بازار بی‌رمق

۱۴۰۲/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۶۶۶
بازار بی‌رمق

امروز که داشتم به بازار نگاه می‌کردم ارزش معاملات بانک صادرات تا ساعت 11 تنها پنج میلیارد تومان بود و با نگاهی بر بازار متوجه خواهیم شد که نود درصد بازار وضعیت بهتر از بانک صادرات ندارند و این موضوع را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد.

امروز که داشتم به بازار نگاه می‌کردم ارزش معاملات بانک صادرات تا ساعت 11 تنها پنج میلیارد تومان بود و با نگاهی بر بازار متوجه خواهیم شد که نود درصد بازار وضعیت بهتر از بانک صادرات ندارند و این موضوع را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد.

یکی از علت‌های اصلی کاهش حجم معاملات عدم اطمینان و چشم‌انداز منفی نسبت به آینده است. یک فرد سرمایه‌گذار فقط در قیمت‌های مشخصی حاضر است سهام مورد نظر خود را بخرد و در صورتی که چشم‌انداز منفی وجود داشته باشد سمت تقاضا به‌شدت افت می‌کند.

از سوی دیگر فرد فروشنده هم تمایلی به فروش سهام خود در قیمت‌های فعلی ندارد پس در نتیجه رکود بر بازار حکمفرما خواهد شد. در دو روز گذشته فروش بازارگردان‌ها ممنوع شده است و به نوعی سازمان سعی در تقویت تقاضا برای از دست نرفتن حمایت دو میلیونی شاخص را دارد اما بازار به جای تضعیف عوامل منفی تاثیرگذار به دنبال یک خبر فاند مثبت قوی می‌گردد. از سوی دیگر دامنه جنگ اسراییل علیه فلسطین یک عدم اطمینان را نیز به وجود آورده است.

شاید بسیاری از افراد این تصور را داشته باشند که عوامل درونی بازار باعث به وجود آمدن این رکود شده است اما اگر دقیق به این موضوع بنگریم متوجه خواهیم شد که ایران  همواره تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی بوده است پس در نتیجه زمانی که عامل برونی داریم نباید تمرکز خود را بر روی عوامل درونی معطوف کنیم. از سوی دیگر ما در بورس آینده را می‌خریم.

اگر نگاهی به قیمت‌ها داشته باشیم متوجه خواهیم شد سطوح قیمتی بسیار پایین است پس در نتیجه سرمایه‌گذاری برای آینده ریسک خاصی نخواهد داشت، همچنین قیمت‌های جهانی از قبیل نفت نیز وضعیت صعودی دارند و اگرچه فلزات در یک وضعیت سکون هستند اما نفتی‌های بورس می‌توانند از این وضعیت استفاده کنند و در سوی مقابل خبرهایی ناشی از افزایش سرمایه و همین‌طور پالس‌های مثبت خودرویی به چشم می‌خورد که با توجه به اینکه این گروه همواره در رصد دید مردم بوده‌اند و رفتارهای گله‌ای که در چند ماه گذشته شاهد بودیم بی‌ارتباط با این گروه نبوده می‌توان وضعیت مثبت‌تری را برای بازار متصور بود.

در حال حاضر تا زمانی که التهابات جنگ منطقه‌ای فروکش نکند نمی‌توان چشم‌انداز امیدوارکننده نسبت به بورس داشت. در حال حاضر وضعیت بورس و دلار و صندوق‌های طلا به گونه‌ای شده است که می‌توانند یک رفتار مخالف هم داشته باشند و با شتاب گرفتن یکی شاهد رفتار متضاد در دیگری باشیم که این از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. اگر چه دولت در حال حاضر سیاست انقباضی در پیش گرفته است اما در صورتی که انتظارات تورمی شکل بگیرد سیاست فعلی دولت با شکست مواجه می‌گردد، پس در نتیجه اگر التهابات فروکش کند وضعیت معاملات بهتر خواهد شد اما تا زمان افت جریانات نمی‌توان انتظار خاصی از بورسی داشت.

 

ارسال نظر