آزادی‌های انسانی در روابط اجتماعی مشروط به رعایت حقوق دیگران

۱۴۰۲/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۵۷۹۷

خطیب نماز جمعه تهران آزادی‌های انسانی در روابط اجتماعی را مشروط به رعایت حقوق دیگران دانست. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره مسوولیت اجتماعی؛ مسوولیت ناشی از زندگی در جامعه و ارتباط با سایر انسان‌ها، گفت: این موضوع، مساله اساسی سلامت در روابط اجتماعی است.

همه زیست اجتماعی ما براساس این قاعده اجتماعی استوار شده است. وی افزود: مهم‌ترین دلیل و فلسفه تشکیل حکومت‌ها در تاریخ بشریت تامین همین حق بوده است. آزادی‌های انسانی در روابط اجتماعی مشروط به این اصل اصیل و مشروط به رعایت حقوق دیگران است. مراقب رابطه خود با دیگران باشید و باید حریم آنها در رابطه با گفتار و رفتار شما صیانت شود. وی ادامه داد: ۷۰ درصد روابط اجتماعی ما روابط کلامی است.

زبان در روابط اجتماعی تعیین‌کننده است و در حفظ حقوق دیگران و به سلامت برگزار کردن رابطه اجتماعی ما دارای اهمیت ممتاز است. خطیب نماز جمعه افزود: ماه ربیع الاول، ماه تأسیس نماز جمعه به امامت پیامبر اعظم (ص) در روزهای آغازین هجرت است. ان شاءالله امت اسلامی در برابر دشمنان سربلند و استوار باشند. خدا را شاکرم که در اولین هفته ماه ربیع الاول توفیق حضور در نماز جمعه را داشتم. حاجی علی اکبری ادامه داد: همچنان از عظمت اربعین متحیریم. در اقتدا به رهبر عالی قدرمان و مسوولان نظام که از ملت شریف عراق تشکر کردند بنده هم به نمایندگی از شما، از مردم و مقامات عراق تشکر می‌کنم. امسال توسعه محبت‌ها و خدمات در اربعین بسیار واضح و روشن بود.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: امروز روز حساس و فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است. ملت ما توانست با رهبری امام راحل از این جنگ تحمیلی جهانی، دفاع مقدس ۸ ساله‌ای را بسازند که نقطه عطفی برای کشور ما، منطقه و جهان تلقی می‌شود. وی با بیان اینکه همه بخش‌های کشور ما باید پیوست دفاع مقدسی داشته باشد، گفت: مقاومت تربیتی در پرتو تربیت مقاومتی امکان پذیر است و فرهنگ مقاومتی و اقتصاد مقاومتی می‌خواهیم. یک نمونه آن را همین هفته تجربه کردیم و آن هم سفر رییس‌جمهور به نیویورک بود که نمونه موفق است و همان دیپلماسی مقاومتی است.

رییس‌جمهور ما در قامت نماینده ملت ایران با آن عزت و صلابت در برابر ملت‌های عالم قرار گرفت و صدای رسای ملت ایران و جهان اسلام و مستضعفان بود که در سازمان ملل شنیده شد و مرگ استکبار را در قلب استکبار اعلام کرد. وی ادامه داد: رییس‌جمهوری به مساله اساسی (خانواده) که با هویت پوشالی استکبار غربی در حال فروپاشی در جهان بود، تاکید کرد. سخن از قرآن کریم گفت و قرآن را به دست گرفت و اهانت‌های اخیر به قرآن را بیان کرد و گفت که نسخه نجات بشریت قرآن است.

 

ارسال نظر