بی‌اعتنایی وزیر کشاورزی به هشدار مرغداران

۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - ۰۳:۳۵:۵۳
کد خبر: ۲۱۳۴۰۱

درحالی که انجمن طیور ایران، نسبت به برنامه «جوجه‌ریزی بیشتر از 120 میلیون قطعه در ماه» به وزیر جهادکشاورزی هشداد داده بودند؛ نیکبخت بر تکلیف 145 میلیون قطعه جوجه‌ریزی ماهانه فعالان صنعت تاکید کرد.

هفته گذشته بود که انجمن طیور ایران در واکنش به نامه‌ معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی در مورد برنامه جوجه‌ریزی مرغدران، خطاب به وزیر جهادکشاورزی، تکلیف 145 میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای تامین گوشت به مرغداران را دور از واقعیت‌های موجود این صنعت اعلام کرد. موضوعی که پیش‌تر «اکوایران» به آن پرداخته بود.

این انجمن در نامه خود به وزیر کشاورزی نوشته بود: با توجه به حفظ و پایداری تولید داخلی، میانگین سرانه مصرف واقعی جامعه که فعلا ۲۵ کیلوگرم و عدم وجود شرایط پایدار بازارهای صادراتی از برنامه‌ریزی بیشتر از میانگین ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه در ماه جدا خودداری شود. این انجمن به دلایل دیگری مانند عدم تأمین ارز مورد نیاز برای واردات نهاده، واکسن، مکمل و افزودنی‌های ضروری، عدم امکان ذخیره‌سازی استراتژیک نهاده‌ها و همچنین گوشت مرغ بیش از حد ممکن سال‌های گذشته نیز اشاره کرده بود. درضمن به موضوع ضعف شدید ارایه تسهیلات بانکی به مرغداران و سایر مولفه‌های مهم در تدوین یک برنامه دارای پشتوانه قابل دفاع را نیز پرداخته بود. فعالان صنعت مرغ تاکید کرده بودند: اگر هر گونه نگرانی برای قیمت مرغ تا محدوده واقعی ۸۵ هزارتومان برای مصرف‌کننده وجود دارد از طریق پرداخت یارانه لازم توسط سایر بخش‌های مسوول دولت جبران شود. اما محمدعلی نیکبخت به این درخواست فعالان صنعت مرغ پاسخی نداد.

او اخیرا بدون اعتنا به اظهارنظر فعالان صنعت مرغ گفت: تولید مرغ گرم به سطح مطلوبی رسیده و مشکلی برای تامین مرغ مورد نیاز بازار وجود ندارد. او اگرچه پیش‌تر مدعی بود، در تصمیم‌گیری‌ها نظرات تشکل‌های بخش خصوصی را مورد توجه قرار می‌دهد؛ تاکید کرد: تامین به موقع نهاده مورد نیاز مرغداران و بالا بردن سقف جوجه‌ریزی در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد. نیکبخت افزود: ۱۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار جوجه‌ریزی شده است. در مرداد نیز قرار است میزان جوجه‌ریزی به همین میزان‌ انجام شود.

 

ارسال نظر