حرکت بورس روی مدار قرمز

۱۴۰۲/۰۶/۰۱ - ۰۱:۴۸:۴۰
کد خبر: ۲۱۳۶۶۱
حرکت بورس روی مدار قرمز

بورس تهران چهارمین روز کاری هفته را نیز با سرخ‌پوشی به پایان رساند و باز هم سهم سهامداران از بازار منفی‌‌ و زیان بود؛ علت این منفی و زیان مشخص است و باید دستکاری‌ها در بازار به پایان برسد.

شاخص وضعیت چندان بدی ندارد اما تک سهم‌ها و صنایع بازار وضعیت وخیمی دارند و روز به روز قرمزتر می‌شوند. اگر بخواهیم از نظر بنیادی نگاه کنیم تک سهم‌ها و صنایع وضعیت بدی ندارند اما شرایط کلی و ریسک‌های سیستماتیک باعث شده که بورس تهران روزهای سختی را پشت بگذارد.

بورس تهران مدت‌هاست که در حال نوسانات شدیدی توسط انتشار خبرها و شایعاتی است که اغلب مدت زیادی طول نمی‌کشد و با تکذیب آن موج فروش سنگینی در بازار شکل می‌گیرد و این درحالی است که انتشار خبرهای مثبت نمی‌تواند با قدرت قابل توجهی قیمت نمادها را در مسیر صعودی قرار دهد. ابهامات بسیاری که این روزها حوالی صنایع مختلف به گوش می‌رسد، با بی‌اعتمادی زیادی که در بازار حاکم است تلفیق شده و بسیاری از سهامداران را دست به ماشه برای فروش سهام در انتظار گذاشته و تمایل زیادی برای خرید دیده نمی‌شود.

تقریبا عدم شفافیت و انتقال خبرهای مهم با فاصله زمانی بسیار زیاد به سهامدارانی که از رانت اطلاعاتی برخوردار نیستند، به امری طبیعی در بورس تهران تبدیل شده و در طول همین سه ماه بارها شاهد آن بودیم. از سمتی اما انتشار چنین شایعه‌ای آن هم در حالی که نتیجه آن منفی نبوده، نشان می‌دهد که گویا عده‌ای به عمد دست به تخریب بورس می‌زنند و احتمالا از این منظر منتفع می‌شوند. با تمام این تفاسیر بدیهی به نظر می‌رسد که بورس تهران با روزهای بسیار کم‌رمق و بی‌جانی معاملات خود را سپری کند. بازار سرمایه به سیگنال مثبت واقعی و بلندمدت احتیاج دارد تا حدودی احیا شود و روزهای خوبی را ببیند؛ اما اگر اخبار خوبی از سوی مسوولان مربوطه به بورس نرسد آن زمان شاهد تلخی ادامه‌دار در بورس خواهیم بود. البته نباید هم انتظار داشت با تک سیگنال مثبت بازار تغییر مسیر دهد و روی خوش نشان دهد بلکه این سیگنال‌های مثبت باید ادامه‌دار و واقعی باشند.

   بورس صعودی می‌شود؟

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیلی که از وضعیت بازار بورس ارایه داد، اظهار داشت: چنانچه بخواهیم تعریفی در جهت ارزیابی شرایط فعلی بازار سرمایه داشته باشیم این طور باید گفت که همیشه بازار بین خوش‌بینی و بدبینی شدیدی نوسان داشته است و در سه ماهه اخیر با توجه به افت شدیدی که بازار سرمایه تجربه کرده، در وضعیت فعلی کاملاً در رکود ارزش معاملات و اصلاحی قرار دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین تشریح کرد: یکسری از سهام را چنانچه بخواهیم بنیادی و حتی قیمتی بررسی کنیم خواهیم دید که به محدوده‌های کم ریسک و جذابی رسیده‌اند منتهی جریان اصلی بازار سرمایه، نقدینگی می‌باشد که در کنار وضعیت بنیادی و شرایط خالی از ریسک‌های سیستماتیک می‌تواند بازار سرمایه را رو به بالا و به ریل صعودی خود برگرداند.مهم‌ترین فاکتور برای صعودی شدن بازار سرمایه نقدینگی است.

غفوری با بیان اینکه در شرایط رکودی ارزش معاملات می‌باشیم، ابراز داشت: در این شرایط متولیان بازار یا بازارسازها برای رهایی از وضعیت رکودی، تصمیمات درستی را انجام نمی‌دهند؛ عرض اولیه‌ها در این شرایط اصلاً کار بجا و درستی نیست و به رکود بیشتر بازار کمک می‌کند ضمن اینکه عرض اولیه‌ها و تأمین مالی‌هایی که از بازار انجام می‌شوند باید در وضعیت مثبت بازار باشد نه در وضعیت منفی، همچنین می‌توان گفت که اعتماد سرمایه‌گذاری دارد کمرنگ‌تر می‌شود و شاهد هستیم بسیاری از عرضه اولیه‌ها ناموفق عمل کرده‌اند.

تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در بازار بسیار زیاد داشته‌ایم اما شرایط فعلی فرق دارد که بخواهیم با مارکت سال ۹۹ بسنجیم، همچنین شرکت‌ها در حال ارایه گزارشات جذابی هستند و نیز p/e‌های جذابی را می‌توانیم برای سال جاری داشته باشیم. این کارشناس بازار سرمایه نکته اول و مهم بازار را اعتمادسازی دوباره عنوان و تأکید کرد: اعتمادسازی می‌تواند جریان نقدینگی را دوباره وارد بازار نماید و شاهد وضعیت بهتری باشیم.

غفوری در ادامه افزود: در شرایط فعلی در کنار بنیادی بودن و ارزان بودن قیمت‌ها مادامی که در شرایط رکودی هستیم و بازار چشم‌انداز رشدی ندارد چنانچه شاهد کوچک‌ترین ورود نقدینگی به بازار باشیم، می‌تواند بازار را با رشد همراه کند، تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در بازار بسیار زیاد داشته‌ایم اما شرایط فعلی فرق دارد که بخواهیم با مارکت سال ۹۹ بسنجیم، همچنین شرکت‌ها در حال ارایه گزارشات جذابی هستند و نیز p/e‌های جذابی را می‌توانیم برای سال جاری داشته باشیم.

غفوری در نهایت با توجه به وضعیت مناسب بازار سرمایه از لحاظ بنیادی و قیمتی، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران و کسانی که قصد این را دارند که حداقل به مدت یک سال در این بازار سرمایه‌گذاری کنند جذابیت خوبی نسبت به بازارهای موازی دارد منتهی این رکود باعث شده از لحاظ روانشناسی نیز سرمایه‌گذاران و فعالین این بازار در وضعیت ناامیدی و خستگی قرار گیرند کما اینکه مهم‌ترین عاملی که در شرایط فعلی می‌تواند به رشد بازار کمک کند جریان نقدینگی می‌باشد.

   بازار از دریچه معاملات

طی معاملات چهارمین روز کاری هفته ینی سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران 18 هزار و 216 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و 938 هزار و 224 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با کاهش 10 هزار و 995 واحدی در رقم 663 هزار و 221 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با افت 259 واحدی به رقم 24 هزار و 793 واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 2 هزار و 654 واحد به سطح 118 هزار و 614 واحد رسید.روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای ششمین روز کاری متوالی منفی شد و 701 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز رشد 139 درصدی داشته است. بر اساس گزارش اکو ایران نماد وبملت همانند 6 روز گذشته بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 46 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای وشهر، شستا، خاور و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

طی چهارمین روز کاری هفته نمادهای فولاد، خودرو، فارس و شستا نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل امین، بکام و اتکام از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای خاور، آریا و بپاس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای صبا، فجهان و ودی بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد خودرو بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و شهر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز بمولد، فن افزار و دی بیشترین تراکنش را داشتند. 

ارزش معاملات کل بازار سهام به 7 هزار و 389 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 981 میلیارد تومان بود که 27 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 3 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 438 میلیارد تومان رسید.

در حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 454 میلیون و 433 هزار و 36 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خاور و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.در معاملات سه‌شنبه، 36 نماد صف خرید داشتند و 154 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 91 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 23 درصدی به 652 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر