تکرار تلخی در بورس

۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - ۰۳:۰۱:۰۹
کد خبر: ۲۱۳۳۷۸
تکرار تلخی در بورس

گروه بازار سرمایه|

 شاخص کل بورس تهران اولین روز کاری هفته جدید را منفی پشت سر گذاشت و به واسطه همین موضوع ارزش بازار نیز کاهشی بود. بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که ارزش ریالی و دلاری بورس نسبت به سقف 1399 افت سنگینی داشته است؛ از سقف سال 1399 تا به امروز ارزش دلاری بازار 560 شرکت (از 660 شرکت) بیش از 50 درصد افت کرده است. بورس تهران به اندازه‌ای نزولی شده که دیگر نمی‌توان حرفی زد و تنها باید امیدوار بود که شاید حال بورس خوب شود.

بازار سرمایه به حالتی رسیده که نمی‌توان گفت بورس تلخ‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد بلکه هر روز بدتر از دیروز می‌شود و ریزش بورس سنگین‌تر. مساله اینجاست که شاخص کل به واسطه تنها چند سهام لیدر تاثیر می‌گیرد و به همین دلیل ریزش شدیدی ندارد اما سهام دیگر روز اخیر ریزش بسیار سنگینی را تجربه کردند. اکنون بازار سرمایه به شرایطی است که نسبت به هر خبر یا مصوبه‌ای واکنش منفی نشان می‌دهد که علت این موضوع می‌توان دخالت و دستکاری بیش از حد دانست. سهامداران و بازار حساسیت بیش از حدی نسبت به تمامی خبرها و رویدادها دارند و در این شرایط تصمیم‌گیری سخت و وزنه منفی بازار سنگین‌تر می‌شود.

هفته گذشته بود که جلسات حمایتی برای بازار سرمایه برگزار شد. رسول سعدی رییس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به نمایندگی از ۶۰۰ نهاد مالی در جلسه ریاست مجلس و نمایندگان فعالان بازار گفت: فضای سرمایه‌گذاری ابهام آلود است و از پیش بینی‌پذیری فاصله گرفته و سهامداران اعتمادی که در خصوص بازار سرمایه داشتند، خدشه‌دار شده است و باعث می‌شود که در بلندمدت طرح توسعه‌ای در صنایع نداشته باشیم و ابراز امیدواری می‌کنیم که فضای سرمایه‌گذاری به سمت پیش بینی‌پذیری حرکت کند. عظیم ثابت، دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در ادامه گفت: این صنایع مشتی نمونه خروار هستند و این صنایع بزرگ زنجیره اصلی صنایع‌اند که با زیان این شرکت‌ها بازار سرمایه به مخاطره می‌افتد. در خواست داریم این جلسات به صورت فصلی برگزار شود و از تمام صنایع کسب نظر شود.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در ادامه گفت: اگر قرار است که قیمت‌گذاری آزاد شود، باید در تمام زنجیره‌های تولید و صنایع آزاد شود و باید‌پذیریم آزادسازی برخی انرژی‌ها ممکن است در برخی صنایع منجر به زیان شود و این نکته‌ای است که در قیمت‌گذاری باید مورد توجه باشد. به‌طور مثال ما فقط به دنبال آزادسازی محصول سیمان نباشیم، بلکه باید همه موارد گازوییل، انرژی، مازوت و هزینه نیروی انسانی را هم در نظر بگیریم.

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صنعت سیمان گفت: ارزش جایگزینی تولید یک میلیون تن سیمان حدود ۱۲۰ میلیون یورو یعنی حدود ۶۵۰۰ همت است که یک شرکت میلیون تنی سیمان در بازار سرمایه۳۴۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری می‌شود یعنی به‌طور میانگین سود یک شرکت سیمانی با یک میلیون تن تولید در بازار سرمایه ۱۰ میلیارد تومان است که اگر این شرکت در طی ۳۰ سال مستهلک شود این سود دقیقا برابر با استهلاک سالانه آن شرکت خواهد بود. در واقع سود توزیعی در این شرکت سود واقعی نیست بلکه ناشی از استهلاک است.

   بازار از دریچه معاملات

طی معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه 28 مرداد ماه شاخص کل بورس تهران 16 هزار و 61 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و 957 هزار و 535 واحد رسید.شاخص کل هم وزن بورس نیز با کاهش 7 هزار و 885 واحدی در رقم 677 هزار و 55 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با افت 323 واحدی به رقم 25 هزار و 96 واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش هزار و 960 واحد به سطح 121 هزار و 427 واحد رسید. روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز کاری متوالی منفی شد و 558 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.نماد وبملت همانند 3 روز گذشته بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 47 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای وآیند، فولاد، فملی، شتران، شپنا، خساپا، شبندر و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ریشمک، ثشرق و اردستان اختصاص داشت. طی روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 7 هزار و 365 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 604 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 13 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 720 میلیارد تومان رسید. همچنین 33 نماد صف خرید داشتند و 143 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 415 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 860 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 203 درصدی به هزار و 388 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر