بررسی ریسک‌ها و فرصت‌های ارز دیجیتال با ایرانیکارت

۱۴۰۲/۰۵/۱۷ - ۲۱:۴۷:۱۵
کد خبر: ۲۱۲۴۸۷
بررسی ریسک‌ها و فرصت‌های ارز دیجیتال با ایرانیکارت

اگر چه هنوز هم کریپتوکارنسی را یک بازار نوظهور می‌دانیم، اما امروز در کشورهای دور و نزدیک، شناخته شده و طرفداران زیادی دارد. این پیشرفت تا جایی ادامه داشته که حتی برخی از کشورها قوانین مشخصی را برای خرید و فروش ارز دیجیتال وضع کرده و آن را به عنوان نوعی ارز رسمی قبول دارند. با این حال هنوز هم برای ما ایرانیان این سوال وجود دارد که سرمایه گذاری در بازار کریپتو یک فرصت است یا می‌تواند ریسک زیادی داشته باشد؟ آیا سوددهی این بازار به اندازه‌ای هست که بتوان درآمد قابل قبولی از آن کسب کرد؟ در این مقاله صرافی ارز دییجیتال ایرانیکارت به شما پاسخ خواهد داد.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای ایرانیان چه مزیتی دارد؟

بدیهی است که سرمایه‌گذاری در رمزارزها نیز همچون هر بازار دیگری، مزایا و معایب خاص خود را دارد. نکته مهم این است که پیش از آغاز سرمایه‌گذاری آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و در تصمیم‌گیری لحاظ کنید.

  • پتانسیل بالا در سوددهی

ارزهای دیجیتال می‌توانند بسیار سودآور باشند. ممکن است یک روز صبح ببینید که قیمت نوع خاصی از ارزهای دیجیتال نسبت به شب قبل چندین برابر شده و شما مقدار قابل توجهی سود به دست آورده‌اید.

این مربوط به نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال است. البته باید آن سمت قضیه را نیز در نظر داشته باشید! یک مثال از افزایش قیمت ناگهانی ارزهای دیجیتال، افزایش قیمت بیت کوین در سال 2017 است. همچنین می‌توان 6 برابر شدن قیمت اتریوم در سال 2021 را نیز نام برد.

  • استفاده از سیستم بلاکچین و بهره‌مندی از مزایای آن

ارزهای دیجیتال مبتنی بر سیستم بلاکچین هستند. بلاکچین‌ها زنجیره‌هایی از اطلاعات هستند که داده‌ها به طور دائم روی آن‌ها ثبت می‌شوند. همین مسئله سبب افزایش امنیت سیستم شده و تراکنش‌ها و معاملات را به صورت ایمن پیش می‌برند.

زمانی که در دنیای رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنید، از بابت انتقال مالکیت ارزها و انجام معاملات نگرانی نخواهید داشت. از سوی دیگر فناوری بلاکچین سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش داده و در دنیای رمزارزها به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود.

در حقیقت هیچ نهاد، سازمان یا دولتی صاحب شبکه‌های بلاکچین نیست و اکوسیستم توسط کاربران اداره خواهد شد.

  • ارزهای دیجیتال با تورم کشوری ارتباطی ندارند

بسیاری از ما برای نگهداری پول ملی و سرمایه‌گذاری در بانک‌های سنتی نگران افت ارزش پول هستیم. تورم و تحریم‌هایی که بر یک منطقه خاص اعمال می‌شوند، می‌توانند از ارزش ارز ملی کم کنند. به همین خاطر است که قیمت دلار در مقایسه با واحد رسمی ما یعنی ریال، دائماً افزایش پیدا می‌کند.

ارزهای دیجیتال وابسته به تقاضا در سطح جهانی هستند و به طور کلی در ارتباط با اتفاقات یک کشور خاص نیستند. در صورتی که ارز مناسبی را انتخاب کرده باشید، ارزش پول شما حفظ خواهد شد.

  • تبدیل فوری ارز دیجیتال به پول فیات

ممکن است نتوانید طلا، زمین و یا دارایی‌های دیگر را به سرعت نقد کنید؛ اما ارزهای دیجیتال را می‌توان در عرض چند ثانیه در صرافی‌های ارز دیجیتال به پول فیات تبدیل کرد.

صرافی‌ها به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند و در هر ساعت از هر روز می‌توانید دارایی‌تان را نقد کنید. همچنین تبدیل کردن ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیز فرآیند آسانی است که به راحتی انجام می‌شود.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها

در کنار تمام مزایایی که برای ارزهای دیجیتال بیان می‌شود، ریسک‌هایی نیز در این حوزه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

ریسک در دنیای رمزارزها همیشه وجود دارد و بسیاری از موفقیت‌های بزرگ، حاصل ریسک کردن هستند؛ اما نکته مهم این است که با دانش و اطلاعات، ریسک‌های خطرساز را به حداقل برسانید.

به عنوان مثال، توانایی تحلیل بازار، به شما کمک می‌کند تا زمان مناسب برای ورود خروج از بازار را تشخیص داده و ریسک از دست دادن سرمایه را کم کنید.

  • نوسانات شدید

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، این نوسانات می‌توانند در مواقعی به سود شما بوده و درآمد قابل توجهی را برایتان به همراه داشته باشند؛ اما در مقابل، گاهی نیز ممکن است روند نزولی بازار تمام دارایی شما را بر باد دهد. بنابراین همیشه باید این ریسک را در ذهن خود داشته و گمان نکنید که بازار همیشه سیر صعودی دارد.

  • عدم وجود قوانین مشخص

نکته منفی دیگر درباره ارزهای دیجیتال این است که به طور مشخص قوانینی برای آن‌ها وضع نشده است. بنابراین اگر چه در کشور ما غیرمجاز شناخته نمی‌شوند؛ اما قانونی مبنی بر مجاز بودن آن‌ها نیز وجود ندارد. از سوی دیگر جرایمی که ممکن است در این حوزه رخ دهند، در اغلب مواقع قابل پیگیری نیستند و چنانچه سرقتی اتفاق بیفتد، نمی‌توانید آن را قانونی پیگیری کنید.

  • وجود مشکلاتی در تأمین امنیت

به طور کلی سیستم بلاکچین، سیستم ایمنی است و غیرمتمرکز بودن تراکنش‌ها نیز آن‌ها را در حالتی کاملا امن پیش می‌برد. با این حال در قسمت‌های دیگری از سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال ممکن است امنیت شما تهدید شود. به عنوان مثال اگر کیف پول ارز دیجیتال شما هک شود؛ سرمایه‌تان از دست می‌رود.

حساب صرافی نیز ممکن است هک شود که در این حالت دارایی تمام کاربران از دست خواهد رفت.

  • خطر کلاهبرداری

اغلب صرافی‌های مطرح، ایرانیان را محدود کرده‌اند و به همین دلیل می‌بایست به صرافی‌های کمتر شناخته‌شده مراجعه کنید. چنانچه اطلاعات کاملی درباره صرافی مد نظر نداشته باشید، ممکن است با یک انتخاب اشتباه، دارایی خود را از دست بدهید. تا به حال چندین مورد از کلاهبرداری صرافی‌های ارز دیجیتال ثبت شده است.

نکات مهم سرمایه گذاری در رمز ارزها، ویژه ایرانیان

برای آن که تصمیم نهایی را برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال بگیرید، باید تمام مزایا و معایب را بسته به اولویت‌های شخصی خود در نظر بگیرید. علاوه بر آن، نکاتی که در ادامه بررسی می‌شوند باید حتماً مد نظر قرار گیرند تا ضرر را به حداقل رسانده و سوددهی را به بیشترین مقدار خود برسانید.

  1. مهم‌ترین نکته این است که با سرمایه مازاد خود وارد بازار شوید. هیچ گاه از سرمایه‌ای که از دست دادن آن به زندگی‌تان آسیب می‌زند، برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو استفاده نکنید.

  2. یک صرافی معتبر را برای خرید ارز دیجیتال انتخاب کنید. صرافی امن و معتبر ایرانیکارت با ارائه بیش از 700 رمزارز به عنوان یکی از بهترین صرافی‌های داخلی شناخته می‌شود و خدمات خود را با بالاترین کیفیت ارائه می‌کند. از بزرگ‌ترین رمزارزها نظیر بیت کوین گرفته تا لیست میم کوین های ارز دیجیتال را می‌توانید از طریق صرافی ایرانیکارت با کارمزد صفر خریداری کنید.

  3. هیچ گاه بدون آگاهی وارد بازار نشوید. سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی بدون دانش لازم، سرمایه شما را بر باد خواهد داد.

  4. نقاط ورود و خروج از بازار را بشناسید و برای کسب سود بیشتر طمع نکنید. فعالیت شما در دنیای کریپتو بهتر است آهسته و پیوسته باشد.

  5. از تصمیمات احساسی دوری کنید. همیشه تحلیل‌های منطقی شما را به نتیجه بهترین خواهند رساند.

  6. تمامی جوانب امنیتی را در نظر بگیرید و از دارایی خود به خوبی حفاظت کنید. کیف پول ارز دیجیتال مناسب، صرافی معتبر، رمزهای قابل قبول و ... از جمله مواردی هستند که به خصوص ایرانیان باید دقت بیشتری در آن داشته باشند.

کلام آخر

در نهایت باید گفت فعالیت در هر بازاری می‌تواند ریسک‌هایی داشته باشد. نکته مهم این است که بتوانید آن‌ها را کنترل کرده و همه چیز را به نفع خودتان تغییر دهید.

ارسال نظر