بلاتکلیفی کشاورزان در اعلام قیمت گندم و پرداخت مطالبات ادامه دارد/ تکلیف کشت سال آینده چه می‌شود؟

۱۴۰۲/۰۷/۱۸ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۰۲۶
بلاتکلیفی کشاورزان در اعلام قیمت گندم و پرداخت مطالبات ادامه دارد/ تکلیف کشت سال آینده چه می‌شود؟

مهر از نیمه گذشته و قیمت گندم در سال زراعی جدید اعلام نشده است. البته این موضوع فقط مخصوص این کالای استراتژیک نیست و نرخ دیگر محصولات کشاورزی مشمول قیمت‌گذاری نیز هنوز اعلام نشده است. در این میان، گندمکاران یک مشکل دیگر هم دارند؛ عدم پرداخت کامل مطالبات برای سال گذشته زراعی.

از آغاز سال زراعی جدید حدود ۱۷ روز گذشته است و هنوز تکلیف گروهی از کشاورزان مشخص نیست. آنهایی که ۳۲ محصول کشاورزی مشمول قیمت‌گذاری را کشت می‌کنند و حالا منتظر اعلام قیمت گندم و دیگر نرخ‌های خرید تضمینی هستند. در این شرایط برنامه‌ریزی برای کشت امسال با چالش‌هایی مواجه شده است.

تاخیر در اعلام قیمت گندم و پرداخت مطالبات

به گزارش تجارت‌نیوز، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، اواخر شهریور امسال با بیش از 50 روز تاخیر، نرخ خرید تضمینی این محصولات را تصویب کرد. دولت پس از آن یک هفته فرصت داشت که قیمت‌های مصوب را تایید و رسانه‌ای کند اما با وجود اتمام این مهلت، هنوز خبری از اعلام آنها نیست. در این میان دولت هنوز مطالبات گندمکاران از خرید تضمینی گندم در سال زراعی پیشین را با وجود وعده‌های مکرر پرداخت نکرده است.

در چنین شرایطی، برخی کشاورزان می‌گویند که نتوانسه‌اند برای سال زراعی جدید که بیش از دو هفته نیز از آغاز آن گذشته است، برنامه‌ریزی کنند. کشاورزان در برخی استان‌ها هنوز فرصت دارند اما زمان برای آنها در حال از دست رفتن است.

ضمن اینکه گندمکاران هنوز همه مطالبات خود را برای فروش محصول سال گذشته نیز دریافت نکرده‌اند و می‌گویند برای تولید سال گذشته خود به افراد مختلف بدهی دارند. این در حالی است که بر اساس قانون، دولت باید تا 24 ساعت پس از تحویل محصولات به سیلوها پول کشاورزان را بپردازد و در صورت تاخیر نیز ملزم به پرداخت خسارت به آنهاست؛ اکنون حدود پنج تا شش ماه از زمانی که برخی کشاورزان محصول خود را به دولت تحویل داده‌اند، گذشته است.

به گفته عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، دولت تا کنون [در چند مرحله و در مجموع] 10 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پرداخت کرده که معادل 78 درصد از مطالبات گندمکاران است. به گفته او، طلب باقی‌مانده آنها به حدود ۳۵ همت می‌رسد (باشگاه خبرنگاران جوان).

دولت پیش از این بارها برای تسویه بدهی خود به کشاورزان به آنها وعده داده است. پیش از این قرار بود مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت شود. با پایان تابستان، مقامات وعده 15 مهر را دادند و پس از مدتی هم گفتند آخر ماه. هر چند هاشمی ابراز امیدواری کرده است که این بار وعده‌ها عملی شود، اما برخی کشاورزان امید چندانی به این موضوع ندارند.

هیچ عذری برای تاخیر مطالبات گندمکاران پذیرفته نیست

اخیرا گزارش‌هایی در مورد تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران منتشر شد. برخی مخاطبان از این تاخیر گلایه زیادی دارند و می‌گویند عذری برای آن پذیرفته نیست. دولت اشتباه در محاسبه اعتبارات لازم برای خرید تضمینی گندم را دلیل طولانی شدن روند تسویه حساب اعلام کرده است.

«برای تاخیر چند ماهه در پرداخت طلب کشاورزان هیچ عذری پذیرفته نیست. هم آنها که ایام کشت پارسال پیش بینی افزایش زیر کشت و افزایش تولید میکردند باید پیش بینی اعتبار لازم برای پرداخت پول گندم کشاورز را هم می کردند. وقتی با امر مهمی مثل تولید آنهم کالای مهمی مثل گندم و قشر زحمت کشی مثل کشاورز این گونه برخورد می شود؛ حتما به خیلی از مسئولین مرتب باید شک کرد. هشدار به همه مسئولین مرتبط از بالا تا پایین بیش از این ناراضی تراشی نکنید، قابل توجه نهادهای نظارتی ؛ کجا هستید؟!»

«کشاورز عرضه نداره اگه عرضه داشت با این همه بی عدالتی برخورد می کرد. یک وزیر نالایق اومده یه هر از گاهی میاد وعده های پوچ میده و به ریش کشاورز بدبخت میخنده.»

«شماها که دیدید دولت به ماجنوبی ها پول گندم نداد، شمایی که بعد از ما برداشت کردید ودیدید پول گندم واریزنشد چرا تحویل دادید؟»

«ما نیمه مرداد گندم تحویل دادیم هیچ پولی نریختن، پرس و جو کردیم سیلو گفتش فایلی که به بانک فرستاده بودیم ایراد داشته از دوباره فرستادیم یعنی ۲۲ مرداد از اول فایل رو برای بانک فرستادن .ولی نمی‌دونم چرا یه قرون هم پول نریختن.»

«من گندم تحویل دولت دادم مقدار آبی که دارم اجاره هست هرسال من برج 4 بهای اجاره پرداخت میکنم ولی امسال نه پولی بود که اجاره کنم ونه مالک میده به من نمی‌دانم چکار کنم به کی رو بزنم من. خجالت زده بچه هایم شدم و خدا از شما نگذره با بد حسابی.»

امیدی به کشت سال آینده نداریم!

در این میان، تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران، در کنار عدم اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، کار برنامه‌ریزی برای کشت امسال را سخت کرده و امیدواری کشاورزان را نیز کاهش داده است.

«ما کشاورزان زحمتکش دیگر امیدی برای کشت سال آینده نداریم چرا چون این دروغ و وعدهای پوچ را دیگر نمی توانیم تحمل کنیم دولتی که نمی تواند پول یه کشاورز و بدهد باید فاتحه شو خواند. دیگر با چه امیدی باید کشاورزی کرد؟ با چکهای برگشت خورده با وامهای عقب افتاده چکار باید بکنیم.»

«چرا میگین ۴تا ۵ماه؟ بنده فروردین گندم درو کردم الان ۶ماهه پول گندم ما جنوبیا رو ندادن الانم کشت شروع شده هیچکی گندم نمیکاره. زمینا رو شخم زدن برای کشت پیاز و هندونه، امسال کسی گندم نمیکاره تا دولت بی کفایت بفهمه بدقولی کردن به ضررش تموم میشه، وقتی سال جدید گندم کیلویی ۳۵ هزار تومان وارد کرد قدر کشاورز خودشو میدونه، این گندم که از ما تحویل کردین نونش حرامه چون قیمتش مشخص نشده از ما خریدین.»

«کشاورزان امسال به هیچ وجه گندم نگارند و بجای آن انواع کشت ها بخصوص لوبیا نخود و کلزا کاشت کنند به هیچ وجه گندم نگارید.»

«آقای وزیر محترم چند وقت پیش اعلام کردین مخلص کشاورز هستین آخه چرا دروغ اول مهر که شد 200 لیتر سوخت تراکتور کم شد الان هم رفتیم قرداد کشت بستیم دارن مجبور میکنن کود بی کیفیت بگیریم چون اجبار کردن اگه یکی از کودها را نگیریم کلا هیچ کدام نمیدن اخه وقتی هزینه را نداریم فقط برای گرفتن یکی از کودها پول داریم آقای وزیر بگین چکار کنیم اینجا علی آباد کتول استان گلستان لطفاً پیگیری کنین ما مخلص نمی‌خواهیم عمل میخواهیم آقایون تجارت نیوز شما هم لطفاً پیگیری کنین.»

 

ارسال نظر