طرح تعطیلی دو روزه آخر هفته‌ها به کجا رسید؟

۱۴۰۲/۰۵/۳۱ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۳۵۶۹
طرح تعطیلی دو روزه آخر هفته‌ها به کجا رسید؟

بحث در این باره که تعطیلات آخر هفته دو‌روزه خواهد شد یا نه، سال‌هاست ادامه دارد. کارشناسان و مسوولان گردشگری بارها بر این نکته تاکید کرده‌‌‌اند که این تعطیلی، با فراهم کردن امکان سفر هفتگی برای خانوارها، ‌‌‌ ازدحام در مقاصد توریستی در تعطیلات مناسبتی را کاهش می‌دهد. علاوه بر ‌‌‌آن‌‌‌، سفرهای هفتگی و ایجاد درآمد پایدار برای صاحبان کسب‌و‌کار گردشگری آنها را از دریافت مبالغ نجومی برای تعطیلات مناسبتی بی‌‌‌نیاز می‌کند، در نتیجه شاهد ارزان شدن سفر نیز خواهیم بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به تجربه‌‌‌های جهانی و مزایای این تعطیلات‌‌‌، دولت لایحه‌‌‌ای را تقدیم مجلس کرد. ‌‌‌ در تازه‌‌‌ترین اظهارنظرها درباره این لایحه حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: این لایحه در نوبت طرح در صحن مجلس است و تعداد زیادی از نمایندگان آن را امضا کرده‌‌‌اند تا به روال کار سرعت دهند.

او در این گفت‌وگو با بیان اینکه تاکنون ۱۱۰ نماینده مجلس برای سرعت‌‌‌بخشی به طرح این لایحه در صحن علنی آن را امضا کرده‌‌‌اند، اضافه می‌کند: برای طرح در صحن علنی امضای حداقل ۵۰ نماینده ضرورت دارد که ما امضای بیش از دو برابر این تعداد یعنی ۱۱۰ نماینده را داریم. نماینده دورود و ازنا در مجلس در پاسخ به این پرسش «دنیای‌اقتصاد» که نظر نمایندگان برای تعطیلی مربوط به شنبه یا پنج‌شنبه برای دومین روز تعطیلی آخر هفته است، ‌‌‌ می‌‌‌گوید: بیشتر نمایندگان نظرشان برای روز دوم تعطیلات شنبه است. این موضوع به ارتباط ما با سایر کشورها و بازارهای جهانی برمی‌‌‌گردد که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. او در این باره که آیا این لایحه در هفته‌‌‌ جاری در مجلس مطرح خواهد شد، پاسخ می‌دهد: مواردی که این هفته باید در مجلس بررسی شود، ‌‌‌ چیده شده است با این حال چنانچه هیات‌رئیسه نامه کمیسیون اجتماعی را بررسی کرده و به آن ترتیب اثر دهند به زودی شاهد طرح آن در صحن علنی خواهیم بود.

او توجیه آخر هفته دو‌روزه را ایجاد فراغت برای خانواده‌‌‌ها می‌‌‌داند و می‌‌‌افزاید: با این تعطیلی می‌توانیم انتظار داشته باشیم گردشگری رونق پیدا کند و سفرهای کوتاه‌مدت اما پایدار افزایش داشته باشد.  گفته‌‌‌های سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره فواید گردشگری آخر هفته بارها از سوی کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تایید شده است. به عنوان مثال محسن حاجی‌سعید رئیس هیات‌‌‌مدیره تشکل حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای راهنمایان گردشگری در این باره گفت: با افزایش روزهای تعطیل آخر هفته امکان سفر برای خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها فراهم می‌شود که در نهایت به ارتقای فردی آنها هم منجر خواهد شد. به گفته این فعال گردشگری زمانی که تعطیلات دو‌روزه باشد امکان سفر درون‌استانی و استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همجوار مهیا می‌شود، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مثال این امر را در سفر به استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شمالی از سوی شهرهای اطراف نظیر تهران و... می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینیم. ضمن اینکه اگر این اتفاق برای کل کشور بیفتد شاهد مهاجرت معکوس نیز در کشور هستیم.

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن طبیعت‌‌‌گردی ایران و مدرس دانشگاه هم افزایش زمان فراغت را عاملی در توزیع زمانی و مکانی سفر دانست و گفت: در بسیاری از کشورها سفرهای دو‌روزه توسعه پیدا کرده و همین امر به رشد سایر ابعاد گردشگری منجر شده است. در حال حاضر متوسط حضور مردم در شهری مانند مشهد کمتر از سه روز است یا تورهای طبیعت‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردی یک و نیم روز است. همچنین بر اساس آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرد تنها ۳۰‌‌‌درصد ایرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سفر کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند که بسیاری از این سفرها هم یک‌‌‌روزه بوده است. بنابراین می‌توان گفت بخش بزرگی از گردشگری ما به سفرهای یک یا دو‌روزه محدود می‌شود که دو روز تعطیلات آخر هفته می‌تواند به افزایش آمار چنین سفرهایی کمک کند. علاوه بر آن خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با یک روز مرخصی می‌توانند یک سفر سه‌روزه را تجربه کنند.

او در این باره که اگر تعطیلی دو‌روزه به بخش دولتی محدود شود، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دستاوردی برای سفر خواهد داشت یا نه، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اضافه کرد: تعطیلات دوروزه باید برای تمام مردم در نظر گرفته شود و در همه جای دنیا هم شاهد هستیم بخش دولتی و خصوصی توامان می‌توانند از این فرصت بهره بگیرند. البته فارغ از مزایای این تعطیلات برای خانواده‌‌‌ها‌‌‌، مقاصد گردشگری در شمال نیز شرایط بهتری را تجربه می‌کنند. در این باره نیز «دنیای‌اقتصاد» در هفته‌‌‌های گذشته سراغ مدیران اداره‌‌‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌‌‌های گردشگرپذیر شمال رفت و نظر آنها را در این باره جویا شد. به عنوان مثال محمد ولی‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشهر گفت: مسلما تعطیلی دو‌روزه آخر هفته تاثیر بسزایی در مدیریت توریسم در این شهر خواهد داشت. نوشهر جزو شهرهایی است که همواره رتبه اول یا دوم را در جذب گردشگر دارد و همین موضوع باعث ازدحام و ترافیک بالا در شهر و جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های منتهی به آن می‌شود.

او با بیان اینکه حتی با قطعه ۲ آزادراه هم مسافران پس از گذر از تونل در سیاه‌بیشه با معضل ترافیک مواجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، اضافه کرد: ما خدمات میلیونی به گردشگران ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهیم در حالی که بودجه منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای داریم. در نوشهر و شهرهای حوالی آن ما باید مواد غذایی، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نان و... را در اختیار گردشگران قرار دهیم و با مشکلاتی در این زمینه مواجهیم. صادق برزگر، مدیرکل میراث فرهنگی‌‌‌، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز پیش‌تر در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: معمولا کارمندان و بازاریان در تعطیلات مناسبتی به این منطقه سفر می‌کنند که همین موضوع سبب شده ما شاهد سفرهای انبوه در این بازه زمانی باشیم. زمانی که تعطیلات به دو روز افزایش یابد طبیعی است تعداد سفرهای هفتگی افزایش یافته و همین امر توزیع زمانی سفر را به دنبال داشته باشد. از نتایج چنین وضعیتی هم می‌توان به بالا رفتن ضریب اشغال هتل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردی و سایر اماکن اقامتی در سطح این استان اشاره کرد که در نهایت تعادل قیمتی را نیز در طول سال به همراه دارد.

به گفته او در تعطیلات نوروز هر سال معمولا تا یک‌‌‌پنجم سفرهای سال به استان مازندران اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد و پس از آن شاهد سفرهای انبوه در سایر تعطیلات مناسبتی هستیم. این موضوع بار مضاعفی را به این استان وارد می‌کند و چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هم در موضوع مصرف منابع آبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌، انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ترافیک راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به همراه دارد. در حالی که با افزایش تعطیلات در روزهای هفته بخشی از این بار در ایام سال تخلیه شده و شاهد کاهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشکلات در این زمینه خواهیم بود. همچنین علاوه بر توزیع زمانی سفر، ما توزیع مکانی سفر را هم بر اساس تعطیلات دوروزه آخر هفته داریم.  

نگاهی به گفته‌‌‌های کارشناسان و مسوولان گردشگری کشور نشان می‌دهد، ‌‌‌ فارغ از تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه، ‌‌‌ ما با امری ضروری که همان تعطیلی دو‌روزه آخر هفته است، مواجهیم. ساماندهی سفر و توزیع زمانی و مکانی به این مقوله گره خورده و تا زمانی که تنها یک روز در هفته تعطیلات داریم، ‌‌‌ شاهد سفرهای تهاجمی در تعطیلات مناسبتی خواهیم بود. در این سفرها علاوه بر اتلاف زمان در ترافیک جاده‌‌‌ای، ‌‌‌ آشفتگی در خدمات‌‌‌دهی در مقصد گردشگری و ‌‌‌ بالا رفتن هزینه‌‌‌ها‌‌‌ را داریم که تنها خستگی برای توریست‌‌‌ها به ارمغان می‌‌‌آورد و کارکرد آنها را هم در طول هفته تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر