آیا کلاهبرداری ارز دیجیتال قابل پیگیری است؟

۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - ۱۹:۴۳:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۱۸۵
آیا کلاهبرداری ارز دیجیتال قابل پیگیری است؟

امروزه با افزایش کلاهبرداری در حوزه ارز دیجیتال، کاربران زیادی قربانی آن‌ها می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان به سرقت ارز دیجیتال، کلاهبرداری صرافی کریپتویی، هک کیف پول، فیشینگ، کلاهبرداری پروژه‌های پانزی و هرمی دیجیتال و موارد بسیار دیگر اشاره کرد. در این مطلب، نحوه شکایت و پیگیری کلاهبرداری ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

آیا کلاهبرداری ارز دیجیتال قابل پیگیری است؟

با اینکه حوزه رمز ارزها به‌صورت قانونی یک حوزه سرمایه گذاری شناخته نمی‌شود و قانون و چارچوب مشخصی برای آن وجود ندارد و حتی شعب تخصصی برای پیگیری شکایات افراد راه‌اندازی نشده است، اما در صورت افتادن در دام کلاهبرداری ارز دیجیتال، امکان ثبت درخواست حقوقی و کیفری وجود دارد. خوشبختانه امروزه آگاهی نسبت به این ارزهای دیجیتال افزایش یافته است و با وجود آشنایی کم مقامات قضایی با این حوزه، با کمک مشاوران و وکلای متخصص می‌توان به باز کردن پرونده پرداخت.

برای این کار، شما باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و درخواست‌های حقوقی یا کیفری خود را ثبت کنید. در این دفتر، یک حساب کاربری در سامانه ثنا برای شما ساخته می‌شود که تمام اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص پرونده‌ها را توسط آن دریافت خواهید کرد.

از نظر حقوقی، باید دو مورد را برای ثبت پرونده‌ها در نظر داشته باشید:

  • درخواست حقوقی: این نوع شکایت که خود به دو دسته الزام به انجام تعهد یا استرداد وجه تقسیم می‌شود، برای مواردی است که از ابتدا قصد کلاهبرداری وجود نداشته است. یعنی پروژه یا صرافی مورد نظر از ابتدا با هدف کلاهبرداری تاسیس نشده، اما در خلال فعالیت در مواردی به عدم ایفای تعهد خود اقدام کرده است.

    • الزام به انجام تعهد: در این حالت، درخواست شما از ثبت شکایت اجرای تعهد است. مثلا اگر 1 واحد ارز دیجیتال را به قیمت 10 میلیون تومان خریداری کرده‌اید، صرافی یا فرد مورد نظر باید این 1 واحد را به شما تحویل دهد.

    • استرداد وجه: در این درخواست، شما مایل به دریافت وجه نقد و 10 میلیون تومان پول خود (به علاوه خسارت وارده در صورت توانایی اثبات) هستید.

  • درخواست کیفری: هدف از ثبت پرونده کیفری، اثبات این است که فرد یا پلتفرم مورد نظر، از ابتدا با قصد کلاهبرداری وارد عمل شده و قصد اجرای تعهدات خود را از ابتدا نداشته است. در این نوع پرونده‌ها شکایت کلاهبرداری رمز ارز به دادسرا ارسال و سپس برای کشف و شناسایی متهم، به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود. معمولا پروژه‌های سرمایه گذاری نظیر پروژه لاکسون که با وعده سوددهی به زیرمجموعه‌ها تاسیس شده‌اند، محکوم به شکست بوده و نهایتا مشابه پروژه‌های دیگر نظیر یونیک فایننس (Unique Finance) و مستر دیجی کوین (Mr Digi Coin)، با برداشت دارایی کاربران، کار خود را به پایان می‌رسانند. این نوع کلاهبرداری می‌تواند در دسته کیفری قرار بگیرد.

برای ثبت درخواست حقوقی و کیفری کلاهبرداری ارز دیجیتال چه باید کرد؟

همانطور که گفتیم، اولین گام برای شکایت از کلاهبرداری رمز ارزها، مراجعه مالباختگان به دفاتر خدمات قضایی و باز کردن حساب کاربری در سامانه ثنا است. پس از آن، تمام اطلاعیه‌های مربوط به پرونده‌ها از طریق این سامانه به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ارز دیجیتال بهتر است از از یک وکیل مجرب کمک بگیرید. توضیح پروسه برای دادرس پرونده اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت نداشتن وکیل آشنا با این حوزه، امکان رسیدگی به آن دشوار خواهد شد. پس از مشورت با یک وکیل، وی تمام مراحل را برایتان توضیح داده و حتی در صورت نیاز، خود او روند دادرسی را پیگیری می‌کند.

در این خصوص، مرکزی تحت عنوان «وکلای دیوان سالار» از وکلای پایه یک دادگستری تشکیل شده است که به‌صورت تخصصی به ارائه خدمات وکالت و مشاوره ارز دیجیتال می‌پردازد. 

با این وجود، بهتر است بدانید که هنگام ثبت درخواست حقوقی یا شکواییه، بهتر است تمام مدارک دال بر کلاهبرداری نظیر فیش‌های پرداختی، آدرس کیف پول مبدا و مقصد، تصویر واریزی‌ها و برداشت‌ها، آدرس سایت و حتی پرینت صفحه آن و کلا هر آنچه که برای اثبات کلاهبرداری لازم است را ضمیمه پرونده خود کنید.

پس از آن، پرونده وارد مرحله دادرسی شده و در صورت نیاز به حضور، از طریق سامانه ثنا به شما ابلاغ خواهد شد.

 

ارسال نظر