کارت‌های بازرگانی تعلیق شده، رفع تعلیق می‌شوند؟

۱۴۰۲/۰۷/۰۱ - ۰۰:۲۰:۳۱
کد خبر: ۲۱۵۸۳۳

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: مقرر شده که کارت‌های بازرگانی تعلیق شده به مدت 6 ماه با دریافت تضامین لازم، رفع تعلیق شوند و تاثیر این تصمیمات در روزهای آینده بر صادرات پسته و سایر محصولات کشاورزی نمایان خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: مقرر شده که کارت‌های بازرگانی تعلیق شده به مدت 6 ماه با دریافت تضامین لازم، رفع تعلیق شوند و تاثیر این تصمیمات در روزهای آینده بر صادرات پسته و سایر محصولات کشاورزی نمایان خواهد شد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: روز گذشته نشستی با حضور مسوولان اقتصادی کشور در کمیسیون اقتصادی برگزار و در این نشست تسهیلات سرمایه در گردش برای صادرات محصولات کشاورزی که 90 درصد این محصولات پسته است، مصوب شد.

محمدرضا پورابراهیمی، در نودمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، افزود: بر این اساس 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به صادرات محصولات کشاورزی اختصاص یافت که مقرر شده از شنبه هفته آینده این قراردادها فعال و اجرایی شود. وی همچنین در مورد تعلیق کارت‌های بازرگانی، اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی ما توسط افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها انجام می‌شود و به دلیل مسائل مربوط به تعهدات ارزی، بسیاری از صادرکنندگان خوشنام و معتبر و بزرگ استان نمی‌توانند صادرات انجام دهند.

پورابراهیمی، با اشاره به اینکه تصمیم گرفته شده، کارت‌های تعلیق شده به مدت 6 ماه با دریافت تضامین لازم، رفع تعلیق شوند، تصریح کرد: تاثیر این تصمیمات در روزهای آینده بر روی قیمت پسته و سایر محصولات کشاورزی صادراتی تاثیرگذار خواهد بود و این مساله به حفظ سرمایه مردم کمک خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، گفت: در رابطه با نحوه تعهدات ارزی برخی مسائل توسط بخش خصوصی مطرح شده که بررسی خواهد شد و در برخی موارد برای طرح در ستاد عالی پسته کشور که هفته آینده برگزار می‌شود، تکمیل خواهد شد. وی اظهار کرد: در آخرین تصمیمات کمیته ارزی دولت اینگونه مطرح شده که برای بازگشت ارز حاصل از محصولات کشاورزی، صادرکنندگان اقدام به واردات خودرو و واردات قطعات خودرو کنند.

پورابراهیمی، در خصوص تاکید بر انجام برخی آزمایش‌ها مانند افلاتوکسین و باقی مانده سموم مربوط به محصول پسته و سایر محصولات کشاورزی توسط سازمان استاندارد برای صادرات این محصولات، افزود: بهتر است خودتحریمی نکنیم و اگر کشور هدف صادراتی الزامی برای وجود این آزمایش‌ها مطرح نکرده، اجبار انجام این آزمایش‌ها در کشور حل شود تا محصولات صادر و ارز آوری ایجاد شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امسال تولید محصول پسته پس از چند سال آسیب دیدگی، مناسب بود و پیش بینی می‌شود که 220 هزار تن پسته در سطح کشور برداشت شود که با 30 هزار تن پسته باقی مانده در انبارها از سال قبل، باید بتوان بخش عمده‌ای از این محصول ارزآور را صادر کرد.وی ادامه داد: با توجه به رقبای قدرتمندی مانند امریکا و ترکیه در بازار پسته جهان، اگر شرایط را برای صادرات پسته تسهیل نکنیم با چالش روبرو خواهیم شد و زمینه ورود دو میلیارد و 500 میلیون دلار ارز به کشور را از دست خواهیم داد. پورابراهیمی، در خصوص پیش نویس گزارش کمیسیون تلفیق در رابطه با مسائل ارزی گفت: خوشبختانه دولت در کمیته ارزی تصمیمات خوبی اتخاذ کرده که قرار است با اجرای آنها، صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی، محصولات دانش بنیان و صنایع خلاق از برگشت ارز حاصل از صادرات معاف شوند.

وی در رابطه با مسائل بانکی نیز اظهار کرد: 90 درصد احکامی که در بخش بانکی برنامه هفتم توسعه مطرح شده، در متن اصلاح قانون بانک مرکزی وجود دارد که در چهار بند آن اختلافاتی مطرح شده که در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی خواهد شد و اگر مشکلی پیش نیاید حداکثر تا پایان مهرماه قانون جدید بانک مرکزی که اصلاح آن 6 سال طول کشیده، ارایه می‌شود. در ادامه سیدمهدی طبیب زاده، رییس اتاق کرمان با قدردانی از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس برای پیگیری و رفع مشکلات مربوط به صادرات استان کرمان، ابراز امیدواری کرد: تصمیمات خوبی که اتخاذ شده، تحول جدی در وضعیت پسته استان ایجاد کند.

 

ارسال نظر