آيين‌نامه اعزام رايزنان بازرگاني اصلاح مي‌شود

علت عدم اعزام رايزن از بخش خصوصي

۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۰۱:۴۷:۰۵
کد خبر: ۳۰۰۱۵۳

رييس اداره رايزنان بازرگاني سازمان توسعه تجارت گفت: يكي از عمده مشكلات در اعزام رايزنان مباحث مربوط به آيين نامه است كه البته در حال اصلاح آيين نامه هستيم.

رييس اداره رايزنان بازرگاني سازمان توسعه تجارت گفت: يكي از عمده مشكلات در اعزام رايزنان مباحث مربوط به آيين نامه است كه البته در حال اصلاح آيين نامه هستيم.
محمد رجب‌نژاد رييس اداره رايزنان بازرگاني و مراكز تجاري سازمان توسعه تجارت ايران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد مشكلات اعزام رايزنان بازرگاني اظهار كرد: يكي از عمده مشكلات در اعزام رايزنان مباحث مربوط به آيين نامه است كه البته در حال چكش كاري ايين نامه براي اصلاح هستيم. وي افزود: در شرايط عمومي استخدامي آيين نامه بر لزوم به‌كارگيري نيروهاي رسمي به عنوان رايزنان بازرگاني تاكيد شده در حالي كه كارمندان رسمي زيادي داريم كه براي رايزن شدن توانمند نيستند و در مقابل نيروهاي توانمند زيادي داريم كه استخدام رسمي نيستند.
رجب‌نژاد ادامه داد: در اين راستا مذاكراتي را با سازمان اداري و استخدامي شروع كرديم تا بتوانيم از ظرفيت كارمندان پيماني يا رسمي- آزمايشي هم به عنوان رايزنان بازرگاني استفاده كنيم. وي با بيان اينكه دامنه شمول انتخاب رايزن در سطح ۴ وزارتخانه نفت، جهاد كشاورزي، صمت و امور اقتصادي و دارايي است، گفت: اميدواريم به زودي اصلاح آيين نامه صورت گيرد تا از نيروهاي توانمندي كه شرايط استخدامي رسمي- آزمايشي و پيماني هستند هم استفاده كنيم. رجب‌نژاد در مورد فرايند انتخاب رايزن هم افزود: يك كارگروه تخصصي داريم كه مصاحبه اوليه داوطلبان در آن انجام مي‌شود و داوطلب حتماً بايد نمره ۷۰ از ۱۰۰ را قبول شود. اگر نمره فرد زير ۷۰ شود نمي‌تواند به مرحله بعد بيايد. در ادامه هم پس از پذيرش در اين كارگروه بايد ۳ تا ۶ ماه در ميز كشوري دفاتر تخصصي ما كسب تجربه كند.
رييس اداره رايزنان بازرگاني و مراكز تجاري سازمان توسعه تجارت ايران تصريح كرد: پس از اعزام رايزنان، ارزيابي ماهانه انجام مي‌دهيم. براي ارزيابي شاخص‌هايي از جمله توسعه بازار، حمل و نقل و لجستيكي، مالي و… تعريف شده و كارگروه ارزيابي عملكرد رايزنان ماهانه اين شاخص‌ها را بررسي مي‌كنند. وي افزود: حكم ابلاغ رايزنان يك ساله است و تا پايان سال طبق ارزيابي‌هايي كه انجام داديم اگر نمره رايزن زير ۶۰ شود خود به خود ماموريت فرد تمديد نمي‌شود و بايد برگردد. رجب نژاد ادامه داد: همچنين رايزن بايد عملكرد خود را راجع به پيگيري موافقت نامه‌ها، توسعه بازار و… به ما ارايه كند. وي با بيان اينكه رايزن بازرگاني بسيار پست مهم است، يادآور شد: در دولت سيزدهم شخص رييس‌جمهور تاكيد بسياري بر افزايش تعداد رايزنان به ويژه از نظر كيفي دارد. رييس اداره رايزنان بازرگاني و مراكز تجاري سازمان توسعه تجارت ايران در مورد اينكه چرا نمي‌توانيم از بخش خصوصي رايزن اعزام كنيم، گفت: در كميته نهايي انتخاب رايزن بازرگاني بخش خصوصي (هم اتاق بازرگاني هم اتاق تعاون) دو رأي دارند منتهي با توجه به اينكه يكي از شروط اصلي انتخاب رايزنان داشتن گذرنامه سياسي است، بخش خصوصي نمي‌تواند اين گذرنامه را دريافت كند. رايزن زيرنظر سفير يا سركنسول ارايه خدمت مي‌كند. وي افزود: ما استقبال مي‌كنيم كه از بخش خصوصي هم رايزن بازرگاني داشته باشيم منتهي قانون و مقررات به ما اين اجازه را نمي‌دهد.

ارسال نظر