مدارک مفقودشده را چطور پیدا کنیم؟

۱۴۰۲/۰۶/۰۴ - ۰۳:۱۳:۲۴
کد خبر: ۲۱۳۸۶۳

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های زائران عتبات عالیات در طول سفر گم شدن اشیا و لوازم‌شان است؛ در این راستا شرکت ملی پست با راه‌اندازی یک سامانه این دغدغه را برای افراد حل کرده است.

به گزارش ایسنا، یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد هنگام سفر به خارج از کشور با آن مواجه شوند، گم کردن مدارک هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و کارت‌های بانکی است. با وجود این حتی اگر فردی مدرک خود را گم کرده باشد، می‌توان امیدوار بود که فرد دیگری که این مدرک را پیدا کرده، آن را به پست تحویل دهد و بدین‌ترتیب می‌توان مدرک‌ گم‌شده را از شرکت پست رهگیری کرد.

در همین رابطه شرکت پست چند سالی است با طراحی سامانه‌ای شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک و اشیاء مفقود شده خود بپردازند. بر این اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست‌یافته، با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می‌تواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر.

شناسنامه، کارت ملی و مدارک بانکی (مانند دسته‌چک، عابربانک) و مدارک خودرو (مثل کارت ماشین) از جمله اسنادی است که توسط مردم به پست تحویل داده می‌شود و پستچی‌ها، مدارک مورد نظر را به واحد پست‌یافته شرکت تحویل می‌دهند. در صورتی که در میان مدارک شما مدرکی مفقود شده باشد، با یک جست‌وجوی ساده در صورتی که مدرک مربوطه به دفاتر پستی تحویل داده شده باشد به شما اعلام شده و حتی تاریخ تحویل آن هم اعلام می‌شود. مدارکی که می‌توان از طریق این سایت جست‌وجو کرد، شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت‌های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، وصیت‌نامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارت‌های اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسایط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانه‌ها و گواهی‌ها، لوازم خانگی، انواع چک، طلا، جواهر و اشیای قیمتی، انواع کیف، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت می‌شود.

اما دریافت مدارک یافت‌شده از دو طریق امکان‌پذیر است؛ متقاضی می‌تواند از طریق مراجعه مستقیم به واحد پستی محل نگهداری مدارک، در قبال مدرک شناسایی معتبر اسناد خود را تحویل بگیرد. نوع دوم آن این است که افراد از طریق مراجعه به نزدیک‌ترین واحد پستی (برای دریافت مدارک)، فرم درخواستی را تکمیل کنند تا پست مدارک را از طریق سرویس پست پیشتاز (که هزینه ارسال آن را از شخص متقاضی دریافت کرده)، به نشانی مورد نظر ارسال کند. حال با توجه به موفقیت این طرح، سال گذشته این سرویس در اربعین جهت ارایه خدمت به زائران هم ارایه شده است. 

 

ارسال نظر