توسعه زنجیره ارزش مهم‌ترین راهکار برد - برد پیش‌رو

۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۱:۳۰:۵۲
کد خبر: ۲۱۲۴۹۷
توسعه زنجیره  ارزش مهم‌ترین راهکار برد - برد  پیش‌رو

باید به نحوی جلوی خام فروشی متانولی‌ها را بگیریم که یکی از راه‌های مهم آن اعطای یارانه منوط به توسعه زنجیره ارزش است و از همین رو نیز توسعه زنجیره ارزش مهم‌ترین راهکار برد- برد پیش‌روی کشور و سرمایه‌گذاران متانولی است.

مجلس به پتروشیمی‌های متانولی به صورت شفاهی اعلام کرده که باید اعطای یارانه انرژی به این پتروشیمی‌ها منوط به توسعه زنجیره ارزش شود. هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار«تعادل»، در پاسخ به این سوال که آیا رویه اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی باید تغییر کند یا خیر؟ گفت: تعیین قیمت ۷ هزار تومانی برای گاز به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها که به صورت یارانه‌ای به پتروشیمی‌های متانولی اعطا می‌شود قیمت خوبی است و ارزان نیست.

وی در ادامه بیان کرد: متانولی‌ها اعلام می‌کنند که بهتر است قیمت خوراک آنها را شناور تعیین کنیم، اما دولت معتقد است اگر این کار را انجام دهد، ممکن است در زمستان قیمت خیلی بالا برود و متانولی‌ها در زمستان به مشکل برخورد کنند. تعیین قیمت ثابت که هم پتروشیمی‌های متانولی و هم کل کشور بتوانند روی آن حساب کنند خیلی بهتر از قیمت شناور است.

بیگی نژاد در ادامه افزود: قیمت ثابت برای نرخ خوراک پتروشیمی‌های متانولی و سایر پتروشیمی‌ها تعیین شده است. اما فرمولی که وزارت نفت تعریف کرده شناور است به این صورت که قیمت بر اساس ۵۰ درصد قیمت مصرف داخلی و ۵۰ درصد هم بر اساس میانگین قیمت چند هاب جهانی مثل هاب انرژی امریکا، انگلستان و اروپا تعیین می‌شود. هاب جهانی یک قیمتی دارد و میانگین مصرف داخلی ما هم یک قیمتی دارد. در نتیجه قیمت شناور به دست می‌آید. قیمت شناور در ماه‌ها و فصل‌های متفاوت تفاوت دارد.

بیگی نژاد در ادامه افزود: ما یک بحثی که داریم این است که می‌گوییم این گاز را صادر می‌کنیم و به عنوان مثال برای‌مان ۳۰ سنت درآمد دارد، ۳۰ سنت بر اساس نرخ دلار ۵۰ هزار تومان ۱۵ هزار تومان می‌شود و اگر هم بر اساس نرخ دلار ۴۰ هزار تومانی در نظر بگیریم ۱۲ هزار تومان برای‌مان سوددهی دارد و از اینکه گاز را به قیمت ۷ هزار تومان به پتروشیمی‌ها بدهیم، بهتر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته منطق کار این است که وقتی گاز را به پتروشیمی‌های متانولی با قیمت کم اعطا می‌کنیم به این دلیل است که آنها ارزش افزوده از آن ایجاد کنند نه اینکه اقدام به خام فروشی کنند.  بیگی نژاد ادامه داد قیمت گذاری گاز دست دولت است و در بودجه ۱۴۰۲ هم مجلس تعیین کرده که قیمت را خود دولت تعیین کند. البته مجلس به پتروشیمی‌های متانولی به صورت شفاهی اعلام کرده که باید اعطای یارانه انرژی به این پتروشیمی‌ها منوط به توسعه زنجیره ارزش شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: البته زنجیره ارزش متانول خیلی گسترده نیست که آنها بتوانند آن را به سرانجام برسانند. به هر حال ما برای متانولی‌ها به این سادگی نمی‌توانیم قضاوت کنیم، اما حرف منطقی این است که متانولی‌ها ایجاد شده‌اند که از گاز ارزش افزوده تولید کنند و باید پای حرف خود بایستند و از خام فروشی بپرهیزند و به سمت توسعه زنجیره ارزش بروند. تداوم و تکمیل زنجیره ارزش یک راهکار مهم و برد برد برای هر دو طرف است

 

ارسال نظر