مرخصی ۴ زندانی دوتابعیتی/ ایران و آمریکا برای تبادل زندانی‌ها توافق ۶ میلیارد دلاری کردند؟+ عکس

۱۴۰۲/۰۵/۱۹ - ۲۱:۵۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۶۸۵
مرخصی ۴ زندانی دوتابعیتی/ ایران و آمریکا برای تبادل زندانی‌ها توافق ۶ میلیارد دلاری کردند؟+ عکس

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: با توجه به اظهارات یک وکیل، چهار آمریکایی که به صورت غیر قانونی در  ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سالها حبس است.

به گزارش ایرنا، کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از  جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است.  اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

بر اساس این گزارش، آمریکایی‌ها - سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین آمریکایی که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند. دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

خبر سی‌ان‌ان درباره مرخصی زندانیان دوتابعیتی

توافق ۶ میلیارد دلاری ایران و آمریکا؟

روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد: آمریکا و ایران به توافقی دست یافته‌اند که بر اساس آن، پنج آمریکایی بازداشتی در ایران در ازای آزادی چندین ایرانی و همچنین آزادسازی حدود ۶ میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران آزاد خواهند شد.

جزئیات ادعای روزنامه آمریکایی درباره توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند.

نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر ذکر نشده است. یکی از ۲ زندانی ناشناس آزاد شده «دانشمند» و دیگری «تاجر» است.

زندانی پنجم که یک زن است، پیش‌تر آزاد شده و در حال حاضر در مراقبت خانگی به سر می‌برد.

دولت بایدن ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزاد کرده و آن را به حسابی در قطر منتقل خواهد کرد.

دولت قطر اموال ایران را کنترل خواهد کرد و تنها به ایران اجازه خواهد داد تا برای خرید کالاهای بشردوستانه از آن استفاده کند.

این توافق در ماه مارس تقریبا کامل شده بود اما مذاکرات در این‌باره به دلیل دستگیری یکی از دو تبعه ناشناس آمریکایی توسط ایران متوقف شد.

آمریکا آزادی زندانیان را تایید کرد

شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: تایید می کنیم که ایران ۵ آمریکایی را که بازداشت شده بودند آزاد کرده و آنها را در مراقبت خانگی قرار داده است.

این شورا گفته این یک اقدام «دلگرم کننده» است.

 

ارسال نظر