صدای رسای ایران در دفاع از مقاومت فلسطین

۱۴۰۲/۰۸/۰۲ - ۰۰:۱۹:۳۶
کد خبر: ۲۱۸۱۱۹
صدای رسای ایران در دفاع از مقاومت فلسطین

با گذشت بیش از 10 روز از حمله نیروهای حماس به مواضع اسراییل در نواحی شهرک‌نشین‌، به نظر می‌رسد که غرب در بن‌بستی بزرگ اسیر شده و بر خلاف رجزخوانی‌های ابتدایی، نسبت به توسعه جنگ در جبهه‌های جدید ترس و نگرانی‌های جدی دارد.

با گذشت بیش از 10 روز از حمله نیروهای حماس به مواضع اسراییل در نواحی شهرک‌نشین‌، به نظر می‌رسد که غرب در بن‌بستی بزرگ اسیر شده و بر خلاف رجزخوانی‌های ابتدایی، نسبت به توسعه جنگ در جبهه‌های جدید ترس و نگرانی‌های جدی دارد. در چنین فضایی مقامات جمهوری اسلامی ایران با صدایی رسا، حمایت از مقاومت مردم فلسطین را اعلام کرده و تاکید دارند که سرنوشت این کشور باید به دست مردم فلسطین تعیین شود.

برخلاف سال‌های گذشته، سفر و دیدارهای مقامات غربی با دولت اسراییل نه برای حمایت قطعی که برای انتقال نگرانی‌ها بوده و همین موضوع باعث شده با وجود تهدیدهای فراوان، اسراییل جرات حمله زمینی به غزه را به خرج ندهد، خبرها حتی از این حکایت دارد که رییس‌جمهور امریکا نیز نسبت به این موضوع تصمیم مشخصی ندارد. آکسیوس در گزارشی اظهار کرد که مقامات امریکایی گسترش جنگ غزه در خاورمیانه را یک گزینه محتمل دانسته و در تدارک افزایش ارسال تسلیحات و نیروهای آماده‌باش خود به منطقه  هستند.

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، جدال لفظی میان مقامات رژیم صهیونیستی و ایران درخصوص احتمال گسترش جنگ باعث شده تا مقامات امریکایی احساس خطر کنند. یک مقام ارشد ایالات متحده به آکسیوس گفت: وضعیت خطرناک است. ممکن است اوضاع در یک چشم به هم زدن تغییر کرده و درگیری‌ها به کل منطقه گسترش یابد. به گفته مقامات ناشناس امریکایی، ایالات متحده عامدانه سعی دارد با سیاست چماق و هویج، تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه را کند کند، زیرا واشنگتن برای مقابله با حملات احتمالی ایران در دیگر جبهه‌ها به زمان بیشتری برای آمادگی نیاز دارد. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در روز یکشنبه هشدار داد که ممکن است نظامیان امریکایی در غرب آسیا هدف حملات شدت‌یافته‌ای قرار گیرند. بر اساس این گزارش، نگرانی اصلی امریکا از جانب ایران است، اما باتوجه‌به پیچیدگی وضعیت، واشنگتن اقدامات چین را هم بادقت تحت‌نظر دارد تا پکن از این فرصت برای اقدامی علیه منافع ایالات متحده استفاده نکند.

امریکا تلاش بسیاری می‌کند تا نشان دهد که قصد گسترش این مناقشه را ندارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت: احتمال می‌دهیم که وخامت اوضاع توسط جنبش‌های حامی ایران در منطقه تشدید شده و به نیروهای ما حمله شود. این دیپلمات ارشد امریکایی ضمن تهدید نسبت به «واکنش قاطع» امریکا، گفت: ما این را نمی‌خواهیم و به دنبال درگیری نیستیم. امریکا تشدید تنش‌ها را نمی‌خواهد.

به گفته این مقامات امریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا در حال حاضر سه امر را در دستور کار خود قرار داده است: هشدار به حزب‌الله و دیگر بازیگرهای منطقه؛ ارسال کمک‌های «بشردوستانه» به مردم غزه و دامن‌زدن به این ادعا که این جنگ نه علیه مردم فلسطین، بلکه تنها علیه دولت حاکم بر غزه، یعنی حماس است. این پایگاه خبری امریکایی گزارش داد که واشنگتن به رژیم صهیونیستی هشدار داده تا عملیات زمینی برنامه‌ریزی‌شده خود علیه غزه را برای تسهیل امکان تبادل اسرا، به تعویق بیندازد. ۱۰ امریکایی از آغاز جنگ مفقود شده و بسیاری به اسارت گرفته شده‌اند.

همچنین رسانه‌های عبری فاش کردند که رژیم صهیونیستی و امریکا با توجه به سکوت سید حسن نصرالله تاکنون با مشکل زیادی در رمزگشایی رموز سید حسن نصرالله مواجه هستند. به نقل از خبرگزاری المعلومه عراق، یونی بن مناخیم، خبرنگار رسانه‌های رژیم صهیونیستی اظهار کرد: از زمان آغاز جنگ در جنوب، نصرالله سکوت پیشه کرده و در مرزهای شمالی جنگ فرسایشی را علیه اسراییل آغاز کرده است. بن مناخیم گفت: اسراییل باید برای بدترین سناریو آماده باشد چراکه مجبور خواهد شد همزمان در دو جبهه بجنگد. روز یکشنبه حسن فضل‌‌الله، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان فاش کرد: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ساعت به ساعت تحولات درگیری را دنبال می‌کند. فضل‌الله در ادامه تاکید کرد: او (سید حسن نصرالله) بر این رویارویی نظارت داشته و با تماس‌های مستقیم خود با فرماندهان میدانی مقاومت، این درگیری را مدیریت می‌کند و او رهبر این مقاومت است.

این نماینده پارلمان لبنان افزود: مقاومت برای هر گونه احتمال و سناریویی آماده است و حضور نیافتن سید نصرالله در رسانه‌ها بخشی از مدیریت نبرد بر اساس خرد و شجاعتش است، او زمانی که متوجه شود مدیریت نبرد مستلزم حضور رسانه‌ای‌اش است، این کار را خواهد کرد. همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کردند که تعداد سربازان زخمی شده آن در حملات حزب‌الله با موشک‌های ضد تانک از جنوب لبنان به سمت اراضی اشغالی رو به افزایش است. در این رابطه خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی اراضی اشغالی اذعان کرد: این تحول شرایط دشواری است که از ابتدا مشخص نیست، سربازان صهیونیست در حال حاضر در مرزها حضور دارند و وارد لبنان نشده‌اند، تعداد زیادی از آنها در حال زخمی شدن هستند به شکلی که می‌توانم بگویم به تعداد زیادی می‌رسد. در کنار هم قرار دادن این صحبت‌ها نشان می‌دهد که بر خلاف صحبت‌های ابتدایی در اسراییل هیچ جمع‌بندی دقیقی از آینده جنگ وجود ندارد. در چنین فضایی رییس‌جمهوری ایران از حق مقاومت مردم فلسطین گفته است.

سید ابراهیم رییسی بعد از ظهر امروز دوشنبه در دیدار آقای «جیحون بایرام‌اف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان که به منظور شرکت در نشست «گروه همکاری قفقاز» به تهران سفر کرده است، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره مذاکره و گفت‌وگو میان کشورهای همسایه را راهکار حل و فصل مسائل منطقه‌ای می‌داند، ابراز امیدواری کرد، گفت‌وگوهای این نشست منشأ تقویت همکاری‌های سازنده و تعاملات منطقه‌ای شود.رییس‌جمهور در این دیدار همچنین با اشاره به موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه مشکلات منطقه با دخالت نیروهای بیگانه قابل حل نیست، بر رفع مشکلات منطقه‌ای از طریق تعامل و همکاری بیشتر کشورهای منطقه تأکید کرد. رییسی با بیان اینکه قبلاً به آقای الهام گفته بودم که رژیم صهیونیستی نه دوست شما و نه دوست هیچ کشور مسلمانی نخواهد شد، افزود: وضعیت امروز غزه، تابلویی پیش روی تمام ملت‌های منطقه است تا ببینند غربی‌ها و در رأس آنها امریکا با حمایت تمام قد از جنایات صهیونیست‌ها، نه تنها دوست و دلسوز کشورهای منطقه نیستند، بلکه فقط پیشبرد منافع نژادپرستانه خود در منطقه را دنبال می‌کنند.

رییس‌جمهور با تأکید بر اهمیت گسترش روابط و همکاری‌های تهران-باکو در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: ارتقای سطح تعاملات و مناسبات با کشور دوست، برادر و همسایه آذربایجان، از محورهای سیاست خارجی ایران است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم و قدرتمند منطقه، ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، بر حل مسائل و مشکلات از طریق مفاهمه و تعامل کشورها تأکید دارد.

«جیحون بایرام‌اف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش اهمیت ویژه‌ای برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است، خاطرنشان کرد: نگاه ایران به مسائل، به‌ویژه پیشگیری از باز شدن پای کشورهای فرامنطقه‌ای به منطقه مورد تأیید و حمایت جمهوری آذربایجان است و از همین‌رو برگزاری نشست «گروه همکاری قفقاز» در تهران را مفید، مثبت و سازنده ارزیابی می‌کنیم.وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، چشم‌انداز روابط دو کشور را روشن توصیف کرد و گفت: در ماه‌های اخیر دو کشور پیشرفت‌های قابل توجهی در ارتقای سطح روابط و پیشبرد همکاری‌های دوجانبه داشته‌اند. بایرام‌اف همچنین با انتقاد از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در مواجهه با مسائل منطقه از جمله در ارتباط با وضعیت فعلی غزه اظهار امیدواری کرد که حملات به مردم بی‌دفاع این منطقه هر چه سریع‌تر متوقف شده و آرامش در منطقه برقرار شود.

همچنین محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور سفرای کشورهای اسلامی، دبیران و روسای سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ایران ظهر دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ در سالن جلسات کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، با بیان اینکه «روزهایی که در آن به سر می‌بریم روزهایی بسیار مهم و حساس برای همه جهان به ویژه دنیای اسلام است» گفت: امام خمینی (ره) فرمودند که «مساله فسلطین مساله اول جهان اسلام است» و امروز می‌توانیم بگوییم مساله فلسطین مساله اول جهان است. قالیباف در بخشی از سخنرانی خود گفت: اتفاقات نوار غزه صحنه‌هایی بی‌سابقه در تاریخ رقم زده است. مردمانی که در آن سرزمین زندگی می‌کنند، در کنار دیگر برادران و خواهران خود در کرانه باختری و سرزمین‌های ۱۹۴۸، طی چند سال گذشته رنج‌هایی بی‌سابقه را تحمل کرده‌اند که حتی در تاریخ ۷۵ ساله اشغال فلسطین نیز بی‌سابقه است.

در این مدت، صهیونیست‌ها اقداماتی در سرزمین‌های اشغالی مرتکب شده‌اند که شما نظیرِ آن را در تاریخِ جنایت‌های چنگیز و مغول در شرق یا فاشیست‌ها و نازی‌ها در غرب هم نمی‌توانید پیدا کنید. ما نباید از یاد ببریم که فلسطینیان قبل از عملیاتِ توفان الاقصی در چه وضعیتی بودند و این عملیاتِ بزرگ و قهرمانانه واکنش به چه وضعیتی بود. در چند سال گذشته رفتار غیرانسانی و وحشی‌گری‌های صهیونیست‌ها به اوج خود رسیده و حداقل‌های زندگی انسانی را برای فلسطینیان غیرممکن کرده بود. 

من از شما و همه امت اسلامی و همه مردم جهان می‌خواهم بیانیه آغازِ جنگ از سوی برادرِ قهرمانم ابوخالد محمد ضیف را بخوانید. او در آن بیانیه به خوبی شرح داده است که قبل از آغاز عملیات توفان الاقصی چه بر سر مردم مظلوم فلسطین آمده است. فلسطینی‌ها در وضعیتی زندگی می‌کردند که شرح آن برای هیچ کس قابل باور نیست.

چه کسی باور می‌کند ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که مسجد الاقصی به عنوان یکی از مقدس‌ترین مکان‌های بیش از یک میلیارد مسلمان در حال تخریب است فقط به این دلیل که افرادی با خوی شیطانی از برپا بودن نماز در این مسجد نگرانند و آن را مانع پروژه‌های اهریمنی خود می‌داند؟ چه کسی باور می‌کند فلسطینی‌ها در وضعی به سر می‌برند که زن و مردِ فلسطینی در خیابان به دست شهرک نشین صهیونیست کشته می‌شود و جنازه‌اش ساعت‌ها روی زمین می‌ماند فقط به این دلیل که آن شهرک نشین به او مشکوک شده و رفتارش را نپسندیده است؟ چه کسی باور می‌کند فلسطینی‌ها در دو سال گذشته در وضعی زندگی کرده‌اند که به عنوان مثال، یک روز عصر که به خانه برگشته‌اند دیده‌اند همسایه یهودی آنها خانه شان را غصب کرده و وقتی به او اعتراض کرده‌اند تنها پاسخی که شنیدند این بوده که اگر من این خانه را غصب نکنم یک نفر دیگر این کار را خواهد کرد! فلسطینی‌ها مدت‌هاست مقابل دربِ خانه‌های خود بیش از آنکه مهمان یا مردمِ عادی را ببینند، بولدوزرهایی را دیده‌اند که آمده است تا خانه‌های آنها را خراب کند و این اتفاق هزاران بار رخ داده است. واقعا آیا قابل تصور است که در میانه قرن بیست و یکم در رژیمی که کشورهای غربی صد درصد از آن حمایت می‌کنند چنین صحنه‌هایی هر روز رخ بدهد و صدایی از کسی در جهان درنیاید؟

فلسطینی‌ها در روز ۷ اکتبر به چنین شرایطی واکنش نشان دادند. در واقع فلسطینی‌ها آن روز تصمیم گرفتند به جای اینکه هر روز بمیرند، یک بار با عزت و با شرف بمیرند. حمله قهرمانانه‌ای که آن روز به مواضع صهیونیست‌ها صورت گرفته پاسخی به سال‌ها ظلم و رنج و وحشی‌گری بی‌سابقه بود. اساسا توقع اینکه یک ملت رشید و قهرمان این حجم از ددمنشی را ببیند و در مقابل آن تسلیم شود یا سکوت کند، بی‌معناست. این حقیقتی است که از مردم جهان پنهان شده بود اما اکنون، واقعیت از پرده بیرون افتاده و همگان می‌توانند حقانیت آن را مشاهده کنند. 

او تاکید کرد: امت اسلامی اکنون باید به مسوولیت خود عمل کند. جهان همانطور که به غزه نگاه می‌کند به من و شما هم نگاه می‌کند. رژیم صهیونیستی در صورتی که بتواند اهداف شیطانی خود در این جنگ را محقق کند به هیچ فردی در جهان اسلام رحم نخواهد کرد. قرآن به ما آموخته است که آنها از ما راضی نخواهند شد تا وقتی که به آیین آنها دربیاییم. جهان اسلام به مسوولیت خود عمل کند و مهم‌ترین آن این است که اولا با صدای بلند این جنایت را محکوم کند و از این کار خسته نشود، دوم اینکه همه امکانات خود را برای سیلی زدن به اسراییل و امریکا به کار بگیرد و از همه مهم‌تر اینکه انرژی‌های مردمی آزاد شده علیه صهیونیست‌ها را که اکنون در حال ایجاد یک سیل بزرگ است به سمت آن سرزمین مقدس روانه کند.

ما از کشورهای اسلامی به صراحت می‌خواهیم در اجابت به مطالبه ملت‌هایشان پایان پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم کودک‌کش صهیونیستی را برای همیشه اعلام کنند. و نکته آخر اینکه، ما از همه کشور‌های عضو سازمان ملل متحد بالاخص کشور‌های اسلامی می‌خواهیم، نسبت به نقض کنوانسیون حقوق کودک مصوب ۱۹۸۹ میلادی، توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی برای قتل عام و زخمی کردن کودکان فلسطینی در حملات نظامی، تیراندازی‌ و بمب افکنی، جابه‌جایی اجباری کودکان فلسطینی و خانواده‌هایشان از منازل و روستاهای خود، محرومیت کودکان فلسطینی از حق بهداشت و دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی و امثالهم واکنش جدی نشان داده و نسبت به اجماع جهانی اقدام نمایند.

بی‌تردید آنچه که در روزهای گذشته در غزه رخ داده یک جنایت انسانی به شمار می‌رود و در عین حال با وجود این اقدامات اسراییل هیچ پیشرفتی در رسیدن به اهداف خود نداشته، موضوعی که آینده جنگ را با تردید مواجه می‌کند. 

 

ارسال نظر