خوش‌بینی اوپک از دورنمای نفت

۱۴۰۲/۰۷/۲۲ - ۰۰:۳۱:۳۷
کد خبر: ۲۱۷۳۳۵
خوش‌بینی اوپک از دورنمای نفت

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، این پیش بینی که تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، رشد نسبتا قوی خواهد داشت را بدون تغییر حفظ کرد.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، این پیش بینی که تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، رشد نسبتا قوی خواهد داشت را بدون تغییر حفظ کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴، در مقایسه با ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، رشد خواهد کرد. هر دو پیش بینی نسبت به گزارش ماه پیش اوپک، تغییری نداشتند. در گزارش اوپک آمده است: رشد اقتصادی جهانی قوی در سال ۲۰۲۴ در بحبوحه ادامه بهبود در چین، باعث تقویت بیشتر مصرف نفت می‌شود. اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس، عرضه نفت را با هدف تقویت قیمتها، محدود کرده‌اند و این محدودیت، تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

در گزارش اوپک همچنین قید شده است که تقاضا تا پایان سال ۲۰۲۳ و در سال میلادی آینده ممکن است در بعضی از نقاط جهان، کاهش پیدا کند و در نتیجه، اوپک پیش بینی‌های خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ را کاهش داده است. اوپک با اشاره به سازمان کشورهای توسعه و همکاری اقتصادی، اعلام کرد: با نگاهی به پیش رو و با وجود رشد فصلی غیرمعمول تقاضا برای نفت برای گرمایش، تداوم ابهامات و تحولات اقتصادی در اروپا و سایر مناطق، احتمالا روی تقاضا برای نفت در ادامه سال میلادی جاری و در سال ۲۰۲۴ تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت اوپک در سپتامبر، با وجود تعهدات اعضای این گروه برای حفظ محدودیت عرضه اوپک پلاس، به دلیل افزایش تولید عربستان سعودی، نیجریه و کویت، بالاتر رفت.

   ایران ۹ میلیون دلار کاتالیست به روسیه  صادر کرد

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های روسیه گفت: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای تأمین صنایع نفت و گاز روسیه، در نیمه نخست ۱۴۰۲، حدود ۹ میلیون دلار انواع کاتالیست به این کشور صادر کرد.  به گزارش ایسنا، احمد اسدزاده در حاشیه مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه اعلام کرد: ارزش صادرات کاتالیست‌ها به روسیه پارسال ۸ میلیون دلار بود که تبادلات امسال گویای روند رو به رشد صادرات این محصولات ایرانی به روسیه است.  وی با اشاره به مذاکرات جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و برخی مدیران ارشد صنایع نفت و گاز روسیه گفت: طرف‌ها در این مذاکرات درباره مشارکت روسیه در مطالعات توسعه سه میدان نفتی ایران تبادل‌نظر کردند. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: وزیر نفت در سفر به مسکو مذاکرات جدی با موضوع تبدیل ایران به قطب گازی انجام داد، این مذاکرات در حالی انجام شد که تبادل هیات‌های کارشناسی دو کشور با هدف تحقق ایده ایجاد قطب گازی ادامه دارد.

اسدزاده یادآور شد: در سفر وزیر نفت به مسکو، درخواست‌هایی از شرکت‌های روس برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران دریافت کردیم که در حال پیگیری هستند. وی با اشاره به ملاقات وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر روسیه به عنوان روسای طرف‌های ایرانی و روس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در مسکو، اظهار کرد: در این دیدار، طرف‌ها درباره محورهای نشست آینده این کمیسیون که قرار است ماه آینده میلادی (آبان – آذر ۱۴۰۲) در تهران برگزار شود، تبادل‌نظر کردند. بر اساس این گزارش، اوجی که روز چهارشنبه (19 مهرماه) در رأس هیاتی و بنا به دعوت رسمی معاون نخست‌وزیر روسیه به مسکو سفر کرده بود، در نخستین روز سفر خود در آیین گشایش مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» که با حضور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور برگزار شد، ‌شرکت کرد.

وزیر نفت که ریاست طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه را به‌عهده دارد، در حاشیه این رویداد بین‌المللی با معاون نخست وزیر و رییس طرف روسی این کمیسیون درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد. دیدار با الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم و بازدید از بعضی از موسسه‌های فعال در صنایع نفت و گاز روسیه از دیگر برنامه‌های وزیر نفت در نخستین روز سفر به مسکو بود.

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو و دیگر اعضای هیات ایرانی، وزیر نفت را در این سفر همراهی می‌کردند، مذاکره با فراس قدور، وزیر نفت سوریه و حضور در نشست تخصصی مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه»، پایان بخش سفر دو روزه اوجی به مسکو بود.

 

ارسال نظر