بازار بورس به دور از تنش

۱۴۰۲/۰۷/۰۶ - ۰۰:۳۹:۳۷
کد خبر: ۲۱۶۱۶۴
بازار بورس به دور از تنش

وقتی از عدم توافق مقامات دولتی با هم صحبت می‌کنیم که نتایج منفی آن در بازارهای موازی نمایان می‌شود، اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و وزیر راه و شهرسازی در خصوص عرضه سیمان در بورس دقیقا از این نوع اظهارات است. وزیر اقتصاد در شرایطی از عرضه این کالاها در بورس حمایت می‌کند که وزیر راه و شهرسازی معتقد است یک چنین عرضه‌ای اساسا ضرورتی ندارد.

انگار نه انگار که این دوستان در هیات دولت حضور داشته و می‌توانند این تناقضات را بر طرف کرده و رویکرد واحدی را دنبال کنند. اما با عبور از این اظهارات متناقض شاخص کل در سایه‌ آرامش سیاسی و عدم ارسال اخبار متناقض اقتصادی در حال رشد است. نرخ ارز مدت‌هاست ثابت است و انظتارات تورمی روند رو به رشدی ندارد. الگوی رشد بازار کمی متفاوت‌تر از دوره قبل شده است و گام‌های صعودی بازار با احتیاط دنبال می‌شود و علت اصلی این موضوع هم حافظه تاریخی بازار از ریزش‌های سال قبل است.

همواره بر این نکته تاکید دارم که بازارها مانند یک اکوسیستم زنده تحولات را زیرنظر دارد و نزول و صعود شاخص‌ها را ردیابی می‌کند. رشد تورم را احساس می‌کند. بازار تحلیل می‌کند، نوسانات دلاری را زیر نظر دارد و بورس را به عنوان سپر تورمی انتخاب کرده است اما سعی می‌کند هیجانی رفتار نکند. معتقدم شاید در یکی از بهترین دوره‌های معاملاتی بورس قرار داشته باشیم، فرصت برای تحلیل و انتخاب سهم وجود دارد، زمان برای خرید سهم وجود دارد و در طرف دیگر هم همین است، به راحتی می‌شود از سهمی خارج شد و وارد سهمی دیگر شد. دیگر بازار تک سلیقه نیست و همه‌ بازار به سمت یک سهم یا صنعت هجوم نمی‌برند. عده‌ای اعتقاد به چرخشی بودن بازار دارند و معتقدند گروه‌ها به نوبت رشد می‌کنند.

برای معامله‌گران کوتاه‌مدتی شاید این طور باشد اما یک پورتفوی متعادل در نهایت رشد را تجربه خواهد کرد. بازار از گروه‌های بزرگ و بنیادی شروع کرده و گروه صلی سهام شامل فلزی، پتروشیمی‌ها و... رشد خوبی کرده‌اند و همچنان مورد توجه هستند.

اگر استرس و التهاب جدیدی جدیدی وارد بازار نشود، طبیعی است که بعد از چند درصد رشد این نمادها عرضه شوند و گروه‌های جا مانده مانند پالایش و بانک و خودرو (گروه خودرو درگیر سقف روند نزولی است و نیاز به یک کندل بزرگ سبز برای رهایی از روند منفی دارد که دیر یه زود این اتفاق خواهد افتاد) شروع به حرکت کنند. دقت کنید که ارزش معاملات در حال رشد است و ورود پول به بازار را شاهد هستیم بنابراین می‌بینید که سایر گروه‌ها هم کم‌کم به روند مثبت بازار می‌پیوندند. تعدادی از گروه‌ها و نمادها از سقف قبلی خود گذشته‌اند و این پیغام خوبی برای کلیت بازار است زیرا تفکر ریزشی بازار در حال محو شدن است. 

از نظر من تفکر چرخشی را فعلا کنار بگذارید و حد ضررهای‌تان را بالاتر بیاورید و با سهام برنده بمانید تا تارگت‌های سهام فلزی و پتروشیمی و معدنی و پالایشی و... زده شود. مقاومت‌ها را مرتب چک کنید و واکنش‌ها را بسنجید. از طرف دیگر گروه بانک و خودرو وتک سهم‌ها را در و اچ‌لیست نگه دارید تا جریان نقدینگی بازار وارد این سهم‌ها هم شود‌. در زمان حرکت این گروه‌های جدید می‌توانید در حجم و ارزش مناسب و در آعاز روند وارد این گروه‌ها هم بشوید.

این استراتژی برای معامله‌گران کوتاه‌مدت است و برای میان‌مدتی‌ها و بلندمدتی‌ها استراتژی نگهداری یک پورتفوی متعادل و بنیادی از سهام بزرگ و کوچک کماکان توجیه دارد. بسیار مهم است که دولت دست به اقداماتی نزند که این روند دچار تغییر شده و بازار به سمت نااطمینانی حرکت کند. اتخاذ مواضع واحد در این میان می‌تواند بازار را در وضعیت با ثبات فعلی نگه دارد و زمینه‌ساز رشد در افق‌های پیش رو کند. اگر بگذارند.

 

ارسال نظر