راهکارهای امنیتی مقابله با تروجان‌ها چیست؟

۱۴۰۲/۰۶/۰۵ - ۰۲:۳۵:۲۹
کد خبر: ۲۱۳۹۴۱

در دنیای دیجیتال امروز، اپلیکیشن‌ها یکی از اصلی‌ترین ابزارهای در دسترس برای اجرای فعالیت‌های روزمره و ارتباط با دیگران هستند و با پیشرفت فناوری و افزایش استفاده از آنها، متاسفانه افراد کلاهبردار و هکرها نیز از این فرصت بهره می‌برند و برنامه‌های مخرب را طراحی و منتشر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، تروجان یا Trojan، نوعی نرم‌افزار مخرب است که به صورت پنهان و بدون اطلاع کاربر، به سیستم وارد می‌شود و اجازه می‌دهد تا افراد بدجنس بر روی سیستم شما کنترل داشته باشند. تروجان‌ها به‌طور معمول به عنوان بخشی از یک بسته نرم‌افزاری دیگر، به کاربران ارایه می‌شوند و در صورت نصب شدن، به‌طور پنهان فعال می‌شوند و ممکن است اطلاعات شخصی شما را دزدیده و به سایر افراد بدهند؛ تروجان‌ها می‌توانند از طریق دانلود اپلیکیشن‌ها از منابع ناشناس، پیام‌های اسپم، پیوست‌های مشکوک در ایمیل‌ها و حتی از طریق برنامه‌های قابل اعتماد نصب شوند. 

   تروجان‌ها چطور کار می‌کنند؟

تروجان‌ها ممکن است روی دستگاه شما ظاهر شوند و به عنوان به‌روزرسانی اضطراری در فروشگاه برنامه‌های شخص ثالث یا از طریق لینک‌های مخرب که روی آنها کلیک می‌کنید ظاهر شوند. تروجان‌ها سپس می‌توانند برنامه‌های بانکی یا برنامه‌های پرداختی که شما استفاده می‌کنید، همراه با سایر برنامه‌های شبکه‌اجتماعی را مورد سوءاستفاده قرار دهد. سرانجام، هنگامی که یکی از این برنامه‌ها را باز می‌کنید، صفحه نمایش با یک صفحه نمایش جعلی، تقریبا یکسان با صفحه اصلی برنامه، پوشانده خواهد شد. سپس، همانطور که وارد صفحه اطلاعات ورودی خود می‌شوید، تروجان آن را ضبط می‌کند و سپس یک پیام خطا روی صفحه نمایش داده می‌شود. سپس تروجان با استفاده از اعتبار ورود به سیستم خود به خودی خود یا انتقال اعتبار به سازندگان تروجان اقدام خواهد کرد. 

   نحوه شناسایی تروجان‌ها

وقتی مکرراً جزییات کارت بانکی از شما خواسته شود، صفحه مورد نظر تا زمانی که شما تمام اطلاعات را وارد نکرده‌اید، از بین نمی‌رود. این یعنی به احتمال زیاد شما با یک صفحه تروجان روبرو هستید. بهترین کاری که باید بکنید جلوگیری از استفاده از برنامه‌های غیرمجاز است. بسیاری از مردم تمایل دارند از برنامه‌های کاربردی از فروشگاه‌های شخص ثالث استفاده کنند، فقط به این دلیل که بسیاری از برنامه‌های رایگان ارایه می‌شوند. اما چنین برنامه‌های رایگان ممکن است آلوده به ویروس یا تروجان باشند که سعی دارند همه اطلاعات شخصی شما را سرقت کنند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، بهترین سیاست این است که همیشه برنامه‌ها را از فروشگاه‌های مجاز برنامه مانند فروشگاه گوگل پلی یا فروشگاه اپل، دانلود یا آنها را خریداری کنید. همچنین حتماً در هنگام نصب یک برنامه، مجوزها را چک کنید؛ شما هرگز نباید اطلاعات شخصی حساس را بصورت آنلاین به اشتراک بگذارید. 

 

ارسال نظر