تجدیدارزیابی مانع قیمت‌گذاری دستوری

۱۴۰۲/۰۸/۰۲ - ۰۰:۵۲:۲۹
کد خبر: ۲۱۸۱۳۷

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با وجود مخالفت‌ها تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها عملکرد مثبتی است، گفت: تجدید ارزیابی می‌تواند به شفاف‌تر شدن صورت‌های مالی مثل تراز نامه بیانجامد و تحلیل‌هایی که روی دارایی‌ها و تراز نامه و برخی نسبت‌ها مانند P/B انجام می‌شود، دقیق‌تر و واقعی‌تر شود.

صدای بورس| آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با وجود مخالفت‌ها تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها عملکرد مثبتی است، گفت: تجدید ارزیابی می‌تواند به شفاف‌تر شدن صورت‌های مالی مثل تراز نامه بیانجامد و تحلیل‌هایی که روی دارایی‌ها و تراز نامه و برخی نسبت‌ها مانند P/B انجام می‌شود، دقیق‌تر و واقعی‌تر شود.

وی تجدید ارزیابی دارایی‌ها به شفاف شدن ساز و کار عملکرد دارایی و روشن شدن بسیاری از موارد دیگرکمک می‌کند، افزود: شفاف شدن عملکرد دارایی‌ها باعث خواهد شد اجازه ندهیم رفتارهای دستوری بخواهد روی بازار یا صنایع به واسطه توهمی که شرکت از دارایی‌های خود دارد به وجود‌ آید. البته مزیت دیگری که وجود دارد این است که می‌تواند جلوی برخی از قیمت‌گذاری‌های دستوری از سمت سیاست‌گذاران را بگیرد.

کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: سرمایه یعنی پول داخل شرکت می‌ماند و زمانی که دارایی به روز شود، بحث استهلاک شرکت باعث می‌شود سودآوری یکسری شرکت‌ها کمتر شود و درواقع شاید برخی شرکت‌ها حتی زیان‌ده شوند ولی مساله این است که این پول از خود شرکت خارج نمی‌شود و اگر در آینده قرار باشد بحث درست کردن آن تجهیزات یا اصلا جایگزینی باشد، شرکت دارایی دارد که می‌تواند آن هزینه استهلاک را حساب کند و از طریق آن دارایی عملکرد خوبی داشته باشد.

پورکار گفت: درحال حاضر تجدید ارزیابی دارایی‌ها به نوعی ثبت ارزش دفتری دارایی‌ها محسوب می‌شودو شرکت‌ها می‌توانند برای کمک به افزایش نقدینگی دارایی‌های خود آن را مورد بررسی قرار دهند و دارایی‌های خود را به ارزش دفتری حال حاضر دوباره قیمت‌گذاری کنند. همین کار باعث بالا رفتن ارزش دارایی‌ها و در نتیجه آن افزایش حاشیه سود می‌شود. وی باره واکنش سهامداران به تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اظهار داشت: واکنش سهامداران به تجدید ارزیابی دارایی‌ها مثبت بود و افزایش قیمت هارا به همراه داشت. با گذشت زمان وقتی تجدید ارزیابی، نرخ استهلاک و موارد دیگر در صورت‌های مالیاتی درج شود به نفع شرکت‌هایی است که می‌خواهند در گرفتن درآمد به ازای هر سهم DPSسهیم باشند.

 

ارسال نظر