کاهش سرعت اینترنت ثابت در کشور

۱۴۰۲/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۷۶۹
کاهش سرعت اینترنت ثابت در کشور

اسپیدتست ماهانه گزارشی را درباره سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان و کشورهای مختلف منتشر می‌کند و حالا طبق جدیدترین گزارش آن برای ماه سپتامبر 2023، سرعت اینترنت ثابت در ایران کاهش و سرعت اینترنت موبایل افزایش یافته، بااین‌حال رتبه کشورمان هم در اینترنت ثابت و هم اینترنت موبایل کاهش را تجربه کرده است.

اسپیدتست ماهانه گزارشی را درباره سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان و کشورهای مختلف منتشر می‌کند و حالا طبق جدیدترین گزارش آن برای ماه سپتامبر 2023، سرعت اینترنت ثابت در ایران کاهش و سرعت اینترنت موبایل افزایش یافته، بااین‌حال رتبه کشورمان هم در اینترنت ثابت و هم اینترنت موبایل کاهش را تجربه کرده است. در حال حاضر میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۱.۶۶ مگابیت برثانیه و جایگاه آن در رده‌بندی اسپیدتست با یک پله سقوط رده ۱۵۳ است اما سرعت اینترنت موبایل از 31.33 مگابیت گزارش قبلی، به 31.67 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته، اما رتبه ایران 3 پله کاهش داشته است و حالا در رتبه 75ام جهان قرار دارد.

در گزارش اسپیدتست برای ماه سپتامبر 2023، میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در دنیا نسبت به گزارش آگوست اسپیدتست افزایش یافته است. میانگین سرعت اینترنت موبایل جهان از 43.19 مگابیت بر ثانیه، به 47.82 مگابیت بر ثانیه رسیده و میانگین سرعت اینترنت ثابت هم از 82.76 مگابیت بر ثانیه، به 85.31 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است. در سطح جهان، هنگ‌کنگ جای سنگاپور را گرفته است و حالا سریع‌ترین اینترنت ثابت جهان را در اختیار شهروندانش قرار می‌دهد. میانگین سرعت اینترنت ثابت در هنگ‌کنگ برابر 265.17 مگابیت بر ثانیه است.

در رده دوم سنگاپور با میانه سرعت ۲۵۹.۱۱ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن در رده‌بندی نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده است. نکته جالب در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت آن است که جایگاه ۸ کشور دیگر در رده‌های نخست این رده‌بندی نسبت به ماه قبل هیچ تغییری نکرده است. در رده سوم و چهارم به ترتیب شیلی (۲۴۶.۳۹ مگابیت برثانیه) و امارات متحده عربی (۲۳۱.۹۸ مگابیت برثانیه) قرار دارند. در رده پنجم، ششم و هفتم به ترتیب تایلند (۲۱۹.۱۰ مگابیت برثانیه)، امریکا (۲۱۳.۷۵ مگابیت برثانیه) و چین (۲۱۲.۹۲ مگابیت برثانیه) قرار دارند. پس از آن در رده‌های هشتم، نهم و دهم به ترتیب دانمارک (۲۰۴.۴۹ مگابیت برثانیه)، اسپانیا (۱۸۸.۴۹ مگابیت برثانیه) و ایسلند (۱۸۷.۵۷ مگابیت برثانیه) قرار دارند.

   آماری از سرعت اینترنت موبایل در جهان

در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل رده نخست و دوم مانند ماه سپتامبر به ترتیب به امارات متحده عربی (۲۱۱.۵۸ مگابیت برثانیه) و قطر (۱۸۷.۵۵ مگابیت برثانیه) تعلق دارد. در رده‌های سوم و چهارم به ترتیب چین با میانه سرعت اینترنت موبایل ۱۶۷.۹۸ و کویت با میانه سرعت ۱۶۱.۶۶ مگابیت برثانیه قرار دارند. جایگاه چین در این رده‌بندی ۲ پله رشد و کویت یک پله سقوط کرده است. در رده پنجم، ششم و هفتم به ترتیب ماکائو (۱۵۱.۹۴ مگابیت برثانیه)، نروژ (۱۴۳.۴۴ مگابیت برثانیه) و ایسلند (۱۳۱.۶۲ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه ماکائو در این فهرست نسبت به ماه آگوست سه پله رشد، نروژ دو پله سقوط و ایسلند ۲ پله رشد کرده است. در رده هشتم نیز بلغارستان با میانه سرعت اینترنت موبایل ۱۲۸.۸۳ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن در رده‌بندی نسبت به ماه گذشته ۷ پله رشد کرده است. از سوی دیگر دانمارک (۱۲۷.۵۰ مگابیت برثانیه) و کره جنوبی (۱۲۱.۰۷ مگابیت برثانیه) به ترتیب در رده‌های نهم و دهم کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان قرار دارند. البته باید اشاره کرده جایگاه هریک از این کشورها در رده‌بندی ۳ پله سقوط کرده است.

   سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

طبق این گزارش میانه سرعت اینترنت موبایل از 31.33 مگابیت گزارش قبلی به ۳۱.۶۷ مگابیت برثانیه رسیده و جایگاه آن در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل رتبه ۷۵ است که نسبت به ماه قبل ۳ پله سقوط کرده است. برخلاف اینترنت موبایل، سرعت اینترنت ثابت در ایران کاهش یافته است. سرعت ثابت اینترنت کشورمان از 11.92 مگابیت بر ثانیه گزارش قبلی، به 11.66 مگابیت بر ثانیه رسیده که همین موضوع باعث کاهش یک پله‌ای رتبه کشورمان شده است. حالا ایران در رتبه 153ام فهرست سریع‌ترین اینترنت ثابت جهان قرار دارد. این در حالی است که در ماه گذشته میلادی (آگوست) میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۱.۳۳ و اینترنت ثابت ۱۱.۹۲ مگابیت برثانیه بوده است. جایگاه ایران در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین اینترنت موبایل و ثابت به ترتیب ۷۲ و ۱۵۲ بوده است. به عبارت دیگر، با وجود افزایش میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جهان، این شاخص‌ها در ایران همچنان روندی نزولی داشته است. 

 اگر اپراتورها سرمایه‌گذاری نکنند کیفیت شبکه پایین می‌آید

در این میان روز گذشته، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد این وزارتخانه برنامه‌ای برای افزایش تعرفه اینترنت ندارد اما اگر اپراتور نتواند سرمایه‌گذاری کند کیفیت شبکه پایین می‌آید و باید فکری برای این مساله کرد. زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «برنامه‌ای برای گران شدن بسته‌های اینترنتی نداریم. این حوزه دست بخش خصوصی است و اگر نتواند سرمایه‌گذاری کند کیفیت شبکه پایین می‌آید. باید فکری برای این مساله کرد.» این در حالی است که به تازگی در جلسه‌ای که با حضور اپراتورهای اینترنت و جمعی از مدیران وزارت ارتباطات برگزار شد، این افراد بر لزوم افزایش تعرفه اینترنت تاکید کردند. آنطور که اپراتورها بیان می‌کنند با ثابت ماندن تعرفه اینترنت، توان سرمایه‌گذاری آنها در حال کاهش است و باید قیمت‌ها اصلاح شود. 

   کاهش تاخیر در شبکه

زارع‌پور همچنین گفت: «کمیته‌ای برای بررسی وضعیت اینترنت در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد. دلایلی در مورد وضعیت اینترنت استخراج شد که برخی از آنها تاریخی است. بارها گفته‌ام در برخی از زیرساخت‌های شبکه سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفته است. راهکارهای کوتاه‌مدتی هم پیشنهاد شد که اعمال کردیم. دو ماهی است که تاخیر در شبکه (rtt) حدودا ۳۰ درصد کاهش یافته است.» اوایل تیر ماه بود که ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور دستور داده بود وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی کندی اینترنت را پیگیری کنند. یک ماه پس از آن، گزارشی در این خصوص در شورای عالی فضای مجازی ارایه شد و رییسی به عنوان رییس این شورا دستور داد کارگروه بررسی وضعیت اینترنت تا جلسه بعدی شورا به فعالیتش ادامه دهد. زارع‌پور همچنین گفت: سرعت ارتباطات ثابت‌مان ۱۱.۸ مگابیت بر ثانیه است و میانگین دنیا ۸۰ -۹۰ است. میانه بالاترین کشور ۲۴۰ است. پروژه بزرگ فیبر نوری شروع شده است و ان‌شاءالله سرعت‌ها را تا هزار مگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد. همین هفته پیش در شهر کازرون که صد درصد تحت پوشش قرار گرفته است مردم تا ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه سرعت دریافت کردند یعنی ۸۰ برابر سرعت فعلی. این کارها باید در گذشته انجام می‌شد.

   از اینترنت ماهواره‌ای استقبال می‌کنیم

وزیر ارتباطات بار دیگر در مورد استقبال دولت از فعالیت ارایه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای به شرط رعایت قوانین کشور توضیح داد: قبلا هم اعلام کردم به هر فراهم‌کننده اینترنت ماهواره‌ای که قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند خوشامد می‌گوییم. ما قواعد سرزمینی‌مان را سال ۱۴۰۰ تصویب کردیم و به اپراتورهای اینترنت ماهواره‌ای اعلام کردیم. در کمیسیون تنظیم مقررات جهانی نیز مصوب شد ارایه‌دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌‌ای مخصوصا اسپیس ایکس باید ضوابط جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند.

 

ارسال نظر