علت ریزش بورس چیست؟

۱۴۰۲/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۵۷۹۹
علت ریزش بورس چیست؟

بورس تهران ماه‌هاست که ریزشی شده و شرایط خوب و قابل قبولی ندارد، پس از ریزش نیمه مرداد ماهی که سال 1399 رخ داد برخی کارشناسان عقیده داشتند که روند ریزش بازار تکرار شونده باشد و هر چند ماه و چند سال شاهد ریزش بازار باشیم و در نهایت این موضوع محقق شد و ریزش بازار تقریبا از نیمه اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

ریزشی که جرقه آن با یک نامه پنهانی در 17 اردیبهشت ماه زده شد و هنوز که هنوز است این جرقه به پایان نرسیده است و بسیاری این ریزش را از جنس سال 99 می‌دانند که سهامداران از دور باطل این ریزش تمام نشده و بازار به صورت واقعی به هیچ سیگنال یا خبر مثبتی واکنش نشان نمی‌دهد.

مساله این است که بازار درگیر یک روند عجیب شده که نسبت به تمامی اخبار واکنش منفی نشان می‌دهد اما از 17 اردیبهشت ماه تا به امروز شاهد واکنش مثبت بازار نبوده‌ایم و بازار سرمایه تنها چند هفته توانست در این مدت سبز باشد؛ اما پس از آن سرخپوش شد و به روند خود بازگشت. اگر سال‌ها و ماه‌های قبل را بررسی کنیم می‌بینیم که در تمامی سیکل‌های ریزشی بازار سهام، سازمان بورس و وزارت اقتصاد با نامه و مصوبه سعی کردند که از بازار حمایت کنند که تمامی این حمایت‌ها ناموفق بوده است. به نظر می‌رسد مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که بازار با حمایت جان نمی‌گیرد و باید اجازه دهند که مولفه‌های تاثیرگذار روی بازار مسیر خود را انتخاب کنند. در حال حاضر بازار درگیر مشکلاتی همچون نرخ خوراک و ابهامات ادامه‌دار آن، قیمت دلار در بازار آزاد سامانه نیما، افزایش عوارض صادراتی محصولات معدنی و فولادی، مشکلات خودرویی‌ها و عدم عرضه خودرو در بورس کالا و امثال این موارد است.

در اصل عدم اثرگذاری این مولفه‌ها باعث شده که بازار سردرگم باشد و از سوی دیگر دخالت‌های روزمره در تالار شیشه‌ای نیز عامل بی‌اعتمادی است و بی‌اعتمادی مساوی با خروج نقدینگی است.

از سال 99 تا به امروز در تمامی سیکل‌های ریزشی شاهد کاهش اعتماد بودیم و این روزها دیگر اعتمادی در بازار وجود ندارد. این کمبود اعتماد باعث می‌شود که دیگر پولی وارد تالار شیشه‌ای شود و همین کمبود پول باعث می‌شود  که شاخص و بازار رشد نکند و شرایط همین گونه وخیم باقی بماند.

در حال حاضر بازار سهام نیاز دارد که مولفه‌های واقعی روی آن تاثیر بگذارند که پس از آن ورود نقدینگی داشته باشیم. اگر یکی از مولفه‌ها همانند عرضه خودرو در بورس کالا به نتیجه برسد، شاهد ورود پول‌های جدید به بازار خواهیم بود و این پول‌ها می‌تواند مسیر بورس تهران را تغییر دهد.

 

ارسال نظر