کوچ عشایر پایتخت به سمت مناطق گرمسیری آغاز شد

۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۰۲:۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۱۴۹۹۷
کوچ عشایر پایتخت به سمت مناطق گرمسیری آغاز شد

- مدیر امور عشایر استان تهران گفت: با نزدیک شدن به پاییز و سرد شدن هوا، عشایر این استان کوچ پاییزه خود را آغاز و رهسپار مناطق گرمسیری شدند.

فرشید ذبیحی افزود: عشایر استان تهران همراه عشایر استان‌های قم، مرکزی و سمنان حدود ۱۰۰ روز از سال را در مناطق سردسیر شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند در شمال این استان به تولید محصولات لبنی و دامی مشغول هستند. او اظهار داشت: کوچ پاییزه عشایر استان به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت و استقرار آنان در نیمه آبان ماه به‌طور کامل در مناطق گرمسیری استان پایان می‌یابد. مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: یکهزار و ۸۰۰ خانوار عشایری استان تهران به همراه ۶۰۰ خانوار عشایر مهمان از استان‌های سمنان، قم و مرکزی اکنون به مناطق میان‌بند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند.

به گفته او، در سال جاری به عشایر کوچنده در مناطق ییلاقی خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز، آرد و مرمت ایل‌راه‌های عشایری ارایه و هماهنگی‌های لازم نیز در بخش‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری‌ها انجام شد. ذبیحی خاطرنشان کرد: در سال جاری استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی و حمام‌های خورشیدی نیز در مناطق ییلاقی اجرا شد. وی مرمت و بازسازی منابع تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی، واکسیناسیون دام عشایر، فعال‌سازی شبکه تلفن همراه و راه‌اندازی فروشگاه سیار این قشر را از دیگر خدماتی عنوان کرد که با حمایت استانداری تهران در مناطق ییلاقی استان انجام شد.

مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه بازگشت عشایر از مناطق ییلاقی مستلزم عبور دام عشایر از مناطق میان‌بند (مسیر بین ییلاق و قشلاق) است، افزود: به دلیل توسعه فضاهای شهری، صنعتی و کشاورزی برخی از معابر عشایر مسدود شده است. ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

 

ارسال نظر