ایکس پولی شد

۱۴۰۲/۰۷/۲۷ - ۱۵:۵۹:۲۹
کد خبر: ۲۱۷۸۳۷
ایکس پولی شد

ایلان ماسک از همان ابتدای خرید توییتر که البته اکنون با نام جدید ایکس شناخته می‌شود، بحث پولی شدن این پلتفرم را مطرح کرده بود. اکنون پس از یک سال انجام آزمایش‌های جدی در بعضی کشورها برای اخذ هزینه در قبال استفاده از شبکه اجتماعی ایکس، پروسه پولی‌شدن این پلتفرم شروع شده است.

بیش از یک سال است که مالکیت شبکه اجتماعی ایکس یا همان توییتر سابق تغییر کرده است. از روزی که ایلان ماسک با خرید توییتر، مالکیت این شبکه اجتماعی جهانی را در اختیار گرفته، بارها و بارها با اظهار نظر در خصوص میزان استفاده کاربران از ایکس یا پرداخت مالی کاربران، خبرساز شده است.

به گزارش تجارت نیوز، در همین ارتباط، به‌تازگی خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که شبکه اجتماعی ایکس، مدل اشتراک جدیدی را آزمایش خواهد کرد که بر اساس آن، سالانه یک دلار هزینه برای ویژگی‌های اساسی دریافت می‌کند.

برای ری‌توییت کردن باید هزینه بپردازید!

اسم طرح جدید ایلان ماسک «Not A Bot» است که می‌خواهد در قبال بعضی از ویژگی‌های اساسی این شبکه مانند لایک کردن کاربران، ری‌توییت یا کوت کردن مطالب دیگران و نشانک‌گذاری پست‌ها در نسخه وب پلتفرم، هزینه دریافت ‌کند. ایکس با بیان اینکه هدف از معرفی مدل جدید اشتراک، مبارزه با ربات‌ها و اسپمرهاست، عنوان کرده که این هزینه در کشورهای مختلف بر اساس نرخ ارز متفاوت است.

ماسک پیشتر گفته بود: این تنها راهی است که می‌توانم به آن فکر کنم تا با ارتش عظیمی از ربات‌ها مبارزه کنم چون ربات‌ها قیمتی حدود یک پنی دارند ولی وقتی مجبور باشند چند دلار برای هر اکانت بپردازند، هزینه موثر ربات‌ها بالا می‌رود. به‌علاوه اینکه هر بار که سازنده ربات بخواهد ربات دیگری بسازد به روش پرداخت جدیدتری نیاز دارد.

کاربران قدیمی فعلا هزینه نمی‌پردازند

در اوایل این ماه، رویترز به نقل از منبعی گزارش داده بود که لیندا یاکارینو، مدیرعامل ایکس با وام‌دهندگان این شرکت ملاقات کرده است. کارینو در این جلسه گفته بود که قرار است شرکت سه سطح از خدمات اشتراک خود را بر اساس تعداد تبلیغاتی که به کاربران نشان می‌دهد آزمایش کند.

به گفته مدیران این شبکه اجتماعی، روش جدید ابتدا برای کاربران نیوزلند و فیلیپین اجرا می‌شود. البته در این آزمایش، کاربران فعلی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. اما کاربرانی که تازه، وارد این پلتفرم می‌شوند در صورتی که نخواهند اشتراک را تهیه کنند، فقط می‌توانند پست‌ها را ببینند و بخوانند یا ویدیوها را تماشا و افراد مورد علاقه خود را فالو کنند.

مالک شبکه ایکس قبلا در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به معیارهای جدیدش برای شمارش کاربران، گفته بود این شبکه اجتماعی اکنون 550 میلیون کاربر ماهانه دارد که هر روز 100 تا 200 میلیون پست ایجاد می‌کنند. با این حال مشخص نیست که آیا ماسک حساب‌های خودکار یا همان ربات‎‌های خوب مانند فیدهای خبری یا هرزنامه‌ها را جزو این آمار حساب کرده است یا نه.

550 میلیون درآمد سالانه از طرح جدید

بر اساس همین آماری که ایلان ماسک از تعداد کاربران ایکس داده است، اگر هر کاربر بخواهد سالانه فقط یک دلار بدهد، می‌تواند درآمدی 550 میلیون دلاری برای ایلان ماسک داشته باشد. ناگفته نماند که بسیاری از کاربران ایکس از نسخه پریمیوم استفاده می‌کنند و هزینه‌های بیشتری بابت استفاده از این پلتفرم می‌پردازند.

هزینه اشتراک پریمیوم ایکس به‌صورت ماهانه 8 دلار و در سال ۸۴ دلار است. ویژگی‌های اشتراک در این شبکه اجتماعی شامل امکان ویرایش پست‌ها، نصف‌شدن تبلیغات، رتبه‌بندی و اولویت‌بندی در جستجو و مکالمات، امکان نوشتن پست‌های طولانی‌تر و بعضی موارد دیگر است. ایکس تا کنون تعداد مشترکین پولی خود را فاش نکرده اما تحقیقات مستقل نشان می‌دهد که پریمیوم ایکس نتوانسته طیف غالب کاربران ایکس را جذب کند. به‌عنوان مثال، یک تجزیه و تحلیل نشان می‌داد که در حال حاضر فقط حدود 830 هزار کاربر، مشترک پریمیوم ایکس هستند.

سابقه ایلان ماسک در ایجاد محدودیت

این دست از اقدامات ایلان ماسک برای مقابله با ربات‌ها یا هرزنامه‌ها اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. چندی پیش هم ایلان ماسک محدودیت‌هایی را برای خواندن تعداد پست‌ها در نظر گرفته بود که هدف محدودیت‌ها را مقابله با برخی سرقت‌های اطلاعاتی اعلام کرد.

این محدودیت به این صورت بود که حساب‌های تاییدشده در توییتر یعنی حساب‌هایی که دارای تیک آبی هستند، اجازه دارند 6 هزار پست در روز بخوانند، حساب‌های تاییدنشده صرفا تا 600 پست را در روز می‌خوانند و حساب‌های تازه‌وارد و تاییدنشده بیش از دیگران در معرض این محدودیت‌ها قرار دارند و صرفا اجازه دارند که 300 پست را در روز بخوانند.

ارسال نظر