کشاورزی ایران و کشورهای همسایه

۱۴۰۲/۰۶/۱۳ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۵۵۳
کشاورزی ایران و کشورهای همسایه

در پنج ماهه نخست امسال سه میلیون و ۵۳هزار و ۲۶۷ تن محصول شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی به ارزش یک میلیارد و ۹۹۸ میلیون  دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه، سه درصد در وزن و ۱۹ درصد در ارزش، با رشد همراه بوده که از این میزان دو میلیون و ۸۶۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار، به ۱۵ کشور همسایه بوده است.

در پنج ماهه نخست سال گذشته سهم همسایگان از صادرات  محصولات غذایی و کشاورزی به ترتیب ۹۰ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش بوده که امسال این میزان هم در کل صادرات و هم نسبت به سهم صادراتی سال قبل به همسایگان با افزایش همراه بوده است.

عراق با خرید یک میلیون و ۳۱۹ هزار تن کالای غذایی و کشاورزی به ارزش ۷۲۹ میلیون و ۶۰۷ هزار دلار، اولین مقصد صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی ایران بود که ۴۳درصد وزن و ۳۷ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. امارات با خرید ۲۴۰ میلیون دلار، روسیه با ۱۹۴ میلیون دلار، پاکستان با ۱۴۶.۵ میلیون دلار، افغانستان با ۱۳۱میلیون دلار مقاصد دوم تا پنجم صادرات محصولات کشاورزی،  غذایی، دامی و شیلاتی ایران در پنج ماهه نخست امسال بودند. ترکیه با خرید ۵۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۶ میلیون دلار، آذربایجان با ۳۲.۵ میلیون دلار، قطر با ۳۰.۵ میلیون دلار، عمان با ۲۸.۳ میلیون دلار، قزاقستان با ۲۰.۱ میلیون دلار، ارمنستان با ۱۷.۴ میلیون دلار، کویت با ۱۶.۵ میلیون دلار، بحرین با ۱.۹ میلیون دلار و عربستان با  ۶ هزار دلار مقاصد ششم تا پانزدهم صادرات محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی ایران از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه  امسال بودند‌.

چین با خرید ۷۶.۳ میلیون دلار، هند با ۳۳.۷ میلیون دلار، آلمان با ۳۱.۱ میلیون دلار، ازبکستان با ۲۱.۸ میلیون دلار، قرقیزستان با ۱۱میلیون دلار، تاجیکستان با ۱۰.۶ میلیون دلار، گرجستان با ۷.۵ میلیون دلار، کانادا با ۵.۷ میلیون دلار، سومالی با ۴.۹ میلیون دلار، لبنان با چهار میلیون دلار، انگلیس با ۲.۷ میلیون دلار، بلغارستان با ۱.۶ میلیون دلار، فرانسه ۱.۵ میلیون دلار و کنیا با ۱.۶ میلیون دلار ۱۴ مقصد صادراتی محصولات کشاورزی، غذایی، دامی و شیلاتی ایران خارج از کشورهای همسایه در پنج ماهه نخست امسال بودند.

تعاونی‌های روستایی با استناد به ماده ۳ اساسنامه خود می‌توانند از مرحله ماقبل و تولید، برداشت، بسته‌بندی، بازاریابی و بازاررسانی نقش موثری را در توسعه صادرات، زنجیره ارزش، همراه با زنجیره مناسب تامین، ورود کنند و ما در سازمان مرکزی تعاون روستایی در تلاش هستیم تا تعاونی‌های روستایی توانمندی خود را در تجارت خارجی، به ویژه در صادرات به کشورهای همسایه و سایر کشورها ارتقا دهند و موانع صادراتی چه در حوزه فرایندی و چه در حوزه تعاملی با سایر سازمان‌ها برای تعاونی‌های روستایی کاهش یابد.

 

ارسال نظر