تخم مرغ چه فوایدی دارد؟

۱۴۰۲/۰۷/۱۹ - ۱۷:۳۱:۴۹
کد خبر: ۲۱۷۱۸۶
تخم مرغ چه فوایدی دارد؟

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ۱۳ ویتامین و مواد معدنی ضروری برای بدن در تخم مرغ وجود دارد که شامل اسید‌های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های ضروری است.

زهرا اباصلتی، با اشاره به اینکه 60 درصد از پروتئین باکیفیت بالا در تخم مرغ را می‌توان در سفیده تخم مرغ یافت، در حالی که زرده تخم‌مرغ حاوی بقیه آن به همراه چربی‌های سالم حیاتی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است که همگی کمک ارزشمندی به نیاز‌های غذایی روزانه بدن  می‌کنند، خاطر نشان کرد: تخم مرغ مملو از طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است به طوری که یک وعده غذایی حاوی دو عدد تخم مرغ 82 درصد از نیاز روزانه به ویتامین D، 50 درصد از نیاز روزانه به فولات، 25  درصد از نیاز روزانه به ریبوفلاوین (ویتامین B۲) و 40  درصد از نیاز روزانه به سلنیوم را تأمین می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، وی با بیان اینکه تخم‌مرغ همچنین حاوی مقادیر مفیدی از ویتامین‌های A، E، B۵، B۱۲ و همچنین آهن، ید و فسفر است که همه مواد مغذی حیاتی برای داشتن  رژیم غذایی سالم و متعادل  است، تصریح کرد:  تخم‌مرغ به عنوان منبع ارزشمندی از پروتئین با کیفیت در نظر گرفته می‌شود و  پروتئین‌ها،  زیر بنایی برای تقویت، ترمیم ماهیچه‌ها و بافت‌ها، ضروری هستند و به طور کلی یک تخم‌مرغ حاوی حدود ۶٫۳ گرم پروتئین است.

دکتر اباصلتی گفت: تخم‌مرغ حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری است که  برای بهبود رشد و نگهداری مؤثر عضلات  مفید است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی بسیار مهم است و مطالعات نشان می‌دهد که اکثر انسان‌ها، کمتر از میزان ضروری بدن‌شان پروتئین دریافت می‌کنند و این در حالی است که با مصرف یک تخم‌مرغ بزرگ می‌توانند حدود ۶ گرم پروتئین به دست آورند، اظهار کرد : مصرف پروتئین کافی می‌تواند به کاهش وزن، افزایش توده عضلانی، کاهش فشار خون و بهبود سلامت استخوان کمک کند .

کاهش سطح کلسترول خون با مصرف تخم مرغ

وی بیان کرد: یکی از خواص اصلی تخم مرغ این است که به افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا همان کلسترول خوب کمک می‌کند و این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد تخم مرغ تأثیر کمی بر خطر بیماری قلبی دارد.

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه زرده تخم مرغ یکی از معدود غذا‌هایی است که به طور طبیعی حاوی ویتامین D است و با توجه به این‌که نزدیک به یک‌چهارم بزرگسالان از کمبود خفیف یا متوسط ویتامین D رنج می‌برند، تخم‌مرغ می‌تواند کمک بزرگی به تأمین ویتامین دی  کند، اظهار کرد: تخم مرغ یکی از بهترین منابع غذایی کولین‌دار است که در تولید مولکول های سیگنالینگ در مغز نقش مهمی ایفا می کند.

وی بیان کرد:  تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که برای چشم مفید است که از آن جمله می توان به ویتامین A و E اشاره کرد.

دکتر اباصلتی گفت: همه افراد به جز افراد چاق، دیابتی، بیماران قلبی عروقی و افراد با کلسترول خون بالا می توانند روزانه یک تخم مرغ مصرف کنند.

ارسال نظر