از این موضوع نیست و کشاورزان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

دولت بر اساس قانون باید در تیر هر سال، یا به عبارتی حدود دو ماه پیش از آغاز سال زراعی جدید، قیمت محصولات کشاورزی مشمول خرید تضمینی را اعلام کند. امسال شورای قیمت‌گذاری با حدود ۵۳ روز تاخیر (۲۳ شهریور)، نرخ خرید تضمینی را برای ۳۲ قلم محصولی که مشمول این قانون هستند تصویب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قانون می‌گوید در مرحله بعد، وزارت جهاد کشاورزی یک هفته فرصت دارد که قیمت‌های مصوب را تایید و از طریق رسانه‌ها اعلام کند. بر این اساس، دولت حداکثر تا پایان دهه نخست مهر باید قیمت محصولات کشاورزی مشمول نرخ‌گذاری را رسانه‌ای می‌کرد. حالا دهه نخست آبان هم به پایان رسیده است اما کشاورزان هنوز نمی‌دانند دولت قصد دارد این محصولات را با چه قیمتی از آنها خریداری کند. این در حالی است که سال زراعی از روز اول مهر آغاز شده و دولت از همان ابتدا هم در تصویب و اعلام قیمت‌ها تاخیر داشته است.

خودکفایی با وجود عدم اعلام قیمت محصولات کشاورزی؟

این تاخیر طولانی در اعلام قیمت محصولات کشاورزی در حالی رخ داده که دولت مدت‌هاست درباره برخی از آنها از جمله گندم، برنج، و جو بر خودکفایی تاکید می‌کند. ضمن اینکه کلزا نیز محصولی مهم و اساسی است که واردات آن ارزبری زیادی دارد و دولت به دنبال افزایش سطح زیرکشت و کاهش یا توقف واردات آن است.

اخیرا، عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران پیش‌بینی کرده است که خودکفایی گندم با افزایش خرید تضمینی این محصول در سال آینده محقق می‌شود. از آن سو، سعدالله منصور مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نیز پیش‌بینی کرده است که تولید دانه کلزا به بیش از ۲۵۰ هزار تن در سال زراعی جاری افزایش یابد.

اما آیا در شرایطی که کشاورزان در مورد نرخ خرید تضمینی چنین محصولاتی بلاتکلیف هستند و گروهی از آنها تردیدهایی در مورد نوع و مساحت کشت هر محصول در سال جاری دارند، می‌توان به تحقق چنین اهدافی امیدوار بود؟

باشگاه‌ خبرنگاران جوان در گزارشی به نقل از قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی نوشته است که با گذشت بیش از ۴۰ روز از آغاز سال زراعی، کشاورزان در انتخاب نوع کشت محصول اعم از گندم، جو، کلزا، چغندرقند و محصولات صیفی در سردرگمی به سر می‌برند و نمی‌توانند نوع کشت را انتخاب کنند؛ این در حالی است که سازمان هواشناسی پاییز پربارشی را پیش‌بینی کرده است و بر همین اساس، دولت باید سریع‌تر قیمت‌ محصولات کشاورزی را اعلام کند و کشاورزان نیز تا فرصت باقی است کشت را آغاز کنند.

او همچنین گفته است، با تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی، کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات صیفی می‌روند و در مقابل، دولت برای تامین مابه‌التفاوت نیاز کشور مجبور به واردات و خروج ارز از کشور است.

به نظر می‌رسد احتمال دارد ماه‌ها تاخیر در اعلام قیمت محصولات کشاورزی در کنار تسویه دیرهنگام مطالبات کشاورزی برای خرید تضمینی سال گذشته، برنامه‌های دولت را برای خودکفایی با چالش‌هایی مواجه و امنیت غذایی جامعه را نیز با مخاطراتی مواجه کند.

ارسال نظر