مکانیسم تهاتر برای واردات کالاهای مصرفی بخش کشاورزی

۱۴۰۲/۰۶/۳۰ - ۰۱:۲۸:۴۶
کد خبر: ۲۱۵۷۲۰

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: هفته گذشته طرح مکانیسم تهاتر در حوزه محصولات مصرفی کشاورزی نهایی و در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا پیمان پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی درباره رفع چالش تعهد ارزی گفت: مذاکرات زیادی انجام شده و در بخش زیادی از محصولات به جز فولاد و پتروشیمی موضوع نهایی شده است. وی افزود: در حال حاضر مصوب شد تا ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان خرد در قالب شمش طلا انجام شود و بخشی از صادرکنندگان ارز را در این قالب به کشور بر می‌گردانند.

وی ادامه داد: همچنین طرحی که در حوزه کشاورزی هفته گذشته نهایی و در سامانه جامع تجارت پیاده شد موضوع استفاده از مکانیسم تهاتر بود. به این ترتیب کالاهای مصرفی حوزه کشاورزی از سامانه ارزی ما خارج شد و واردکنندگان ارز را فقط در قبال دریافت ارز صادرکنندگان بخشی از محصولات کشاورزی می‌توانند دریافت کنند. لیست این محصولات به زودی در اختیار کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار خواهد گرفت که به تمام تشکل‌ها اعلام شود.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی از نشست با کشاورزانی که بیشترین گروه صادراتی را به خود اختصاص داده‌اند، خبر داد و گفت: قرار است نشستی در بانک مرکزی داشته باشیم و با همکاری معاونت ارزی و مجموعه‌های مرتبط ضمن تسهیل برگشت ارز حوزه کشاورزی، نرخ آن نیز رقابتی و جذاب برای تولیدکنندگان این حوزه باشد. پیمان پاک در پاسخ به احتمال حذف قانون رفع تعهد ارزی، گفت: این قانون مجلس شورای اسلامی بوده و دولت نمی‌تواند در این باره کاری کند. تلاش ما باید در راستای تسهیل این روند باشد.

 

ارسال نظر