۴۸ درصد ارز اربعین غیرحضوری تامین شد

۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۹۶۳

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد تجمعی نقدینگی در پنج ماهه نخست امسال معادل ۸.۱ درصد بوده است که نسبت به هدف‌گداری نقدینگی انجام شده دو درصد جلوتر هستیم و این عدد نسبت به ابتدای دولت ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است و این یعنی نقدینگی تورم‌ساز ما شرایط بهتری نسبت به ابتدای دولت پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش رشد نقدینگی چه تاثیری بر زندگی مردم دارد و برای مهار رشدنقدینگی چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: مجموعه اقداماتی که برای مدیریت نقدینگی انجام دادیم از طریق مجموعه سیاست‌های تنظیمی برای مدیریت نقدینگی از جمله سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها است که تاثیر جدی بر خلق نقدینگی بدون پشتوانه داشت.

همچنین سیاست تنظیمی در قالب افزایش سپرده انجام دادیم و توانستیم مدیریت نقدینگی را انجام دهیم. در حقیقت در عین حال که توانستیم مدیریت نقدینگی را انجام دهیم نظام بانکی کشور از تامین مالی بنگاه‌های تولیدی غافل نشد. شیریجیان تصریح کرد: در بازه زمانی پنج ماهه که رشد نقدینگی معادل ۲۶.۹ درصد بوده است رشد تسهیلات معادل ۲۶.۳ درصد بوده است و رشد مانده تسهیلات هم معادل ۳۶.۸ درصد بوده که تامین مالی بنگاه‌ها به موقع انجام شود.

البته از طریق روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای نیز به دنبال این هستیم که تامین مالی با کیفیت بهتری انجام شود. به گفته وی ناترازی بانک‌ها دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل به واسطه اتخاذ سیاست تنظیمی به کار برده شده توسط بانک مرکزی است. بانک‌های که با ناترازی مواجه هستند و حساب مازاد آنها از موجودی کافی برخوردار نیست، وقتی بانک مرکزی سپرده قانونی را افزایش می‌دهد این تامین سپرده قانونی از حساب مازاد بانک‌ها به درستی انجام نمی‌شود و تبدیل به بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی می‌شود.  معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی مجموعه از برنامه‌ها را در دست اقدام دارد.

در بانک‌هایی که قابل احیا هستند که اغلب بانک‌های کشور جزو آن دسته هستند و شرایط درستی دارند یعنی با ناترازی دارایی در این بانک‌ها مواجه نیستیم، تمرکز جدی را بر اصلاح ناترازی آنها، افزایش سرمایه نظارتی، کاهش تسهیلات غیرجاری و کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی قرار دادیم تا مقدار بدهی دولت به شبکه بانکی تسویه شود.

 

ارسال نظر