چرا سپاهان با کسر امتیاز جریمه شد؟

۱۴۰۲/۰۶/۲۲ - ۱۳:۴۰:۲۷
کد خبر: ۲۱۵۱۹۸
چرا سپاهان با کسر امتیاز جریمه شد؟

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بامداد امروز (چهارشنبه) حکم شکایت باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتور تبریز و پیکان از سپاهان اصفهان را صادر کرد که به موجب آن، طلایی‌پوشان به کسر چهار امتیاز و پرداخت جریمه‌ای 40 میلیارد تومانی محکوم شدند.

به گزارش تسنیم، این کمیته در حکم خود، پنج تخلف را برای باشگاه اصفهانی برشمرده است. نکاتی که ناقض دستورالعمل ناظر بر قراردادها و نیز مصوبات جلسه کارگروه تعیینی ناظر بر اجرای این دستورالعمل‌ها بوده است.

اولین تخلفی که از سپاهان بر کمیته انضباطی محرز شده، منوط کردن قرارداد دو بازیکن به تغییرات ارزی است، به این معنا که تغییر نوسان ارز بر قراردادها تأثیر دارد.

دومین تخلفی که کمیته انضباطی به سپاهان نسبت داده، برعهده گرفتن مالیات بازیکنان بود که هر دو مورد فوق، بند هشتم از دستورالعمل ناظر بر قراردادها را نقض می‌کرد. در این بند آمده: «درج مبالغ ارزی در قراردادهای اتباع داخلی مطلقاً ممنوع است. به علاوه، پرداخت مالیات و کسورات قانونی به عهده مؤدی است و باشگاه‌ها مجاز به ضمانت یا برعهده گرفتن مالیات بازیکن یا کادر فنی یا سایر عوامل نیستند».

کمیته انضباطی، افزایش رقم قراردادهای فصل به بعد به میزان بیشتر از 25 درصد را به‌عنوان تخلف بعدی سپاهانی‌ها معرفی کرد. در بند 27 دستورالعمل ناظر بر قراردادها آمده بود: «باشگاه این حق را دارد تا در صورت تمایل، قرارداد بازیکن را به‌صورت یک‌طرفه برای فصل بعد نیز تمدید کند؛ مشروط بر اینکه تا تاریخ سی‌ام اردیبهشت سال بعد، تمایل کتبی خود را به بازیکن و سازمان لیگ اعلام کرده باشد و 25 درصد نیز به قرارداد فصل بعد وی اضافه کند».

مطابق گزارش نهاد انضباطی فدراسیون فوتبال، مجموع افزایش قرارداد شش بازیکن یعنی رضا اسدی، پیام نیازمند، هادی محمدی، رضا شکاری و کاوه رضایی برای فصل بعد مجموعاً بیش از  230 میلیارد تومان بدون آپشن می‌رسد.

تقبل پرداخت هزینه کارگزاری برای انتقال شش بازیکن فوق، دیگر تخلفی بود که کمیته انضباطی به سپاهان نسبت داده است. این در حالی است که در بخش «اعلام رسمی کارگزار و ایجنت قانونی طرف قرارداد» که در دستورالعمل ناظر بر قراردادها نوشته شده، به صراحت آمده: « پرداخت هرگونه وجه تحت عنوان هزینه کارگزاری توسط باشگاه‌ها به کارگزاران از هر حیث ممنوع است.»

کمیته انضباطی همچنین اعلام کرده باشگاه سپاهان، مفاد بند 28 دستورالعمل را در تمامی قراردادها نقض کرده است. در بند 28 دستورالعمل ناظر بر قراردادهای باشگاه‌ها آمده است: «در قرارداد باید این حق برای بازیکن وجود داشته باشد که در صورت سقوط تیم به دسته پایین‌تر، با پرداخت 50 درصد از اصل قرارداد همان فصل از باشگاه جدا شود. پرداخت این مبلغ مشروط به این است که باشگاه به تعهدات مالی خود به‌طور کامل عمل کرده باشد».

با اعمال کسر چهار امتیاز از شاگردان ژوزه مورایس در جدول لیگ برتر فوتبال، سپاهان با هشت امتیاز به جایگاه چهارم جدول سقوط کرد.

ارسال نظر