افتتاح 4 ایستگاه متروی تهران باحضور رییسی

۱۴۰۲/۰۷/۱۹ - ۰۱:۴۳:۰۸
کد خبر: ۲۱۷۱۴۴

مراسم افتتاح ۴ ایستگاه مترو در خطوط ۶ و ۷ و آغاز عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ با حضور رییس‌جمهور انجام شد. سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور صبح دیروز با حضور در ایستگاه شهید آرمان علی‌وردی در منطقه کوهسار، ضمن افتتاح رسمی این ایستگاه در خط 6 مترو تهران، با قطار به ایستگاه شهران رفت تا این ایستگاه نیز به شکل رسمی افتتاح شود.

مراسم افتتاح ۴ ایستگاه مترو در خطوط ۶ و ۷ و آغاز عملیات حفاری مکانیزه تونل خط ۱۰ با حضور رییس‌جمهور انجام شد. سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور صبح دیروز با حضور در ایستگاه شهید آرمان علی‌وردی در منطقه کوهسار، ضمن افتتاح رسمی این ایستگاه در خط 6 مترو تهران، با قطار به ایستگاه شهران رفت تا این ایستگاه نیز به شکل رسمی افتتاح شود.

مراسم افتتاح ایستگاه شهید علی‌وردی با حضور خانواده وی برگزار شد و رییس‌جمهور پیشنهاد کرد تابلویی از زندگی‌نامه این شهید والامقام در ورودی ایستگاه نصب شود. همزمان با این مراسم ایستگاه‌های شهر زیبا در خط 6 و میدان کتاب در خط 7 متروی تهران نیز به بهره‌برداری رسیدند.

در این مراسم همچنین عملیات حفاری مکانیزه تونل خط 10 متروی تهران از کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس نیز آغاز می‌شود که این خط به سمت شرق پایتخت ادامه می‌یابد. طول این خط 45 کیلومتر و دارای 33 ایستگاه است که جابه‌جایی مسافران در مناطق 1، 2، 3، 4، 5 و 22 را پوشش خواهد داد.

   مختصات ایستگاه‌های جدید مترو در پایتخت 

افتتاح 4 ایستگاه اشاره‌شده در خطوط 6 و 7 مترو، در مجموع حدود 9 کیلومتر به شبکه تونلی مترو اضافه می‌کند. براساس اعلام شهرداری تهران، هزینه ساخت این 4 ایستگاه و 9 کیلومتر تونل حدود 6 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

عملیات ساخت این 4 ایستگاه از سال 94 آغاز شد و با میانگین حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی به دوره مدیریت شهری فعلی رسید. پیشرفت این 4 ایستگاه در طول دو سال اخیر به حدود 90 درصد رسید و بزودی با ساخت ورودی دوم تکمیل خواهد شد. با افتتاح ایستگاه میدان کتاب (یادبود شهید سعید قهاری سعید) عملاً فقط ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهی‌الیه جنوب شرقی این خط باقی می‌ماند که آن هم به‌زودی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ایستگاه میدان کتاب، بیست و یکمین ایستگاهی است که در خط 7 آماده خدمت‌رسانی به شهروندان شده است و افتتاح آن به‌معنای اضافه شدن حدود 2 کیلومتر مسیر تونلی به طول شبکه خطوط متروی پایتخت است. ایستگاهی که به بهره‌برداری رسید، در منطقه سعادت‌آباد و میدان کتاب واقع شده است که به‌خاطر اماکن اداری ـ تجاری پیرامونی آن، قطعاً مسافران قابل‌توجهی را به خود جذب خواهد کرد. ورودی دوم ایستگاه میدان کتاب، قرار است در محوطه‌ای که پایانه‌های تاکسی و اتوبوس هم در آنجا تعبیه شده است، ساخته شود.

خط 6 مترو به‌طول 42 کیلومتر، از شهرک کن در شمال غربی تهران آغاز و با گذر از خیابان‌ها و بزرگراه‌های مهم پایتخت، به منطقه دولت‌آباد در جنوب شرقی تهران منتهی می‌شود، همچنین مسیر توسعه جنوبی خط 6 از دولت‌آباد آغاز می‌شود و نهایتاً در ایستگاه شهر‌ ری (تقاطع با خط 1 مترو) پایان می‌یابد، در واقع این خط از 9 منطقه شهر عبور می‌کند.

تا قبل از افتتاح ایستگاه‌های سه‌گانه، 27 کیلومتر از مسیر خط 6 به‌همراه 17 ایستگاه بهره‌برداری شده بود که از این تعداد در 5 ایستگاه امکان تبادل مسافر با سایر خطوط مترو میسر شده است؛ این ایستگاه‌ها عبارتند از: ایستگاه میدان شهدای هفتم‌تیر (خط 1)، ایستگاه میدان امام حسین(ع) (خط 2)، ایستگاه میدان حضرت ولی‌عصر(عج) (خط 3)، ایستگاه میدان شهداء (خط 4) و ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس (خط 7) .

   افزایش 20درصدی سفرهای روزانه با خط 6

افتتاح 3 ایستگاه جدید در قطعه شمالی خط 6 نه‌تنها تعداد ایستگاه‌های فعال شبکه مترو در منطقه 5 را از 8 ایستگاه فعلی به 11 ایستگاه ارتقای می‌دهد بلکه سبب افزایش حداقل 20 درصد سفرهای روزانه این خط خواهد شد. ایستگاه‌های مذکور به‌واسطه احداث و ایجاد رمپ عبور ویلچر، آسانسور و خطوط بساوایی برای افراد کم‌توان جسمی و حرکتی و همچنین نابینایان و کم‌بینایان به‌صورت ویژه مناسب‌سازی شده است.

ایستگاه شهرزیبا در مجاورت بزرگراه شهید باکری و در میدان کودک شهر زیبا واقع شده است. 

ایستگاه کوهسار نیز در انتهای بلوار کوهسار (به‌سمت سولقان) واقع شده است. 

   پرونده خطوط 6 و 7 مترو تا 5 ماه آینده  بسته می‌شود

در همین حال، سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از بسته شدن پرونده خطوط 6 و 7 مترو تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: فقط 3 ایستگاه در این 2 خط باقی مانده که در حال تکمیل آنها هستیم.

محسن هرمزی سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، به افتتاح 4 ایستگاه خط مترو اشاره کرد و گفت: امروز با حضور رییس‌جمهور 4 ایستگاه مترو در خط 6 و 7 افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

وی با بیان اینکه در منطقه‌ای که فاقد مترو بود، مترو احداث کردیم، گفت: غرب تهران از ترافیک قفل بود و ما در آن محدوده ایستگاه مترو ایجاد کرده‌ایم. هرمزی با بیان اینکه 6 کیلومتر خطوط ریلی و 3 ایستگاه در خط 6 راه‌اندازی شد گفت: دو ایستگاه آیت‌الله کاشانی و شهدای کن هم در همین مسیر تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به خط 7 مترو هم اشاره کرد و گفت: فقط ایستگاه ورزشگاه تختی در این خط باقی مانده که تا پایان سال جاری افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

 هرمزی تأکید کرد: پرونده خط 6 و خط 7 مترو طی 5 ماه آینده بسته می‌شود.

وی به آغاز حفاری خط 10 مترو و کلنگ‌زنی 6 ایستگاه در این خط در روز جاری اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سه سال آینده فاز اول خط 10 مترو حدفاصل میدان کتاب تا دریاچه چیتگر افتتاح و آماده بهره‌برداری شود.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص تأمین بودجه خط 10 مترو گفت: بودجه فراهم شده و 3 هزار و 300 میلیارد پیش‌پرداخت را به‌طور کامل داده‌ایم.

 

ارسال نظر